Hej! Jag skulle behöva lite råd vid ommålning av vår fasad. Vi har börjat måla en gavel som ska bli grå men nu är min man och jag av olika åsikter kring vad det ska bli för färg på takfoten. Vindskivorna är vi överens om att de ska vara vita, även fönsterramar och foder har vi målat vita. Men ska vi måla takfoten i grått eller vitt? Tidigare har allting varit i en och samma bruna färg.
Tycker inte att det är självklart.
Det beror på vilket uttryck man vill ha. (Vilket är en smaksak.)
En mörk färg kamoflerar takfoten och ger ett lite mörkare intryck invändigt om takfoten går långt ut och/eller fönster och takfot är relativt nära varandra.
En ljus färg lyfter fram takfoten på ett annat sätt, gör den mer synlig, och ger ett ljusare intryck inifrån.
I ert fall så är väl skillnaden mellan vitt och ljusgrått marginell.
I just detta specifika fall hade jag nog valt ljusgrått, dvs samma som gavelpanelen. Men egentligen behöver man se hela huset, och ev trädgård och närmiljö (husen runtomkring) för att kunna göra en bedömning av hur huset tar sig ut med olika färgalt.
En mörk färg kamoflerar takfoten och ger ett lite mörkare intryck invändigt om takfoten går långt ut och/eller fönster och takfot är relativt nära varandra.
En ljus färg lyfter fram takfoten på ett annat sätt, gör den mer synlig, och ger ett ljusare intryck inifrån.
I just detta specifika fall hade jag nog valt ljusgrått, dvs samma som gavelpanelen. Men egentligen behöver man se hela huset, och ev trädgård och närmiljö (husen runtomkring) för att kunna göra en bedömning av hur huset tar sig ut med olika färgalt.
Tack för väl genomtänkt svar! Den grå färgen är zinkgrå- inte jätteljus men inte heller mörk. Den bruna färgen på takfoten har gett ett vårt hus en riktigt dyster look då den går rätt långt ned mot fönstren - påminner om en emolugg. Förhoppningsvis räcker ljusheten i den grå färgen för att ge huset ett ansiktslyftOldboy skrev:
Tycker inte att det är självklart.
När jag tittat på hus i vår omgivning har många en annan färg på sitt undertak- ofta vitt
Klicka här för att svara