Jag satte upp brädan ikväll. På vänstra sidan (mot fönstret) bet de flesta skruvarna bra men på höger mot dörrkarmen får jag inte skruvarna att bita/stoppa ordentligt.

Kanske använde jag för korta skruvar? Körde med 42mm trallskruvar...? Den sitter ju där men känns alltid bättre när det biter ordentligt
 
Om man antar att panelbrädan har tjockleken 21 mm och asfan 12 mm så blir det 9 mm av toppen av skruven kvar att "fästa" i något bakom. Det är normalt inte tillräckligt. Skruvarna skulle nog behöva vara 10-20 mm längre.

Trä är ett levande mtrl. Det sväller och krymper med fukten över året, varje år, och det försöker minska inre spänningar, sådant som gör att brädor vrider sig eller blir konvexa resp konkava. Utöver det sitter denna bräda jämte ytterdörren som öppnas och stängs konstant, mer eller mindre våldsamt, så att hela väggen rör sig. Det är därför skruv och spik behöver sitta fast riktigt ordentligt. Annars går det som det gjort med din bräda - den lossnar. Titta gärna närmare på gamla träfasader som är spikade. Trots att de oftast sitter enl rekommendation så brukar en hel del spikskallar stå ut ngn el ngra mm.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om man antar att panelbrädan har tjockleken 21 mm och asfan 12 mm så blir det 9 mm av toppen av skruven kvar att "fästa" i något bakom. Det är normalt inte tillräckligt. Skruvarna skulle nog behöva vara 10-20 mm längre.

Trä är ett levande mtrl. Det sväller och krymper med fukten över året, varje år, och det försöker minska inre spänningar, sådant som gör att brädor vrider sig eller blir konvexa resp konkava. Utöver det sitter denna bräda jämte ytterdörren som öppnas och stängs konstant, mer eller mindre våldsamt, så att hela väggen rör sig. Det är därför skruv och spik behöver sitta fast riktigt ordentligt. Annars går det som det gjort med din bräda - den lossnar. Titta gärna närmare på gamla träfasader som är spikade. Trots att de oftast sitter enl rekommendation så brukar en hel del spikskallar stå ut ngn el ngra mm.
Du har nog helt rätt oldboy. Jag har inte riktigt lärt mig det här med längd på skruvar, alltid så nervös över att jag ska dra den genom saker jag inte borde (ångspärrar mm)

Jag drog i några 55 mm försänkta träskruvar och det bet mkt bättre
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.