Hej!

Efter att ha blivit inspirerad av en bekants fasaddekoration förra julen bestämde jag mig för att snickra lite. Resultatet blev detta:

Hemmasnickrad träjulgran i vitt framför en vit garageport, avsedd som fasaddekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska denna skapelse upp på fasaden och jag behöver lite tips om hur jag ska göra detta. Fasaden är tegel, och tanken är att granen ska sättas ovanför infarten till garaget (som är en del av källaren). Naturligtvis skulle jag ju kunna köra rejäla pluggar och skruv, men jag vill ju inte ha granen hängande där hela året.

Har ni några spontana förslag hur jag skulle kuna få till en säker fastsättning, som ändå inte är permanent?

Mvh
Fred

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
A
Även om du skruvar upp granen nu så kan du ju alltid skruva ner den när julen dansats ut. Det är det som är det fina med skruvar, de går åt två håll.

Personligen skulle jag tipsa om insidan av garageporten!
Sorry. :)

Emil_K skrev:
Även om du skruvar upp granen nu så kan du ju alltid skruva ner den när julen dansats ut. Det är det som är det fina med skruvar, de går åt två håll.
Fast pluggar är väl inte så förtjusta i att skruven skruvas i och ur upprepade gånger?

BerraBo skrev:
Personligen skulle jag tipsa om insidan av garageporten!
Sorry. :)
Vad menar du?

Krokar på väggen och öglor på granens baksida, så kan du enkelt haka av den i januari.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det skulle kunna vara en lösning thomas33...dock inte så snyggt att ha tre krokar på fasaden. För jag tror att jag behöver ha tre fästpunkter för att den inte ska slå mot väggen under vinterstormarna, och de bör vara ganska rejäla. Granen är över 1,5 meter hög och väger säkert tio kilo.

I så fall kanske jag skulle ha öglorna på fasaden och krokarna bakom granen istället...det är kanske snyggare...:rolleyes:

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Paxman skrev:
Vad menar du?
Tyvärr så gillar jag inte design och material helt enkelt. Ledsen att säga det eftersom du lagt ner jobb på tillverkningen.

BerraBo skrev:
Tyvärr så gillar jag inte design och material helt enkelt. Ledsen att säga det eftersom du lagt ner jobb på tillverkningen.
Haha...och du tror att jag skulle bry mig om det?! :D Kom med ett förslag på hur jag ska fästa den på fasaden istället för att bara förmedla dina åsikter om design och materialval.

Jag har valt designen och materialet efter mitt, och min sambos, tycke och smak...och vet du, det är vi som ska ha granen på fasaden, inte du! :thumbup:

• Gilla
fia_mstd och 17 till
  • Laddar…
M
Hur du än gör så tror jag att det kommer synas när granen är demonterad. Det som hade synts minst hade vart att gjuta in gängor i fogarna så man enkelt kan skruva i och ur skruvar/bultar. Då får du nog det som syns minst. Typ någon form av rampamuff.

Behöver inte vara så hemskt krångligt bara för att man behöver gjuta, men det är ju kanske lite fel årstid för det just nu.

Kan du hänga den i linor från takfoten eller någon synlig takstol? Om du köper några 0.60 fiskelinor och gör små borrhål i granen och tvinnar ihop linorna så borde granen hänga fint. En 0.60 fiskelina har en brottstyrka på omkring 20 kg så om du tar 5 sådana så borde du vara helt säker. Vill du att den ska hänga helt stilla om det blåser så kanske du kan spänna fast nedåt eller i sidled också.

Fin gran :thumbup:

Är det inte risk att granen slår i fasaden om man hänger den i fiskelinor om det börjar blåsa? Decemberstormarna brukar ju vara ganska friska :) Annars är det ju en elegant lösning :)

Det är nog svårt att komma ifrån att några plugg och långa skruva i granen fäster den bäst.

Marcussjogren skrev:
Hur du än gör så tror jag att det kommer synas när granen är demonterad. Det som hade synts minst hade vart att gjuta in gängor i fogarna så man enkelt kan skruva i och ur skruvar/bultar. Då får du nog det som syns minst. Typ någon form av rampamuff.

Behöver inte vara så hemskt krångligt bara för att man behöver gjuta, men det är ju kanske lite fel årstid för det just nu.
Ja, att infästningarna kommer synas när granen inte är på plats kommer jag ju inte undan...så länge jag inte lär mig någon slags magi. :p

Rampamuff var inte så dum idé...men som du skriver, kanske lite fel årstid att börja gjuta.

Kan du hänga den i linor från takfoten eller någon synlig takstol? Om du köper några 0.60 fiskelinor och gör små borrhål i granen och tvinnar ihop linorna så borde granen hänga fint. En 0.60 fiskelina har en brottstyrka på omkring 20 kg så om du tar 5 sådana så borde du vara helt säker. Vill du att den ska hänga helt stilla om det blåser så kanske du kan spänna fast nedåt eller i sidled också.
mexitegel skrev:
Fin gran :thumbup:

Är det inte risk att granen slår i fasaden om man hänger den i fiskelinor om det börjar blåsa? Decemberstormarna brukar ju vara ganska friska :) Annars är det ju en elegant lösning :)

Det är nog svårt att komma ifrån att några plugg och långa skruva i granen fäster den bäst.
Tack mexitegel! :)

Linor kommer inte funka. Fasaden den ska upp på är husets gavel, så det är långt upp till takfoten, och som Mexitegel skriver; vindarna skulle kasta omkring granen med stor risk att den slår sönder sig själv och teglet.

Det kanske är plugg och skruv som är bäst ändå. Skulle jag känna att pluggarna börjar bli lite slitna kan jag ju alltid gjuta in rampamuffar i samma hål senare.

Hur är det egentligen, är det att föredra att plugga i fogarna eller mitt i tegelstenarna när man har tegelfasad?

Paxman skrev:
Ja, att infästningarna kommer synas när granen inte är på plats kommer jag ju inte undan...så länge jag inte lär mig någon slags magi. :p

Rampamuff var inte så dum idé...men som du skriver, kanske lite fel årstid att börja gjuta.
Gjuta?, rostfria insatsgängor som monteras med ankarmassa, det går att göra i alla väder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.