Vår fasad är kalkputs (tror jag) utanpå timmer. Nu håller putsen på att krackelera på diverse ställen och skulle behöva fixas. Vi kan söka bidrag för det från Länsstyrelsen eftersom huset är Q-märkt men skulle behöva en grov uppfattning av pris. Någon som har tips? De berörda ytorna är c:a 80 m2 men problemen är ganska lokala. Vet inte om man kan putsa om delar eller måste knacka loss alltihop...

Gul kalkputsfasad på ett hus med krackelerande och flagnande områden vid fönster och hörn, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasadvägg med krackelerande kalkputs och timmer synligt, med gröna växter och krukväxter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som lekman så tycker jag inte att det ser ut som kalkbruk, det ser alldeles för mörkt ut för att vara det? Jag skulle gissa på någon form av KC-bruk. Vad gör att du tror att det är kalkbruk?

Oavsett så är det fullt möjligt att laga skadorna lokalt, men det är ju viktigt att man får veta vad underlaget besår av så att man använder ett likvärdigt bruk!

Om möjligt så knacka loss en bit av putsen och ta med till en kunnig bygghandlare och se om det kan avgöra!

Att jag tror kalkbruk är för att det nämndes när vi köpte huset, men inte av världens mest insatta källa. Så det kan vara något helt annat.

Jag har en firma på gång men de har inte tid att komma ut och titta innan ansökan till Länsstyrelsen ska in. Någon som helst idé om vad det kan kosta (även grov uppskattning är till hjälp)?

Microkatten
Det skall gå att reparera puts lokalt med gott resultat. Priser för omputs vet jag inte dock. Det beror säkert också hur mycket fönster och andra fasaddetaljer som finns på fasaden, dessa tar ju mer tid än en ren yta. Man kan även göra en del själv - t.ex. så bör det vara relativt enkelt att själv ta ner kalkputs från fasaden.

Se bara till att det används rätt/samma typ av bruk!

Microkatten skrev:
Det skall gå att reparera puts lokalt med gott resultat. Priser för omputs vet jag inte dock. Det beror säkert också hur mycket fönster och andra fasaddetaljer som finns på fasaden, dessa tar ju mer tid än en ren yta. Man kan även göra en del själv - t.ex. så bör det vara relativt enkelt att själv ta ner kalkputs från fasaden.

Se bara till att det används rätt/samma typ av bruk!
Det låter lovande, tack för länken!

Microkatten
T.ex. malarkalk.se utför analyser på bruk om man vill veta vilket bruk som sitter på fasaden.

Lite på skämt och lite på allvar, ett gammalt hus med värdighet har alltid lagad puts! :p

Vårt hus behövdes putsas om helt, det blev ett par hundra m2 och enligt offerten skulle det kosta ett par "hundratusenlappar". Jag valde att göra det själv, tog två säsonger (april-oktober) och det var enormt lärorikt även om jag inte skulle ge mig på det igen. Jag hade aldrig putsat tidigare, men är väl normalt händig.

Vi valde att kvasta ytan ganska ojämt, just eftersom att ett putsat hus alltid kommer att behöva lappas i här och där med några års mellanrum. Slätputsar man ytan så kan man (i princip) aldrig komma undan med en lagning utan att det syns, men med en grov yta så kan man knacka ner det skadade och lappa i, och på ett gammalt hus så tycker jag att det är lite charmigt! Men smaken är som baken!

För att vara lite mer "on-topic" så när jag räknar på det så var offerten på att putsa om vårt hus ungefär 1000 kr/m2 inkl moms. Då ingick att de skulle knacka ner gammal puts, näta vid behov och putsa nytt. Material, byggställningar m.m. ingick.

Men om det är kalkbruk så kan det säkert avvika, vårt var KC-puts, och jag tyckte det blev för dyrt med offerten i alla fall!

Jag har gjort det. Full reveteringsomputsning.

Kostnaden påverkas säkert av vilket system du använder enstegs- eller tvåstegs o s v.
I sin enklaste form, om underlaget är bra, så är minimum nätmatta, fästen och kalkbruk.

Men i runda slängar total omputsning utan andra extra åtgärder:
500:- material (minst) + 1000:- i arbetskostnad per m2

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.