Fasad
Silver78: Bison används mer för att den är enklare att hantera. Sen ska den avvisa fukt bättre. Men har man en bra fasad så gör det varken från eller till.
klokaugglan: Tack Johan! Det blev inte helt trärent efter borstning med stålborste. Nära trärent på solsidan men med en del kvar av gamla färgen som inte satt löst.Mer färg kvar på de andra sidorna. Gjorde förarbete enligt instruktionen från Falu Vapen. [citat]
tnlogy: Hej! Funderar på att sätta reglarna till tilläggsisoleringen liggande för att få det korsreglat. Men undrar hur man bör göra för att fästa den liggande panelen sen? Bör den spikas fast genom spikläkt och sen i reglarna, eller räcker det med en bra dimension på spikläkten då reglarna blir åt ”fel” håll? Tack för tips!
MagnusMaggie: Hej, Massa bakgrund för att man ska kunna svara vettigt på frågan. Jag köpte ett hus på åkern i S Skåne för ca 3 år sedan. Huset är byggt i mitten / andra halvan av 1800-talet. Fasaden har en del små sprickor, jag tror de blir fler sedan jagmjag tog över men har inte mätt, eller kollat jättenoga. Sprickorna är i inget fall mer än 1 mm breda, den längsta ca 2 m. I en del hörn är
Jakob78: Hur ska vi tänka när vi planerar för att göra om fasaden? Alltså förnya med ny puts. Idag är huset stänkputsat bortsett från en del där det är träpanel. När vi river den panelen kommer det sannolikt vara en hel del att åtgärda och vi tänker således köra hela huset. Vi har lagat småsprickor och putssläpp med stänkputsapparat efter takbyte men det känns olidligt att köra en
StevieGee: Har hittat en på Blocket som hade sten i samma struktur, men tyvärr gul.
Jacon: [citat] Ok tack! Det var ju rätt skönt att höra. Glipor är inga problem för mig, komme ändå måla 3 strykningar med olika blandningar och har inga problem att stryka på extra om omålat trä kommer fram.
cpalm: Du behöver något mjukt på stegen, helt klart. Men är det något som är det minsta tungt att lyfta är det j-kligt vanskligt att göra det från en stege. En ställning är helt klart att föredra i sådana fall.
Gert Hejdenberg: Tack för hjälpen! Jag fick såga upp inre hålet så muttern gick igenom och nu är det klart. Mvh Gert
a_aronsson: Ja det var den på jula jag hade spanat in . Har sådan klinga som funkar bra så. Då ska jag bara ta mig tiden och köra på. lycka till med ditt hål i betongen. Tegel borde ju gå lättare. Värre blir ju då troligen timmerstockarna för mig.
aka_the_barf: Fan va jobbigt att måla i 26 graders hetta. målade ena långsidan imorse när det var ca 18 grader ute och tog de sista 10cm högst upp för en liten stund sen när det var 26 grader, fyfan va svetten sprutade och då hade jag arbetsbyxor och en jätte tunn måleridräkt på mig bara. ska försöka mig på de 10 cm högst upp innan damen kommer på andra sidan då skuggan är där nu så får
Billy___: [citat] Super -tack för svar. Nej det blir ju inte by the book. Vill köpa lite tid och att inte muren skadas under tiden om vi genomför andra projekt.
Lerstenstegel: Det beror på vilken färg du har på tegel, vissa färger går att putsa rakt över med t.ex Webers ef 261. Dyrt bruk men blir billigare än att blästra. Är det någon plastfärg har du inte så mycket val än att blästra bort eller riva allt och sätta isolering upp till samma djup som tegel var.
Lerstenstegel: Är sprickor millimetertunna är det inte något problem. Kan du sticka in något i sprickorna bör du fixa det.
Lerstenstegel: På den understa bilden är där en bubbla under färgen precis vid sprickan? Svårt med bilder men det ser lite plastigt ut hur det har släppt. Om du inte vet vilken färg kan du prova dra med en nyckel/skruvmejsel eller liknande, blir det ett svagt vitt sträck så är det plast. Är du ändå osäker kan du ta loss en bit och sätta eld på den. Brinner biten har du ett extra problem.
Mats_Larson: Säkert, men kanske lika mycket beroende på att den är ”öppen” (Inga överlappande not/fjäder lösningar där) för vind och väder på baksidan. Har du något tips på bättre lösning som inte innebär att jag byter panel på hela huset är jag såklart tacksam för det.
Bo arnold: Det går bra att gå på med slipmaskiner är inte så bra eftersom ytan brukar vara lite hamrad o man bara slipar topparna det finns sandpapper på svampar som funkar bättre
MagHam: Om man nu ska lägga brädfasad på ett gammalt putsat hus (vilket egentligen är synd) så tjänar man 5-8 cm på att knacka ner putsen och ta bort spräckpanelen först. Då minskar man fenomenet att arkitekturen tappar harmoni med skottgluggar och obefintliga takutsprång.
enSAM: Panelar man ett hus och delar av det i "mitten" så delar man oftast av det även med knutbrädorna, som jag gjort i det här fallet, men nu började jag vela om hur jag ska göra när delningen sitter som i mitt fall, hela knutbrädor eller som på bild? Dörrfodren kör jag i ett. Synpunkter tas gärna emot. [bild]
Anonymiserad 128745: Foder,knutar och vindskivor är inget bekymmer sen kan utsatta ställen behöva tätare målning men det är nåt helt annat;) vet inte om hyvlat kan behöva ruggas upp men fråga den du handlar färg av
Avle: Lackfräs känns som ett bra alternativ, alla tekniska hjälpmedel som låter och snurrar. Jag är inte petnoga med småskador det är ett stort hus och man vill ju att det ska gå undan så det händer något.. Tittade på speed heater där blir nog resultatet bättre än en fräs men det tar nog betydligt lägre tid.
HummelmanP: Absolut! Panelen är vänd. Tur vi skruvade och inte spikade upp den :) Och jag bygger vidare på ett och annat projekt. Är ju såhär man lär sig! Och, det bästa med internet: att kunna hitta folk att fråga!
neo11: Ja, tvättar man med högtryck på trä så måste det ju helst torka i några månader. Puts med kalkfärg mår bara bra av vatten, och kalkfärg ska ju förvattnas. Så då behöver du inte vänta alls =). Är svårt att svara på vad har för färg, utan bilder kan jag inte gissa alls. Men sprutar du vatten på fasaden och glansen försvinner nästan direkt är det nog kalk eller en bra
backstad: Hej, Plockade ner eterniten från min lilla villa (8x9 meter) före en renovering för knappt tre år sedan. Gick åt några engångsoveraller, handskar och en bra andningsmask, samt ett antal rullar plastsäck (Stockholm Avfall ville ha dubbla säckar för att minska risken för läckage). Tog väl gissningsvis en 30-40 timmar i anspråk, men det tillkom ingen kostnad för deponi - det är
Ville_Vessla: Jag skulle bara måla dom med slamfärgen, möjligen dra över dom med ett grovt slippapper först. Blir det skit så blir det väl det och egentligen inget är förlorat, då går man vidare till steg 2 som är nån av dina övriga lösningar då.
Annaonym: Hej, Vi har sedan tidigare testmålat lekstugan i S1002y och med fönster i kulören S0502y, se bild. Jag funderar dock på om detta blir bra eller man ska välja annan färg på den bluvande putsfasaden på huset. Kan dock tillägga att de nya fönsterna blir i aluminium dvs vit RAL 9010, som inte sägs vara helt identiskt med 0502y utan något vitare... TS: Ursäkta om jag kapat din tråd!
prototypen: Förr hette det grundolja och såg ut som olja. Sist jag handlade grundolja fick jag en tunnflytande blåaktig vätska. Om det funkade, tja vi får se om 10 år. Protte
Mattias_Villa: [citat] Hej Hur gick det fick du något svar om garanti etc? Jag har nämligen ett likande problemcase, Med pust.
Jonatan79: Menar inte bilden bokstavligen, ville bara visa modellen. Det kostar inte skjortan. Det ska vara med spont annars är det vanligt panel utan ”läpp” och då syns underlaget när virket torkar och krymper.