Hej då vi köpt ett hus nyligen med Mexitegel. Huset är från -72. Det finns små sprickor i fogarna lite runt om huset. Jag funderar nu hur man kan laga dessa sprickor på bästa/enklaste sätt, men korrekt sätt, så man ej får frostsprängningar.

Lägger upp en liten bild som exempel. Inga större sprickor alltså.
 
  • Vit mexitegelvägg med små sprickor i fogarna och en gren från en växt i nedre högra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Väggen har spruckit sned nedåt från fönstret , det har satts sig lite någonstans , behövs inte mycket för det .och inte ovanligt med sprickor runt fönster och dörrar
Skrapa ur fogen ca 1 cm och lägg i kalkbruk kan vara för vitt , går att gråa till det med lite cement i .
Men prova gärna nyansskillnaden på ett ställe som inte syns så mycket
 
R rävlyan skrev:
Väggen har spruckit sned nedåt från fönstret , det har satts sig lite någonstans , behövs inte mycket för det .och inte ovanligt med sprickor runt fönster och dörrar
Skrapa ur fogen ca 1 cm och lägg i kalkbruk kan vara för vitt , går att gråa till det med lite cement i .
Men prova gärna nyansskillnaden på ett ställe som inte syns så mycket
Det finns ju små sprickor på andra ställen med, men väldigt små.

Där det är en sten som spruckit itu, hur gör man då?
 
R
Har du någon sten kvar , då går det att skrapa eller borra ur fogen så den släpper och byta ut den , är lite knepigt att mura in en ny men går med lite tålamod , lägga bruk nederst först och sedan peta in med pinne på översida + sidorna ,
Sedan skrapa lite i fogen så den ser lika ut som dom andra på djupet
 
R rävlyan skrev:
Har du någon sten kvar , då går det att skrapa eller borra ur fogen så den släpper och byta ut den , är lite knepigt att mura in en ny men går med lite tålamod , lägga bruk nederst först och sedan peta in med pinne på översida + sidorna ,
Sedan skrapa lite i fogen så den ser lika ut som dom andra på djupet
Tyvärr inga stenar kvar vad jag vet. Köpte huset nyligen och ej sett några liggandes och skräpa
 
R
Det är en form av mexitegel och du får försöka om du kan få tag i någon eller några , problemet kan vara att en annan har en nyans som inte stämmer , ett tips kolla med några rivningsfirmor om dom kör bort till någon tipp eller har tips på var du ev . kan finna något . .Kanske ev någon murarfirma kan ha någon
 
Avgjort enklast för att foga om är att fräsa ur fogen med en sk. fogfräs som man sätter på vinkelslipen.
https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...behor/frassats/fogfrassats-8mm-irwin/p-729018

Kitet fanns på harald nyborg tidigare till ett mycket bättre pris men det är antagligen slut i alla butiker vid det här laget. Det finns också att köpa på ebay från england (om jag minns rätt) till bättre pris.

Det finns också färdigfärgat bruk så har du nog större chans att hitta rätt kulör direkt: https://www.weber.se/fasad-puts-och...h-system/murbruk/weber-fargat-fogbruk-m1.html

Det finns flera annonser på blocket just nu med mexisten. I alla fall en av dem ser ut att var liknande de du har. Det är nog dock inte riktigt rätt säsong, annonserna brukar komma ut på vår/sommar i samband med att folk byter fasader.

Vill du inte foga nu i regn och rusk så funkar det bra att du tätar med latex för utomhusbruk så länge och tar jobbet frampå våren. Essve ESS1 funkar bra för detta.
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Avgjort enklast för att foga om är att fräsa ur fogen med en sk. fogfräs som man sätter på vinkelslipen.
[länk]

Kitet fanns på harald nyborg tidigare till ett mycket bättre pris men det är antagligen slut i alla butiker vid det här laget. Det finns också att köpa på ebay från england (om jag minns rätt) till bättre pris.

Det finns också färdigfärgat bruk så har du nog större chans att hitta rätt kulör direkt: [länk]

Det finns flera annonser på blocket just nu med mexisten. I alla fall en av dem ser ut att var liknande de du har. Det är nog dock inte riktigt rätt säsong, annonserna brukar komma ut på vår/sommar i samband med att folk byter fasader.

Vill du inte foga nu i regn och rusk så funkar det bra att du tätar med latex för utomhusbruk så länge och tar jobbet frampå våren. Essve ESS1 funkar bra för detta.
Det var bra info. Låter ju dock som att tar man Latex så behöver inte ens jobbet bli gjort till våren utan ännu längre fram, bara att man har jobbet kvar att göra eller? Och om man fogar med latex, blir det då svårare att fräsa ur sen eller?

Anledningen att jag är sugen att skjuta på jobbet är att jag ej har tiden nu pga bebis hemma, och jag vill heller inte göra något halvdant bara för att det skall göras. Så kan man foga med latex till en början och sen göra det ordentligt senare så låter ju det som ett alternativ just nu, bara man slipper riskera frostsprängningar
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Ja, du kan skjuta på det nästan hur länge som helst. Jag har skjutit på mitt i snart 10 år... :oops:. I år har jag dock fått köpt en fogfräs så nu har jag bra inga ursäkter kvar... :crysmile:

Och byggfogen försvårar inte, så länge du inte kladdar ut den på stenarna.
 
  • Gilla
rävlyan och 1 till
  • Laddar…
:crysmile::rofl: Nej, låter som du ej kommer undan nu. Kom på att kanske Cramo har till uthyrning annars.

mexitegel mexitegel skrev:
Ja, du kan skjuta på det nästan hur länge som helst. Jag har skjutit på mitt i snart 10 år... :oops:. I år har jag dock fått köpt en fogfräs så nu har jag bra inga ursäkter kvar... :crysmile:

Och byggfogen försvårar inte, så länge du inte kladdar ut den på stenarna.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.