Hej!
Jag ska ge mig på att putsa om vår källarvägg utvändigt och behöver lite tips och råd!
Huset är byggt på 1910-talet och jag antar att grunden/källarväggarna är någon typ av betong som är blandad på plats? Se bilderna...
Utanpå detta sitter något cementbaserat putsbruk (troligen från 60-talet i samband med fasadrenovering, man kan se gamla teglet bakom) som har spruckit och ser allmänt tråkig ut. Det förekommer även några sprickor genom grunden (man ser i högerkanten) och ett djupt hål, vad ska dessa lagas med?
Jag ska putsa cirka 25-30 mm totalt så jag räknar med att lägga det i 3 omgångar, ska man näta varje skikt eller bara något av dem?
Så som jag hade tänkt gå till väga efter lite efterforskningar på nätet är följande:
1. Knacka ner all gammal puts.
2. Laga sprickor, ett 20 cm djupt hål ska lagas, samt ett gammalt fönster ska muras igen med lecablock. Vänta hur länge till nästa steg?
3. Grunda med Weber Base 103 Rödgrund. Vänta ett dygn.
4. Näta och slå på ett skikt Weber Base 224 puts- och murbruk C, dra av grovt. Vänta tre dygn.
5. Upprepa till sista skikten, sedan brädriva det.
Tips och råd mottages gladeligen av denna nybörjare!
Jag ska ge mig på att putsa om vår källarvägg utvändigt och behöver lite tips och råd!
Huset är byggt på 1910-talet och jag antar att grunden/källarväggarna är någon typ av betong som är blandad på plats? Se bilderna...
Utanpå detta sitter något cementbaserat putsbruk (troligen från 60-talet i samband med fasadrenovering, man kan se gamla teglet bakom) som har spruckit och ser allmänt tråkig ut. Det förekommer även några sprickor genom grunden (man ser i högerkanten) och ett djupt hål, vad ska dessa lagas med?
Jag ska putsa cirka 25-30 mm totalt så jag räknar med att lägga det i 3 omgångar, ska man näta varje skikt eller bara något av dem?
Så som jag hade tänkt gå till väga efter lite efterforskningar på nätet är följande:
1. Knacka ner all gammal puts.
2. Laga sprickor, ett 20 cm djupt hål ska lagas, samt ett gammalt fönster ska muras igen med lecablock. Vänta hur länge till nästa steg?
3. Grunda med Weber Base 103 Rödgrund. Vänta ett dygn.
4. Näta och slå på ett skikt Weber Base 224 puts- och murbruk C, dra av grovt. Vänta tre dygn.
5. Upprepa till sista skikten, sedan brädriva det.
Tips och råd mottages gladeligen av denna nybörjare!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Använd hårdare bruk, b-bruk är bättre typ weber 132.
Eftersom det är gjuten betong tror jag inte det är nödvändigt med armering.
Jag tycker Weber Danmark har bra instruktionsvideos på youtube.
Eftersom det är gjuten betong tror jag inte det är nödvändigt med armering.
Jag tycker Weber Danmark har bra instruktionsvideos på youtube.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Klicka här för att svara