Hej!

Är nybliven husägare och står inför mitt första dilemma.... :wow:

Hus från 20-talet. Ny träpanel lades på 90-talet och då målades även panelen. Det kritar rätt mycket när jag drar över med handen, så jag antar att det är någon oljebaserad färg. Färgen är ljusgrå.

Nu till mitt problem. Jag har haft två olika målare på besök, men de försöker båda övertala mig att jag ska måla med någon "vattenbaserad färg", vilket jag antar är någon typ av akrylatfärg? Jag har försökt förklara att jag absolut inte vill ha någon "plastfärg" och att jag vill måla om med samma typ av färg som finns nu, för det har uppenbarligen hållit i 20 år, men målarna påstår att ingen målar med oljefärg längre.

Eftersom det är ljus kulör är jag inte orolig för att färgen ska blekna, vilket jag har förstått är en av fördelarna med akrylatfärgen.

Faktum är att jag inte störs så mycket av att färgen har bleknat lite, utan en stor anledning till att jag vill måla om är för att jag även vill vårda träpanelen. Jag förstår inte hur en plastfärg ska kunna vårda träpanelen? Jag är rädd för att panelen ska börja ruttna om jag använder en akrylatfärg. Det ser heller inte fint ut när färgen efter några år lossnar i stora sjok. Nuvarande färg har åldrats med värdighet och jag störs inte av att det har bleknat, men skulle absolut störas om det börjar lossna färg.

Har ni kunniga några tips eller råd? Används oljefärger fortfarande? Eller är risken för att något ska hända med dagens akrylatfärg överdriven? Tips på färg?

Oljefärg används fortfarande.
Att den inte används mer beror till stor del på massiv marknadsföring för plastfärger och att plastfärger går snabbare att måla med.

Personligen hatar jag plastfärger eftersom de inte går att skrapa med en rimlig arbetsinsats och eftersom många sorter verkar ge upphov till röta.

Om den kritar kan det vara linoljefärg. Den beter sig så när den blir äldre.
Om det är linoljefärg har du tur. Det är bara att tvätta av fasaden och skrapa bort eventuella lösa färgflagor.
Sen är det bara att måla om med tunna lager. Glöm allt om att linoljefärg inte torkar. Jag målade om fasade på sommaren för några år sedan. Det var övermålningsbart senast efter två dagar förra strykningen.
Linoljefärgen är drygt och lättstruken samt låter fasaden andas ungefär som goretex.

glad-amatör
Är i en liknande situation som du. Funderar på oljetäcklasyr, men den kanske inte finns kvar att köpa?

valter53 skrev:
...samt låter fasaden andas ungefär som goretex.
Näpp. Nu har någon ljugit för för dig.

TS: det finns vattenburen alkydoljefärg idag. Den har en liten tillsats av akrylat för att hjälpa färgen, men överlag beter den sig som en gammal hederlig oljefärg. Vatten är bara ett lösningsmedel.

Henri: Har för mig att Jotun fortfarande kränger en lösningsmedelsburen täcklasyr. Antagligen är den inte lika bra som tidigare, men ska du prompt ha nafta så kan det vara ett alternativ att spana på.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
glad-amatör skrev:
Jag förstår inte hur en plastfärg ska kunna vårda träpanelen? Jag är rädd för att panelen ska börja ruttna om jag använder en akrylatfärg. Det ser heller inte fint ut när färgen efter några år lossnar i stora sjok.

Eller är risken för att något ska hända med dagens akrylatfärg överdriven?
Välkommen till forumet, förresten! Då kör vi denna diskussionen igen:

Din, med många andras, rädsla för akrylater bottnar i att när de lanserades så gjorde färgtillverkarna helt fel och rekommenderade den till allehanda trä utan någon som helst grundbehandling. Var man själv med på 70-talet, eller känner någon som var det, så har man säkerligen minnen av hur hemskt det är med plastfärgen som gör så att husfasader ruttnar.

Du, med många andra, har dragit slutsaten att det är för att plastfärger är täta, vilket inte är fallet. I själva verket är de för öppna, vilket gör att vatten kan ta sig in. I kombination med att färgen är elastisk och följer träets rörelse, så gör det att fuktkvoten tillslut når en nivå som är gynnsam för röta. Oljefärger, däremot, är helt täta och stänger ute all fukt (träet andas inte). De är också relativt spröda, vilket innebär att NÄR fuktkvoten i träet stiger så kommer färgen att spricka och / eller flaga - det finns alltså en slags säkerhetsventil inbyggd.

I ett modernt akrylatsystem används alltid en alkydgrund för att bygga ett skydd mot fukt. Akrylatfärgen ovanpå det har i sin tur ett överlägset skydd mot slitage från väder och vind. Den kombinationen blir skitbra.

OBS! Tidigare alkydoljefärg fungerar som grund för ny akrylatfärg, men är den 20 år gammal så finns det med största sannolikhet en hel del mikrosprickor i färgfilmen (ta en lupp och kolla). Om så är fallet så ska ytan absolut grundmålas innan täckmålning med akrylatfärg.

EDIT: Och så avslutningsvis, ett konkret förslag - be målarna att lämna förslag på en vattenburen alkydfärg. Alla stora svenska färgtillverkare har riktigt schyssta produkter.

Redigerat:
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
nemlan skrev:
OBS! Tidigare alkydoljefärg fungerar som grund för ny akrylatfärg, men är den 20 år gammal så finns det med största sannolikhet en hel del mikrosprickor i färgfilmen (ta en lupp och kolla). Om så är fallet så ska ytan absolut grundmålas innan täckmålning med akrylatfärg.
Undrar om det i sådant fall även behövs grundmålning före täckmålning med lösningsmedelburen täcklasyr (oljetäcklasyr)? Som ju normalt inte behöver grundmålas.

Henri skrev:
Undrar om det i sådant fall även behövs grundmålning före täckmålning med lösningsmedelburen täcklasyr (oljetäcklasyr)? Som ju normalt inte behöver grundmålas.
Täcklasyren är oftast i såpass tunna skikt att den inte "drar" så mycket (en vanlig anledning till flagning är att gamla färgskit inte orkar bära nya). Dessutom är även de vattenburna täcklasyrerna mer eller mindre alkydbaserade, så de är motståndskraftiga mot fukt även om det finns små sprickor i tidigare skikt, och så har de den "självventilerande" egenskapen. Grundmålning kan behövas om det sitter riktigt gammal täcklasyr som har eroderat eller krackelerat kraftigt - men då är det nästan vettigare att skrapa rent om man har tid för det.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.