Robert63
Robert63: [citat] Som sagt, inget jag tar gift på, mer en gissning. Din färghandlare löser frågan, men att det ska blöda igenom är ingen risk med rätt grejer.
3 svar · 3,3k läst
P
pursch1: Tack för alla svar! Vet inte om det var rätt, jag var skeptisk till att kosta på färg på vad jag tyckte var virke i dåligt skick för 6 år sedan, skicket är ju inte bättre på virket nu direkt. Verkar vara enighet runt: Behåll board och montera ny panel med luftspalt. Passar på att skicka ur mig en fråga till. Enligt monteringsanvisning som jag läst spikas Z-panel som denna med 1
24 svar · 25,2k läst
·
F
falkn: Troligtvis mindre än hälften om du gör det själv.
9 svar · 7,2k läst
B
b8q: Lägg in det i femårsplanen, typ...
7 svar · 8,0k läst
·
A
Alriksson: Lurar man sig eller är panelen under fönstret längre upp från botten än resten? Möjligen byt det undre fodret som flera påtalat och strunta i panelen till det är dags för att måla nästa gång och ta beslutet då.
12 svar · 7,7k läst
·
F
fb35523: Vilken papp är det du har? Är det vindskyddspapp så har du gjort helt rätt. Är pappen tätare kan du börja fundera igen. Du får inte ha ett ångtätt skikt utåt eftersom väggen måste kunna bli av med fukt åt det hållet. Nu tror jag inte att det finns papp som är ångtät, men det skulle ju kunna vara en plastbelagd papp, och det går inte för sig.
4 svar · 2,1k läst
C
clarr: Hej Tacksam för tips som kan leda till denna fasadtegelsten. Mvh Claus [bild] [bild] [bild]
0 svar · 915 läst
·
K
ktm250: Alla stora tillverkare av bruk kan tillhandahålla alla bruksklasser från A-E. Bara att välja vad man vill ha och köpa.
14 svar · 10,1k läst
·
B
Biiiver: Hej! Målade om huset förra året med caparol carat. Såg tidigt i våras att färgen hade spruckit i takfoten på en kupa på övervåningen. Var där med fuktmätaren och konstaterade att den var rätt blött under färgen, Frugan säger att jag målade rätt tidigt efter tvätt, men jag minns inte. Tilläggas bör att foder och väggpanel också var rätt fuktigt. Nu har jag skrapat bort en
0 svar · 2,7k läst
S
sommarosol: Jo Hjältevadshus är klara... Jag har mailat dem ang det...
5 svar · 2,6k läst
·
Oldboy
Oldboy: Tror jag förstår vad som är dåligt - det som kniven sitter nerkörd i. Om det ruttna partiet aldrig får något vatten på sig så kan det vara, men jag tvivlar på det? Risken är att rötan sprider sig in i syllen och till nederkant av panelbrädor.
4 svar · 4,2k läst
·
L
Löven4ever: Har rengjort altanen med Beckers Elit terasstvätt för att sedan stryka på svart Lasyr igen .. Det är ju så härligt väder att man vill vara ute och härja idag !! Upptäcker att det var en illa vald tidpunkt då ytan skall hållas fuktig i 30 min... Torrt på 5 min 😖 jaja ska nu spola rent sen får det torka ett par dar innan lasyren lägs på 👍
6 svar · 2,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Misstänker att det är gammalt sotigt tegel som återanvänts. Exempelvis är det många bakugnar som har rivits och teglet återanvänts i väggar. Den här väggen är inte murad med tanke på att teglet ska vara synligt.
9 svar · 5,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Byte av kulör på huset finns på blanketten Ansökan om bygglov hos din kommun. Här ett utdrag från Kils kommuns blankett: [bild]
13 svar · 10,9k läst
·
Kalle_Kiander
Kalle_Kiander: Hej baobab! Hur har det gått med panelen? Funderar själv på Kebony till vårt nya hus. Intressant att få föra dina erfarenheter. Mvh, Kalle Kiander Husblogg: www.hemresan.net
3 svar · 4,7k läst
·
V
SBH: nä. reperationsbruk
10 svar · 2,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: WTF! 1982! De E bra skit. Då måste kvalitén på panelen vara prima. Om det är järnvitriol bör ni måla om med tex Falu-färgerna, röd, svart, brun mfl. Alltså en slamfärg för säkerhets skull. Borsta av panelen med tex en piassavakvast eller nåt och sen två lager. Dock förbjudet att måla så fin fasad röd enligt 6:E stycket, 3:e kapitlet i 2;a mosebok. Travlig helg.
5 svar · 2,6k läst
·
larsbj
larsbj: Mura bara så att inget sticker ut, lagom att det ligger 1 cm innanför tänkt färdig yta. Så är det bara att putsa sedan. Använd b-bruk.
5 svar · 2,0k läst
·
K
kemis: Har en mur som vi gjort av lekablock, nätat samt putsat med ett grundbruk. På det har vi sedan lagt en tjockputs. Problemet är nertill där asfalten går emot. Där släpper putsen då det trycks upp snö, salt m.m. som tinar och fryser om vart annat. Tuffa förhållanden för en puts! själva muren och tjockputsen verkar vara helt opåverkade utan det är endast ytterpusen som vill släppa.
0 svar · 968 läst
K
_Kalle_: Aha, det är kanske bara "kattvinden" som vi tittar på. Tack för tipset! Det var kanske det larsbj menade med sitt tidigare inlägg också?! Jag har bara stoppat in mobilen och fotat, så jag har inte någon riktigt bra uppfattning själv om vad som syns på bilden. Jag får gå hem och riva bort mer så att jag får en lite klarare bild. Tack så länge, Kalle
5 svar · 1,7k läst
·
H
Henri: surfarn Om panelen är grundad med både olja och grundfärg skulle jag täckmåla.
1 svar · 2,1k läst
·
Anders243
Anders243: Hej! I samband med omdränering av huset var vi tvungna att riva en del fastgjutna blomlådor och liknande, samt skala bort en bit av putsen på sockeln för att kunna installera isolerskivor. Nu är det dags att återställa putsen och jag undrar om någon kan föreslå en lämplig metod samt material för att laga upp skadorna. Jag hade dessutom tänkt att måla om sockeln efter putsningen så
0 svar · 6,3k läst
·
K
Kajsaflisa: Ja, jag vet att de förlikats med några husägare. Sen har de också någon sorts "goodwill" lösning men den är helt värdelös
2 svar · 1,8k läst
Oldboy
Oldboy: Ja, den halvmånformade är för längre snitt. Den fyrkantiga är mer för mindre fyrkantiga hål, typ. Men båda dessa klingor som följde med i kitet har små fina tänder (=det går lååångsamt att såga större bitar/sträckor). Förmodligen för att kunna ta upp fina hål utan flisning i t ex en lackad köksskåpsstomme. Borde dock finnas lite grövre klingor att köpa till.
11 svar · 10,9k läst
·
W
Wehlen.M: Jag tror att en fråga var inbakad i runriken. Om den nuvarande plastfärgen kommer att vara till något bekymmer? Sitter med samma dilemma, ser ut att vara gammal plastfärg som nu släpper i stora sjok. Också ett hus från -51 med vägguppbyggnad som tidigare talare beskrivit.
4 svar · 2,5k läst
H
heimlaga: Jag vet inte var de säljer "mursand" i dina trakter. Betongstationer brukar sälja det som bulkvara som man får lasta själv med skyffel. Volymvikten är kring 1800 kg per kubikmeter så lasta inte mer än cirka 0,25 kubikmeter på släpkärra efter bilen.... Kalken heter "byggnadskalk" eller "släckt kalk" och är i 20 kg säckar om jag kommer rätt ihåg. "Murcement" är litet svår att hitta
4 svar · 2,4k läst
·
R
Räknenisse: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6412542 Världsarvet Visby ruttnar bort av fel puts.
10 svar · 4,2k läst
P
per solsjö: Konstruktionen på bilden borde fungera, men jag saknar en vattenutledare i botten av fadadkonstruktionen. Vatten som tränger in via tegelfogar leds inte ut i denna vägg.
23 svar · 16,7k läst
·
Krikkan
Krikkan: Eller lyft med domkraft och lägg fler lecablock/andra stenar under så hela huset kommer högre från marken. Ifall det inte gör nåt att allt blir lite högre, du kanske för bygga ett extra trappsteg.
9 svar · 4,1k läst
·
L
lajsa82: Okej så det funkar med bara takpapp och reglar, det blir att lägga liggande panel för dörrhålet och upp till taket på garaget. Resten får vara mineritplattorna som redan finns, men vi kommer bryta av i annan grå färg och sätta upp belysning för att få det lite mer effektfullt.
4 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.