S
SueCia: Kan du inte bara fräsa ur var 4e vertikal fog där nere? Känns ju bättre om spalten är ventilerad.
3 svar · 5,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Hoppas det är en annan firma som ska bygga upp? Se till att få riktiga ritningar på hur dom skall bygga upp, det gäller att göra rätt nu!
14 svar · 4,7k läst
·
Keexet
Keexet: Hej Jag håller för närvarande på att avsluta ett litet altanprojekt och jag har nu målat träet i fråga. När färgen väl kom på dyker en fråga upp. Vad är de stora skillnaderna mellan grundfärg och täckfärg när vi talar om utomhus fasadfärger? Kulöralternativ och täckförmåga kan jag tänka mig. Att en täckfärg även kan ha en högre glans verkar också rimligt. Större
0 svar · 3,6k läst
M
mister555: Ok. Låter bra. Blir mindre jobb då (hoppas jag ) :)
2 svar · 1,5k läst
larsbj
larsbj: Skulle valt att använda sån panel fast obehandlad. Alternativt ta reda på vilken typ av lasyr det är på så att den är kompatibel med utomhusfärgen.
1 svar · 1,4k läst
holmberg87
holmberg87: Hej! Jag håller på att byta fasad och nu har jag kört fast hur jag ska lösa delningen och infästningen av spikläkt. Hoppas ni andra mer byggkunniga kan ge mig tips och råd hur jag ska göra:) På första bilden ser ni hur det såg ut innan rivningen och på den andra är hur det ser ut nu när panelen är borta. Jag tänker ha fetare foder runt fönstren, men jag vet inte hur jag ska lösa
0 svar · 1,7k läst
·
O
oceanis: Svaret är: Nej det räcker inte.
22 svar · 30,7k läst
D
Daelna: Bilder kommer ikväll. Behöver verkligen tips
1 svar · 1,5k läst
K
Kasken: [bild] Lyckades knäppa ett par bilder på detta innan knutarna byggdes igen på mitt nybygge. Den vit/gröna väven är trasig på ett tiotal ställen i detta hörn, vissa revor så stora att man lätt får in 3 fingrar, men de flesta mindre. Som glad amatör hajjar man ju till, men är det nått problem i verkligheten? Behöver jag vara orolig för följdskador om ett par år? Eller är det av
0 svar · 985 läst
·
H
hedstrom: [bild] Jag struntade i att måla sockeln i höstas men nu börjar värmen komma så det är dags att välja färg. Jag har en burk av den här hemma, är det någon som andas? Hittar inte så mycket information om det? Släpper den ut fukt men inte in? Vill helst att putsen sitter kvar denna gång.
13 svar · 8,3k läst
·
S
Svenss0n: Den här snickaren är enligt andra väldigt duktig, men han arbetar ensam. Kanske skulle han bli glad (samt billigare) om jag hjälper till och jag tar det på löpande istället?
4 svar · 4,0k läst
V
vectrex: Jag tror det finns både skit och bra grejer! Jag har köpt panel som är grundad med jotuns grundfärg och jag har sedan målat med samma system därefter. Man kommer ju inte helt undan grundningen ändå, då ändträ och liknande behöver grundas!
1 svar · 6,9k läst
P
Anonymiserad 159073: Ja det kan man ju aldrig riktigt veta, det ända man kan göra är att ta referenser och förvänta sig ett bra arbete. Alla förtjänar en chans till att visa vad dem går för
26 svar · 6,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Köp sprayfärg, mycket enklare och blir snyggare än målning. Spraya flera tunna lager, gärna i lä eller i källare/garage.
4 svar · 2,3k läst
·
P
Anonymiserad 159073: Jepp idag ansökte jag om bygglov. Orkar inte ligga och tänka på det. Kommer kosta 3600kr och ca 3-4 veckors väntetid helt ok, man kan sova gott och slipper oroa sig om skvallrande grabbar
27 svar · 7,2k läst
·
D
dhe: Har nyligen köpt ett hus med byggår 1956 med till stor del tegelfasad. På den stora sydväggen är det tydligt att fasaden behöver fogas om och även på en del andra ställen lossnar fogen om man skrapar lite på den. Jag har haft hantverkare som varit och tittat och tyckte att det var lika bra att foga om hela huset för att inte behöva komma tillbaka med ställningar igen och göra resten
0 svar · 1,0k läst
E
eviljava: Som du själv skriver: Det är inget badrum. Skruven i hålet och armaturen kommer att täta/skydda tillräckligt. Bortsett från detta är det mycket sällsynt med horisontella regn som piskar in vatten i fasadens håligheter. :) Men om du vill vara superambitiös kan du förborra och pressa in lite mjukfog i hålet innan du skruvar fast armaturen.
1 svar · 1,1k läst
Stefan N
Stefan N: Ser ut som som en helt vanlig träfasad. Målades den för 10 år sen är det dags att göra det igen nu.
4 svar · 3,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid.html Söker du på nätet efter bensaltensid så hittar du massor av sidor, men de allra flesta står ett och samma företag bakom. Det kan verka mysko, men herren levererar snabbt och smidigt.
7 svar · 4,7k läst
·
T
Tallisker: Tack skall kolla med sågen här 😊
3 svar · 1,3k läst
R
Rolle85: ingen som har gjort detta som kan visa hur det blev?
3 svar · 1,6k läst
Alltgår
Alltgår: Hej! Ska bygga till på huset och har bestämt mig för H+H lättbetongblock. Deras putssystem armerar med glasfibernät. Hur bra är detta egentligen? Hur långa uppföljningstider finns det i nuläget på sådana fasader egentligen? Spontant känns putsnät av metall bättre. Jag bara tänker på t ex glasfiberremsor som finns att skarva gipsskivor med, som har en tendens att spricka rätt
0 svar · 969 läst
J
Johan84: Hej! Jag kommer att spika med Gunnebo Panelspik 2,8:48mm. Ska enligt uppgift fungera bra. Fast har en likadan och bägge ska gå att köpa till rundbandad spikpistol. http://www.gunnebofastening.se/sv-SE/Fastening/Aktuellt/Bara-Gunnebo-Fastening-har-ratt-panelspik/ http://www.fast-fastening.com/fast/IboxServlet?p=IXK090&AID=290081 Mvh Johan
3 svar · 2,5k läst
T
TheGame: Jag skulle ha satt panel
4 svar · 1,2k läst
·
S
Shadi Sharit: Jag har cederträ paneler på min fasad 1/3 del yta, men har behövt olja det vartannat år för att behålla det fräscht och fint har använt både cuprinol och sigma life, men både har gett dåligt resultat Så frågan är, är det någon som har använt eller känner till en bättre produkt som åtminstone håller i ca 4-5 år? Tjatigt att behöva höra det vartannat år Huset är 4 år
0 svar · 1,3k läst
D
david7777: [bild]
4 svar · 1,1k läst
·
D
4 svar · 1,1k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Spruta på det och sedan jobba in det med penseln, sparar mycket tid
1 svar · 4,9k läst
A
AndHay: Frugans syster bor i ett äldre hus som klätts med plåtfasad någon gång i tiden. Förutom att det inte är så vackert så tycker hon att det är som att bo i en gigantisk panflöjt då det blåser kraftigt.
3 svar · 4,8k läst
J
jemil11: Ännu ett bra tips med bottningslisten. Tack!
9 svar · 7,1k läst
H
huggan: Det finns fasadskivor i cement. Borde finnas något med liknande färger som din eternit. Googla på det så kan du hitta lite olika tillverkare.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.