Hej.
Har "funkishus" från 30-talet med reverterad puts.
Putsen lades om i mitten på 50-talet, sen dess har bara några ommålningar gjorts.
Huset har besvärats av motorvägsbygge på 60-talet, spårvägsbygge på 2000-talet och en avloppstunnel på 90-talet. Husets har granitgrund och står dikt mot berg.
På bifogade bilder kan man se att det är 2 typer av "puts", dels den som ligger närmast mot huset och sen ett yttre mjukare lager, väggen är träplank med vass + kycklingnät som märlats upp, sen har då putsen applicerats.
Putsväggen verkar ha målats med oljefärg tidigare där det sen senare har lagts på kritfärg, sätter man handen mot putsen blir man vit då den fäller ut hela tiden. Det finns bara 1 "bom" i putsen som ska åtgärdas, annars är det bara små millimeterstora sprickor. Den gulare färgen verkar vara en oljefärg som ligger under.
På bild 1 är det en cirkulär 50mm borrest som jag sparade när vi satte in värmepump som visar lagren.
På bild 2 har vi en vertikal spricka som går från botten och nästa hela vägen upp till taknocken i husets sydliga hörn, en kille på plats trodde att det är just där som näten möts.
Bild 3 är spricka från fönster, här är det så att detta fönster är väderskyddat då det är under en stor altan så där kan det inte ha kommit in fukt.
Frågorna blir:
1: vad är bästa åtgärd för att fixa alla småsprickor utan att hugga upp i stora bitar.
2: Bästa sätt att få ned den gamla kritfärgen som faller av som en dålig solbränna
(högtryck funkar inte-har testat)
Har "funkishus" från 30-talet med reverterad puts.
Putsen lades om i mitten på 50-talet, sen dess har bara några ommålningar gjorts.
Huset har besvärats av motorvägsbygge på 60-talet, spårvägsbygge på 2000-talet och en avloppstunnel på 90-talet. Husets har granitgrund och står dikt mot berg.
På bifogade bilder kan man se att det är 2 typer av "puts", dels den som ligger närmast mot huset och sen ett yttre mjukare lager, väggen är träplank med vass + kycklingnät som märlats upp, sen har då putsen applicerats.
Putsväggen verkar ha målats med oljefärg tidigare där det sen senare har lagts på kritfärg, sätter man handen mot putsen blir man vit då den fäller ut hela tiden. Det finns bara 1 "bom" i putsen som ska åtgärdas, annars är det bara små millimeterstora sprickor. Den gulare färgen verkar vara en oljefärg som ligger under.
På bild 1 är det en cirkulär 50mm borrest som jag sparade när vi satte in värmepump som visar lagren.
På bild 2 har vi en vertikal spricka som går från botten och nästa hela vägen upp till taknocken i husets sydliga hörn, en kille på plats trodde att det är just där som näten möts.
Bild 3 är spricka från fönster, här är det så att detta fönster är väderskyddat då det är under en stor altan så där kan det inte ha kommit in fukt.
Frågorna blir:
1: vad är bästa åtgärd för att fixa alla småsprickor utan att hugga upp i stora bitar.
2: Bästa sätt att få ned den gamla kritfärgen som faller av som en dålig solbränna
(högtryck funkar inte-har testat)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag passar på dina frågor. Det finns andra här på forumet som är bättre på dem. Sprickan på bild 3 ser ut som en typisk skjuvspricka, vilket indikerar någon form av sättning. Det verkar ju otroligt med tanke på hur huset är grundlagt, men sättningen kan vara lokal, kanske på grund av en rötskada. Den bärande stommen bakom putsen består ju av träplank. Hur som helst tycker jag du ska undersöka detta lite närmare.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
så där små sprickor skulle jag inte oroa mig särskilt mycket över. Dylika sprickfria hus är nog ganska sällsynta överlag. Fuktinträngning behöver du inte oroa dig över. Det lilla som kommer in torkar upp ganska fort i och med sprickan. Puts överlag klarar ju fukt ganska bra om den har möjlighet att torka också.
Klicka här för att svara
