Diagram som visar olika stående paneltyper med mått, inklusive "1970-2000-tal Panel med lockläkt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från byggahus

Mitt först bygge så var snälla ;) Håller på att bygga ett garage och ska nu köpa panel. Vill ha stående lockläktpanel "1970-2000-tal Panel med lockläkt" och tittade på denna bild men nu när jag letar virke hittar jag bara fasade lockläkt tex https://www.byggmax.se/virke/läkt/lockläkt-22x45-p08020045 Närmst måttmässigt som på bilden är läkt https://www.byggmax.se/virke/läkt/läkt-p08125038

Kan man använda läkt som lockläkt? Gillar den lite ruffa uttrycket. Är det någon skillnad i kvalitet på lockläkten och läkten? eller är lockläkt läkt man använder som lock? Nu är exemplen från byggmax men hittade inget som på bilden på varken Beijer och xlbygg. Finns det någon byggvaruhandel med ofasad lockläkt med måtten 19*38 mm.

Hjälp om du kan :cool:
 
Redigerat:
R
kikarhus kikarhus skrev:
[bild] Bild från byggahus

Mitt först bygge så var snälla ;) Håller på att bygga ett garage och ska nu köpa panel. Vill ha stående lockläktpanel och tittade på denna bild men nu när jag letar virke hittar jag bara fasade lockläkt tex [länk] Närmst måttmässigt som på bilden är läkt [länk]

Kan man använda läkt som lockläkt? Gillar den lite ruffa uttrycket. Är det någon skillnad i kvalitet på lockläkten och läkten? eller är lockläkt läkt man använder som lock? Nu är exemplen från byggmax men hittade inget som på bilden på varken Beijer och xlbygg. Finns det någon byggvaruhandel med ofasad lockläkt med måtten 19*38 mm.

Hjälp om du kan :cool:
Skall du ha 22×145 eller 22×170 som bottenbräda?
Lockläcktem 2×45 eller den ovanligare 16×45 är fasade på baksidan antingen ovalt eller rektangulärt för att få regn tätt.

Vad gäller ovansidan så finns det ofasat, fasat och några andra profiler. Ring brädgården o fråga.
 
R RapidSledge skrev:
Skall du ha 22×145 eller 22×170 som bottenbräda?
Lockläcktem 2×45 eller den ovanligare 16×45 är fasade på baksidan antingen ovalt eller rektangulärt för att få regn tätt.

Vad gäller ovansidan så finns det ofasat, fasat och några andra profiler. Ring brädgården o fråga.
jag har 22*170 som bottenbräda.

Aha så den då förstår jag skillnaden mellan läkt och lockläkt!
 
R
kikarhus kikarhus skrev:
jag har 22*170 som bottenbräda.

Aha så den då förstår jag skillnaden mellan läkt och lockläkt!
Du sätter bottenbrädorna med 5 mm mellarum. Du sätter spiken 3 tum i mitten på brädan. Och högsta avståndet 1,2 m.
Lockläkten förborrar du och sedan spikar du i 4 tum så att ca 1.5 cm sticker ut på baksidan. Sedan trycker du läkten på plats och spikar dit den.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
R
Tänk på att vända brädor och läkt åt rätt håll
Dra med handflatan över brädan, du kommer att känna att åt ena hållet är det lent och åt det andra strävt. När brädan sitter på väggen skall det kännas strävt när du drar handen nerifrån och upp.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
R
Tänk på att när du borrar så vänd alltid läkten åt samma håll. Du kommer omedvetet alltid borra lite snett. Spiken i en bräda skall alltid ha lite vinkel, dvs tyngdkraften skall jobba åt rätt håll.
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Tänk på att när du borrar så vänd alltid läkten åt samma håll. Du kommer omedvetet alltid borra lite snett. Spiken i en bräda skall alltid ha lite vinkel, dvs tyngdkraften skall jobba åt rätt håll.
Många saker jag ej tänkt på. tack så mkt!
 
R RapidSledge skrev:
Skall du ha 22×145 eller 22×170 som bottenbräda?
Lockläcktem 2×45 eller den ovanligare 16×45 är fasade på baksidan antingen ovalt eller rektangulärt för att få regn tätt.

Vad gäller ovansidan så finns det ofasat, fasat och några andra profiler. Ring brädgården o fråga.
Här i trakten "ribbar" man normalt med 3/4 x 2 tum. 19x50 eller ibland 19x47 om ribborna är kluvna av 4-tumsbräder.
Jag har aldrig någonsin sett att någon har använt ribbor som är urskålade på baksidan. Det verkar helt onödigt att hitta på sådana fördyrande lösningar. Bevisligen är det tillräckligt tätt endå.
Låter som en sån där lösning som trävarubranschen hittar på för att få ta mer betalt.
 
R
H heimlaga skrev:
Här i trakten "ribbar" man normalt med 3/4 x 2 tum. 19x50 eller ibland 19x47 om ribborna är kluvna av 4-tumsbräder.
Jag har aldrig någonsin sett att någon har använt ribbor som är urskålade på baksidan. Det verkar helt onödigt att hitta på sådana fördyrande lösningar. Bevisligen är det tillräckligt tätt endå.
Låter som en sån där lösning som trävarubranschen hittar på för att få ta mer betalt.
Tja.. om du tittar eftet så ser du att den urskålade lockläkten sluter mer tätt. Urskålad lockläkt har jag sett de senaste 50 åren.
 
  • Två träbitar möts, en slät och en urskålad lockläkt, mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H heimlaga skrev:
Här i trakten "ribbar" man normalt med 3/4 x 2 tum. 19x50 eller ibland 19x47 om ribborna är kluvna av 4-tumsbräder.
Jag har aldrig någonsin sett att någon har använt ribbor som är urskålade på baksidan. Det verkar helt onödigt att hitta på sådana fördyrande lösningar. Bevisligen är det tillräckligt tätt endå.
Låter som en sån där lösning som trävarubranschen hittar på för att få ta mer betalt.
Jag bor i västra Götaland och det regnar ofta diagonalt här och vintrarna är mer regn än snö. Kan ju vara så att vädret är annorlunda i Österbotten? Vet att det skiljer sig en hel del mellan tex Göteborg och Stockholm så Stockholm är mkt torrare. I göteborg finns hus med metallfasad för det är så blött.
 
Där kan ni faktiskt ha en poäng.
Vi har vått och blåsigt väder för våra breddgrader men i Västergötland har ni ju ännu våtare vintrar och ännu blåsigare...... och då kan det ju vara en ide att skåla ut ribborna på baksidan om huset står på något blåsigt ställe.

Tänkte inte på den skillnaden
 
  • Gilla
kikarhus och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.