Fasad
Barnrikehuset: Som jag förstår det... Problemet (så länge trät är torrt nog när man målar) är om det finns eller blir sprickor eller skador som fukt kan gå in i men inte torka igenom. Färgen släpper om trät är fuktigt. Kan vatten bli liggande på en målad yta är detta extra känsligt, och då funkar fönsterfärg bättre pga oljan i den? Fasadfärg är gjord för lodräta ytor, dessutom kan en
senmathal: Jag håller på sätta upp 145 stående panel med lockläckt s.k. allmogeläckt 45 mm. För att få det att stämma runt fönstren har jag fått glesa ut bottenbrädorna ganska mycket. Nu är jag lite orolig för att överlappet blir för litet. Jag har försökt att inte komma under 10 mm på varje sida men kanske blivit något mindre på nåt ställe. Kan det vara någon riska att det kryper ur
Klicka: Ja, kanske värt att göra eftersom man gör åt sig själv och det skall hålla så länge som möjligt. Borde man också lägga en sträng fogmassa mellan när man pressar ihop dom så det blir extra tätt?
martin43: [citat] Misstänkte det. Men å andra sidan finns inget fukttillskott ovanifrån, så frågan är vad som är bäst. Att det suger upp vatten som kan torka ut, eller att det inte kommer nåt vatten alls.
Elarssson: Okej. Nog hade jag gärna haft den just över nivån 😀 Men kanske är fel så :)
ullis37: Hej vi har ett hus som behöver byta panel. Vi har två sidor som är ca 14 * 2,80 meter. Sen en sida som är ca 18 kvm och en på ca 30 kvm. Hur mycket tar en firma för jobbet. Tänkte köpa material själv och ta ner panelen själva. Ska prata med banken om lån så tänkte att det kunde vara bra att veta på ett ungefär /Ulrika
larsson1: Sitter troligen en järnbalk eller vad det nu kan heta. Den rostar efter ett tag och då rör den sig och bruket spricker. Ungefär så. Plocka ner och åtgärda rosten och mura upp igen
Henri: Tack för bra tips. Fläckarna är på hålen efter borttagna spikar som sedan är både spacklade och övermålade. Kan vara metalloxid. Ska spärrmåla med shellack om jag inte får tips på något bättre medel.
cpalm: Inte bara rondellmärken utan putsens kärna har inte samma egenskaper som ytan. Beroende på vad du skall göra sedan spelar det mer eller mindre roll. Men om man ändå skall putsa i så kan det vara enklare att bara knacka ner putsen på de områden du vill fixa till.
Satsuki: Tänkte uppdatera tråden med slutresultat (jag gillar alltid när andra gör så :)) Eftersom det gav en så omfattade utseendeförändring att sätta liggande panel, var det bygglov som gällde. Som vanligt var Stadsbyggnadskontoret i Lund bra och snabba, och vi fick det beviljat på bara någon månad. Panelen ska slutstrykas på plats, men man kan se hur slutresultatet kommer bli. Första
heimlaga: Det är ingen konst att fräsa en bräda eller två på vertikalfräs för reparationer. Vilket litet snickeri som helst kan göra det.
oceanis: Om du ändå ska putsa om så bör ju vindskivan bort för att kunna putsa och framförallt tillse att översta skiftet av teglet sitter fast. Jag fick mura om en del av det på mitt hus vid fasad och tak renoveringen. Då ser du hur långt ut pannorna sticker och det går ju att kapa pannorna på längden likaväl att man kanske kan justera dom lite sidledes om man skjuter några rader lite
robbah: Jo det är bredare lockläkt 120mm. Fast jag tror jag gör som du säger att riva allt utom några som jag lämnar med 60 cc!
-RB-: [citat] Jag har också den erfarenheten, tyvärr. Och bettet kan bli infekterat precis som alla andra bett.
wrang: Tack gick förbi ett hus idag å såg nog hur de gjort Underspiken är dold med hattläkten [bild] Tack för hjälpen
Österby: Glömde bilderna.... 😊 [bild] [bild]
Klicka: När du har satt upp vindduk ett varv nere och sen ett varv uppe, spikat fast sprikreglar så kanske du kan fästa vindduken innifrån i spikläkten i skarven? :-)
Klabbis 3000: Ok. Jag ska inte säga emot då jag aldrig har provat Perfekt. Vi kör med Expo sedan 40 år tillbaka, farsan målade stugan med den och första ommålningen gjordes nästan 20 år senare så det är väl mycket det som har gjort att det blivit den sorten. Hade väl förmodligen ett annat namn på den tiden eller om det rentav var Alcro på den tiden men det är ju samma sak, Alcro och Beckers.
Pontstone: Lite återkoppling... Jag pratade med dem i morse, och nu har de reviderat storyn till att de klarar att slutföra alla fasadsidor på cirka 12 dagar. Och, idag så har det varit ett helt annat tempo på dem. Det krävs visst att man morrar till ibland...
Andreas_kalmar: Kavelbrosågen i tvärskog gör mycket sånna arbeten
katos: Det låter som en bra arbetsgång. Måla innan så du inte får linjer när panelen krymper/sväller. Du ska spika med vanlig 3-rum spik 75x 2,8. Håll en träbit mellan panel och koben så det inte blir märken. Tyvärr är det lätt att spräcka fjällpanel i överlappet så ta det lite vackert. / Lycka till!
mister555: Lite sent svar.. :) Jag trodde det var lite "branch standard" att man inte sätter skarvar.. eller att dom åtminstone frågar om det när dom ska påbörja.. Likaså när dom spikat fast och skruvat mina foder så är dom mellan 3-5mm in i träet vilket jag tycker är för mycket. Dom svarade typ att dom kan sätta latex i dom.. men det är ju inte enligt min mening lösning på allt.. Kanske
Mattias Andersson: Hej Min putsfasad på souterängplan ser tråkig ut pga flera lagningar som har olika struktur. Jag behöver ändå måla om men tänker, han man slamma eller kvasta ut puts innan? Fäster det? Några andra tips?
martin43: Har aldrig tvättat ett hus så efter läsning på forumet har jag fått fram följande plan: Inspektera taket och rensa bort klumpar av mossa. Rensa alla hängrännor och tvätta dem undertill (grönaktiga). Spruta hela taket med bensaltensid 1,6% Spruta hela fasaden med bensaltensid 1,6% (nerifrån och upp) Vänta två dagar Tvätt: Lägg på HD Grön blandad 1:40, kör ut det med skumlans