9 045 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Såga stående panel vid runt fönster - tips?
Idag är man förkyld och därmed seg. Hamnade i soffan direkt efter jobbet. Kunde dock inte låta bli så blev till att slipa ned kanten som byggde upp på täckbiten som ska monteras. Jag använde nämligen sidan med falsen på, så biten var som ett L innnan. Tog fram penseln och målade densamma också.
Hoppas jag orkar montera panelen vid runda fönstret imorgon.
Hoppas jag orkar montera panelen vid runda fönstret imorgon.
Idag så hade jag tid att göra klart panelen vid entrén.
Bifogar en hel del bilder.
Bild nr:
1. Målade överblecket till fönstret som tidigare var svart. La om taket om valde en silver/grå kulör på plåtdetaljerna då, så var tvungen att smälta in.
Varför inte plåtslagaren fixade det på en gång var för att vi inte kom överens...
Duken under nederblecket var inte ditsatt ordentligt när jag lossade det, så fick använda mig av vattenbeständig förseglingstejp, uv beständig och åldersbeständig. Inget jag orkar ta upp i efterhand med takfirman för jag är så less på dem ändå. Har även en rejäl takfot som skyddar vid regn (satt faktiskt och arbetade med panelen tidigare när det ösregna utan att bli blöt) Kanske vid 20m/s och slagregn från sidan så kanske det kan komma på fönstret. Se sista bilden, fel ordning tyvärr.
2. Enligt ovan
3. Målade det fasta över blecket också.
4. Maskerade innan bild 3 såklart men bilderna hamnade i fel ordning, ursäkta.
5. En del av panelen satt. Som ni ser en annan kulör än övrig panel. Detta för vi ska ändå måla om allt nästa år eller året efter till denna kulör.
Blev fint ändå trots kontrasten, tycker jag.
6. Man måste ju våga visa vad man är minst nöjd med
Den sågningen var lite väl tvär, skulle figursågat bättre.
7. Sågningen jag blev mest nöjd med. Följer väldigt fint
8. Inga kommentarer
9. Inga kommentarer
10. Laser är bra grejer, går snabbt att få alla skruvar i linje. En syl för att markera skruvhålen och sedan bara att skruva på.
11. Inga kommentarer
12. Inga kommentarer
13. Allt färdigt förutom nederblecket!
14. Samma som bild 13.
15. Befintligt skadat nederbleck spraymålas. Skador på den men bättre än innan iaf. Även den var svart.
16. Nederbleck på plats!
17. Skruvarna fick också spraymålas.
18 och framåt: Allt klart!
Finally
Bifogar en hel del bilder.
Bild nr:
1. Målade överblecket till fönstret som tidigare var svart. La om taket om valde en silver/grå kulör på plåtdetaljerna då, så var tvungen att smälta in.
Varför inte plåtslagaren fixade det på en gång var för att vi inte kom överens...
Duken under nederblecket var inte ditsatt ordentligt när jag lossade det, så fick använda mig av vattenbeständig förseglingstejp, uv beständig och åldersbeständig. Inget jag orkar ta upp i efterhand med takfirman för jag är så less på dem ändå. Har även en rejäl takfot som skyddar vid regn (satt faktiskt och arbetade med panelen tidigare när det ösregna utan att bli blöt) Kanske vid 20m/s och slagregn från sidan så kanske det kan komma på fönstret. Se sista bilden, fel ordning tyvärr.
2. Enligt ovan
3. Målade det fasta över blecket också.
4. Maskerade innan bild 3 såklart men bilderna hamnade i fel ordning, ursäkta.
5. En del av panelen satt. Som ni ser en annan kulör än övrig panel. Detta för vi ska ändå måla om allt nästa år eller året efter till denna kulör.
Blev fint ändå trots kontrasten, tycker jag.
6. Man måste ju våga visa vad man är minst nöjd med
7. Sågningen jag blev mest nöjd med. Följer väldigt fint
8. Inga kommentarer
9. Inga kommentarer
10. Laser är bra grejer, går snabbt att få alla skruvar i linje. En syl för att markera skruvhålen och sedan bara att skruva på.
11. Inga kommentarer
12. Inga kommentarer
13. Allt färdigt förutom nederblecket!
14. Samma som bild 13.
15. Befintligt skadat nederbleck spraymålas. Skador på den men bättre än innan iaf. Även den var svart.
16. Nederbleck på plats!
17. Skruvarna fick också spraymålas.
18 och framåt: Allt klart!
Igår fick jag upp täckbiten till panelen vid altanen, så nu är det klart också.
I vår ska vi måla resten vitt och byta ut lite andra brädor och fixa till fönsterblecket.
Slänger även med en bild på min nyinköpta arbetsbelysning! Blir perfekt inför projekten inomhus nu när mörket faller

I vår ska vi måla resten vitt och byta ut lite andra brädor och fixa till fönsterblecket.
Slänger även med en bild på min nyinköpta arbetsbelysning! Blir perfekt inför projekten inomhus nu när mörket faller
Klicka här för att svara