såg att en panelbräda som sitter ensam bredvid min dörr är lös och har släppt i nederkant. Det lustiga är att den bara har skruvat på sin högra sida? Vad är det som sitter unden den? Känns som något frigolit/kexliknande?
Har inte tummen helt mitt i handen men är definitivt ingen snickare heller. Jag kan inte se någon läkt eller liknande som den är skruvad i?
Har inte tummen helt mitt i handen men är definitivt ingen snickare heller. Jag kan inte se någon läkt eller liknande som den är skruvad i?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
dom har väl antagligen bytt ytterdörr och tagit en smalare. Sen har de inte gjort mer än att nödtorftigt fått fast det som nu lossnat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Nån papp och isolering kanske?
Vad betyder skummade?Stefan N skrev:
Alltså den vänstra halvan av panelen finns det liksom ingenting att fästa i bakom, det är därför jag inte vet hur jag ska få dit den igen. Den där isoleringen/skummet går ju inte att skruva i. Där är en del tomma skruvhål på vänstra halvan så jag vet inte vad förra ägaren tänkt. Känns ju jävligt fånigt att ringa hit en snickare för detta...
Du skulle behöva lossa på brädan för att se hur det ser ut under och om/var det finns ngt att skruva i.
I värsta fall finns det inget på den vänstra sidan, då kan man överväga att fästa den i fönsterkarmen. Det är dock ett precisionsjobb. Inte skruva för långt in och riskera att spräcka glaset, men heller inte för långt ut då träet kan spricka.
Brunsvart och kexigt skulle kunna vara asfaboard.
I värsta fall finns det inget på den vänstra sidan, då kan man överväga att fästa den i fönsterkarmen. Det är dock ett precisionsjobb. Inte skruva för långt in och riskera att spräcka glaset, men heller inte för långt ut då träet kan spricka.
Brunsvart och kexigt skulle kunna vara asfaboard.
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Det kommer liksom inte att hända nåt om du tar bort brädan. Finns det inget att fästa den i kanske du får skruva dit nånting som stöd. Tre kortlingar eller så nån bräda hela vägen nerifrån och upp på lämpligt vis. Sen tillbaks med det som lossnat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Jaha, ja då kanske det är den sidan dom bytt och inte dörren. Enklast är väl då att montera en stående regel mellan syll och regel uppöver. Fast å andra sidan borde väl fönsterpartiet som sådant vara fäst i nåt........eller kanske inte........
Jag har nu kommit fram till att det är asfaboard som ligger bakom panelbrädan. Jag antar att det inte är så toppen att det kommer in regn och fukt där till hösten?
Kan jag ”limma” in den med vit silikon mot fönsterkarmen som ju är i alu?
Kan jag ”limma” in den med vit silikon mot fönsterkarmen som ju är i alu?
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Nä du ska inte limma fast nånting. Har du noterat att brädan är lös så lär du såklart se til att kunna fästa den ordentligt. Bort med brädan helt och se om du kan få dit nå reglar som det går att fästa i. Kanske ligger det nåt bakom asfaboarden som inte syns i första anblicken. (som går att spika i)
