Hej!

Skulle behöva lite tips på smidigaste sättet att kapa och montera ny stående panel vid vårt runda fönster.

Jag tänker att jag mäter och kapar all panel, därefter målas den innan montage.
Frågan är bara hur jag på enklast sätt översätter fönstrets form på brädorna.
Som ni ser på bilden där panelen är kvar så är det inget foder runt omkring, så kan inte dölja en ful kapning ;)

Letat på Google och forumet utan resultat.
Vad säger proffsen? :D

• Exteriör vy av husfasad med stående panel och runda fönster utan foder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med stående panel och ett runt fönster synligt ovanför en byggnadsställning.
    Skapa konto
Rita en mall med fönstret som grund, dvs tejpa upp papper runt fönstret, använd en penna som exempelvis ritar 1cm från kanten och dra längs fönstret. SÅ länge som detta enbart görs bräda för bräda så blir felet så litet att det inte syns. Om du hellre vill ha 0,5cm luftspalt runt, så kör med en penna som ritar 0,5 cm ifrån och återanvänd det avståndet rakt av.

Eftersom du behöver luft mellan nedtill så kan du nu såga till den rundade delen ur en bräda som är någon centimeter för lång och sedan justera underkanten när du passat in runt fönstret.

Snabbvarianten (som nog inte fungerar så bra just i detta fallet pga de små marginalerna) är att rita direkt på brädan, bräda efter bräda med en brädbit (med hål för pennan i) som ger några centimeters avstånd. Det fungerar bäst i andra situationer, men komplicerade mönster är lätta att efterlikna med ett sådant verktyg som man snabbt tillverkar och anpassar efter vad man skall göra.

• Gilla
Kultypjämt
  • Laddar…
För just detta fallet så kan du även tillverka en ett verktyg som ser ut som ett liggande U som omsluter brädan där du ritar in mot mitten på U:et i dess ytterkant, då kan du rita direkt på brädan som skall tillverkas genom att hålla den mot fönstret och sedan dra mot insidan av kanten på fönstret. Bestäm där hur mycket glipa du vill ha mellan bräda och fönster och flytta pennan så mycket extra så får du den automatiskt också.

Egentillverkade verktyg för sådant här är mycket trevliga att ha...

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För just detta fallet så kan du även tillverka en ett verktyg som ser ut som ett liggande U som omsluter brädan där du ritar in mot mitten på U:et i dess ytterkant, då kan du rita direkt på brädan som skall tillverkas genom att hålla den mot fönstret och sedan dra mot insidan av kanten på fönstret. Bestäm där hur mycket glipa du vill ha mellan bräda och fönster och flytta pennan så mycket extra så får du den automatiskt också.

Egentillverkade verktyg för sådant här är mycket trevliga att ha...
Gillade den här idén!
Var inne på papper/kartong själv, men U-verktyget känns smart.

Jag tänker mig såhär enligt bild.
Är det så du tänkt?
Det röda ska föreställa U:et med en penna i ena änden.
Kass på att rita, så förstår om du fattar nada :rofl::crysmile:

/Max

• Enkel skiss av en cirkel intill en rektangel med ett rött U-format verktyg och en penna placerad inuti U:et.
    Skapa konto
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Kultypjämt kapten_krok skrev:
Gillade den här idén!
Var inne på papper/kartong själv, men U-verktyget känns smart.

Jag tänker mig såhär enligt bild.
Är det så du tänkt?
Det röda ska föreställa U:et med en penna i ena änden.
Kass på att rita, så förstår om du fattar nada :rofl::crysmile:

/Max
Precis så tänkte jag! ::D

Du ritar bättre än vad jag gör i alla fall...

• Gilla
Kultypjämt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis så tänkte jag! ::D

Du ritar bättre än vad jag gör i alla fall...
Haha, det kan du inte mena, men tack, bra för självförtroendet ;)

Då blire till att fixa detta när jag är klar med dräneringen! Återkommer med bilder när det är klart, blir under september! Men verktyget ska börjas med snarast!

Kultypjämt kapten_krok skrev:
Haha, det kan du inte mena, men tack, bra för självförtroendet ;)

Då blire till att fixa detta när jag är klar med dräneringen! Återkommer med bilder när det är klart, blir under september! Men verktyget ska börjas med snarast!
Trädelen som du har mot ansiktet får gärna vara lite tjockare så att den håller pennan rak med ett enkelt borrat hål. Om hålet är aningen mindre än den längsta diametern på pennan (sexkantig skol-byerts), då kan du ta ur och vässa pennan också om så skulle behövas. Eller så geggar man i lite Karlssons i hålet, det fungerar det också, men det känns inte lika proffsigt... :crysmile:

Jag kan ju berätta att denna metod är helt ovärderlig när det gäller att såga till trall som skall ansluta tätt mot berget. Det är en del pill, men det blir riktigt bra. Orkade dock inte göra det perfekt på mitt eget hus (nöjde mig med sticksågat och några millimeter lucka ibland), men i föräldrarnas sommarstuga ser det riktigt bra ut (där filade jag varje bräda också för att den skulle ansluta helt tätt mot berget).

Bra ide den där U-mallen. Första gången jag hör om den metoden men den verkar närmast genialisk.

H heimlaga skrev:
Bra ide den där U-mallen. Första gången jag hör om den metoden men den verkar närmast genialisk.
Håller med! Verkligen bra tips från Pacman! (y)(y)

E
Hur gick det med sågningen? Lite nyfiken dels på resultatet men även hur U-verktyget blev

E erkka skrev:
Hur gick det med sågningen? Lite nyfiken dels på resultatet men även hur U-verktyget blev
Det ska förhoppningsvis påbörjas på söndag! :)
Återkommer då så får vi se om man sliter sig i håret eller firar med champagne :rofl:

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Kom på att jag glömde uppdatera på forumet!

U-verktyget blev väldigt svårt att använda sig av då blecket bygger ut och det är svårt att få till brädan i exakt fixed placering.
Så jag gjorde så att jag mallade i kartong, klippte sönder en flyttkartong och använde mig av den. Det var hård och stabil att använda sig av.

Har ingen bild för kartongen för runda fönstret, men ni fattar principen.

Överlag är jag nöjd, fösta gången jag sätter panel så får väl ses som okej.

• Installation av träpanel vid en vitputsad vägg med en rivet flyttkartong som mall i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Monterad träpanel vid hörnet med synlig kartongmall mot vit tegelvägg.
    Skapa konto
  • Montering av träpanel bredvid vitputsad vägg, med synlig anslutning där bleck bygger ut.
    Skapa konto
  • Vit mall av kartong anpassad för montering av träpanel vid husets hörn med bakgrund av tegel och trä.
    Skapa konto
  • Träpanel som inte passar helt över U-formad metallprofil på grund av otillräcklig mallning.
    Skapa konto
  • Runt fönster under installation med verktyg och nivå på en täckt arbetsyta, omgiven av ny panelvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Allt målat, på söndag åker det upp om allt går enligt plan.
Ska byta ut isoleringen i samma veva.

Jag passade även på att byta dålig panel vid altanen, får se om jag hinner få upp den på söndag eller om det blir i nästa vecka.

Trevlig helg!

• Nymålade svarta träpaneler på ett arbetsbord redo för installation.
    Skapa konto
  • Nymålad panel och brädor för utbyte vid altan placerade inomhus att torka.
    Skapa konto
  • Nymålade panelbrädor på tork på en arbetsbock inomhus.
    Skapa konto
  • Vägg med ny isolering och borttagen ytterpanel nära en altan, redo för renovering.
    Skapa konto
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hann tyvärr inte med panelen vid runda fönstret. Men monterade panelen vid altanen, isolerade och fick dit vindpapp.

Kvar vid altanen är
- Liten avslutningsbit ska målas och monteras
- Måla fönsterbleck, montera och foga

• Halvfärdig installation av isolering och svart vindpapp på en altanvägg med omonterad panel och synligt isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Nymonterad vit panel vid altandörr och isolering samt vindskydd på golvet i byggprojekt.
    Skapa konto
  • Ny monterad vit panel under fönster vid altan, vindpapp synlig, fönster och dörr oskyddade.
    Skapa konto
  • Husfasad med ett påbörjat panelarbete nära ett oavslutat runda fönster, isolering och vindpapp synlig.
    Skapa konto
  • Oisolerad vägg och färdigisolerad del vid ett rundat fönster bredvid en altan under konstruktion.
    Skapa konto
  • Husfasad med omonterad panel vid runt fönster och ny monterad panel vid altanen.
    Skapa konto
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.