Hej,

Har ett hus som är putsat och idag målat med silikat färg. Den gaveln som är mest utsatt för väder och vind behöver putsas om då den lagats av tidigare ägare och är allmänt sliten. Övriga sidor ser helt ok ut förutom på några få kritiska ställen som runt någon dörr och fönster.

• Gör jag hela fasaden så kan jag gå över till en kalkfärg (andas ännu bättre?) och får ny puts runt om och får betala ca 350"

• Gör jag en sida och mindre renoveringar så måste jag behålla silikat färgen och får en kombination av gammal och ny fasad och får betala ca 100"

Ni som har putsade hus och varit i samma situation hur har ni tänkt/ gjort?

N
Hej,
Vi är i putsbranschen och får liknande frågor av våra kunder lite då och då.
Det är upp till var och en vad denne vill göra med sitt hus, men vad vi brukar titta på:
- Hur är skicket på den övriga fasaden?
- Hur gammal är fasaden?
- Vill du göra någon annan ändring (t ex struktur i puts eller byte av kulör) annat än enbart byte till kalkfärg?

Skall det målas med kalkfärg behöver också putsen vara ren kalkputs, något man oftast bara använder på reveterade hus (hus byggt med trästomme och vassmatta).
På övriga putsbruk använder man Silikatfärg eller Ton Silikonhartsfärg (används oftast till socklar eller ytor som tidigare är målade med organiska färger - dvs vanliga målarfärger som ej är lämpliga på puts).
Silikatfärgen är baserad på Kalivattenglas och används därför bäst på mineraliskt underlag, till skillnad från kalkfärgen som i sig självt är mineraliskt.
Vad jag brukar rekommendera våra kunder:
- Om övriga fasaden är i bra skick i övrigt: behåll den som den är. Är det ett mineraliskt underlag så är Silikatfärg den färg som skall sitta där, då kalkfärg ter sig lämpligast på rent kalkunderlag. Det finns roligare saker att lägga pengarna på.
- Om fasaden däremot hade varit målad med en vanlig målarfärg (som ej är lämpligt på putsfasader) rekommenderar vi att ta bort all puts när man ändå är där och jobbar, då fasaden i sådant fall är felgjord.

Vi gör många söder-gavlar i Stockholm, då det är den sida som oftast är mest utsatt (beror självklart på husets läge). Ofta talar vi om för kunden att det är onödigt, ur ren funktionssynpunkt, att göra om hela fasaden om den är korrekt gjord och är i gott skick.
Vi jobbar med Webers produkter och enligt deras rekommendationer. Om andra yrkesverksamma har andra rekommendationer från andra tillverkare får dom gärna uppdatera tråden.

Såg att tråden var en och en halvmånad gammal, men jag hoppas att du och andra som läser fick lite svar!

Med vänliga hälsningar,
Gabriel

• Gilla
Villa 1948
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.