Fasad
Jonatan79: Menar inte bilden bokstavligen, ville bara visa modellen. Det kostar inte skjortan. Det ska vara med spont annars är det vanligt panel utan ”läpp” och då syns underlaget när virket torkar och krymper.
Kerstin Larsson: Sorry, litet sent svar, men kanske trots allt bättre än aldrig... [bild]
Husnerden: [citat] Jag har all tid i världen, och gillar att göra saker "rätt", så jag tror jag kör det jobbiga alternativet, och byter ut en sten/stenar då och då och lägger ny fog. Där man inte behöver byta sten kan man kanske fräsa ur fogarna bara och lägga b-bruk istället. Har ett ställe på andra sidan huset där jag kan exprimentera lite. I värsta fall får jag väl ta hit proffs, men
-MH-: Har använt fönsterkitt, men det är lite mjukt tycker jag. Även latexfog för mindre hål. Täckande färg kör jag på.
Virs: Vi håller på och ska byta ut en skadad bräda på fasaden till vårt förråd. Direkt under ligger nån form av papp och direkt bakom den isoleringen. Behöver vi lägga på nån förstärkning på hålen som blivit av de gamla spikarna samt på de mindre skadorna i pappen, innan vi sätter dit den nya plankan? Min gissning är att det är nån slags vindpapp men klurar på om den kanske även
hscn: Katt och hundpiss brukar ”bita sig fast”. Ta något allrengöringsmedel, gärna med citrusdoft (katter skyr citrus) och vatten. Får du inte bort allt kan du pröva med ättika.
Lerstenstegel: Beroende på om det är en konstruktionsbalk dvs att tegel är sågad och fylld med betong eller om det är en slagen balk så finns det likt olika lösningar för att få det snyggast. Du kan krafsa ut lite fog mellan stenarna och ca en 20-30 mm in bör du se betong. Är det betong så tycker jag din balk ser hel nog ut att skruva upp. Då fräser du ut alla foga vid balken och tar ut eventuella
Lilian Grundström: [citat] Ja men detta är inte färg utan något på tub. Det ser bra ut men dels så oroar jag mig för att det blir för tätt och dels så tar det ju lång tid...
Jakob78: Vi bor i ett putsat hus från 1936 där vi nyligen sågat ut ett håll för altandörr i yttervägg. Tigersågsvibrationerna har dock gjort att putsen lossnat från spikteglet i underkant på hålet vilket gör att vi behöver ta bort putsen och fixa nytt. Spikteglet har också börjat släppa från underliggande träkonstruktion på vissa håll. Vi hade snickare hos oss tidigare i våras som
Ackeobd: [citat] Hur gick det tillslut? Jag har samma dilemma just nu, hade tänkt måla om vår faluröda villa till typ ljusgrå. Hur gjorde ni? Har påbörjat borstningen och det är inge kul..
Hijutfcb: [citat] ja, kanske! Det vita på vissa ställen går nog att tvätta bort, ser ut som kalk nästan. Den sida som vetter mot norr har inget sådant alls, ser perfekt ut. Konstigt.
KnockOnWood: Vi gjorde det jobbet för många år sedan, 1983, på vårt dåvarande hus, en gammal fiskarstuga i Göteborgs skärgård, om- och tillbyggd flera gånger. Men vi hade ingen ny träpanel utanpå Sidi-plattirna. Vi tog ner eterniten, vilket var ett rätt lätt jobb, då plattorna satt uppspikade med rostfri spik, som lätt kunde dras ut. Inte många plattor som gick sönder där inte. Under
Tobias86fransson: Riv av allt och tilläggsisolera utifrån, sen kan du ju slå på en till vindskivebräda i rätt höjd så får du lite bättre ordning på vindskiveplåten oxå
Tobias86fransson: Inget att rekommendera, men man kan sätta plåtbeslag som ser ut som fodrena där du har trä
Barbacka: [citat] Det är fäst med en skåra in i panelen och har suttit där i alla fall 40 år och det har funkat
Aliuzel: Efter att vi har rivit insidan av huset har vi märk att vi har breda sprickor på betongplattan, och panelen är ut lutad ganska mycket, vad kan ni rekommendera att vi gör? Trähus med betongplatta
PNO: Verkar onödigt att byta hela fasaden för det där. Är det bara enstaka brädor som är dåliga så är det enkelt att tillverka nya av vanliga panelbrädor i rätt tjocklek med hjälp av en handöverfräs eller till nöds med en cirkelsåg om det bara är några få. Behöver du lite fler så borde det vara enkelt att beställa från någon mindre såg eller hyvleri. Om du skriver ungefär var
arvid53: Någon som har använt en satineringsmaskin för att avlägsna flagrad färg på fasad inför målning? Själv använder jag vinkelslip med fiberrondell, vilket funkar men dammar ner väldigt mycket. Går ej suga upp slipstoftet.
Lerstenstegel: Du kan putsa på det, beroende på vilket bruk du använde först. Men jag svarade dig innan så dina sprickor kan bero på andra anledningar än att du inte hade nät. Då kvittar det om du putsar om det eller inte då rosten från armeringsjärnen kommer fortsätta att expandera. Bästa är om du gör ett litet test och sågar ganska djupt i en spricka för att kolla status på järnen. Är de
neo11: Nej, jag hade hellre väntat till nästa år, så kanske lite mer släpper. Eftersom färgen är helt diffusionsöppen så påverkas inte det, du behöver inte oroa dig för fukt.
Jensa86: Om du börjar med att byta en sida kan du ju även se om det i alla fall är gjort rätt. Är det inte det kanske det är lika bra att fortsätta byta allt istället för att försöka hålla det vid liv. Men det beror ju mycket på vad det är. Det är ju inget som man gör på ett hus från 1800-talet. Men ett förråd från 1980-90 som bara är gjort fel från början är ju kanske inte så
bellman83: [citat] Tack för den informationen!
Lerstenstegel: Angående sprickorna vid fönster och dörrar så är det ett klassiskt misstag som är rutin numera. Om du inte har massa vågrätta sprickor i fasad också så är det nätat men de har har inte haft diagonalnät i hörnen på fönster. Lite beroende på systemet men vi brukar sätta ett 40*40 nätbit diagonalt om (jag minns rätt på cm) vid varje hörn på alla öppningar i fasaden. Sätter
saiter: Du behöver väl inte byta isolering för att panelen är rutten? Varför vill du inte ha panel igen? Om du byter fasadtyp så kanske du behöver bygglov. //AA