Fasad
Lerstenstegel: Angående sprickorna vid fönster och dörrar så är det ett klassiskt misstag som är rutin numera. Om du inte har massa vågrätta sprickor i fasad också så är det nätat men de har har inte haft diagonalnät i hörnen på fönster. Lite beroende på systemet men vi brukar sätta ett 40*40 nätbit diagonalt om (jag minns rätt på cm) vid varje hörn på alla öppningar i fasaden. Sätter
saiter: Du behöver väl inte byta isolering för att panelen är rutten? Varför vill du inte ha panel igen? Om du byter fasadtyp så kanske du behöver bygglov. //AA
richardtenggren: Det är ju rätt lätt att räkna ut hur mycket längden ska öka på varje bräda, sen tar man till lite extra så man får lite extra justermån som man sedan kapar av nedtill när allt är på plats.
KjellTimell: Känner du dig händig nog att renovera ett badrum så klarar du balkongen också! Principen är nämligen väldigt snarlik, under slipsatsen har du ett tätskikt som skall hindra vatten att tränga in i balkongen och husets konstruktion. Du får bila bort slipsatsen och ta väck gamla tätskiktet, säkerställa fallet på balkongen, på med nytt tätskikt som är godkänt för denna typ av
ricebridge: Klart du kan skruva, men det blir som sagt dyrare. Och jag tror inte att det behövs för badrummets skull.
Anonymiserad 263386: Hej, Jag läste inte på burken och grundmålade mina (delvis nya) vindskivor med grundfärg som ska användas inomhus. Kommer det att bli problem? Jag ska byta panellacken jag köpte (också inomhus) till utomhus färg och hoppas jag bara kan måla på. Tacksåm för råd. Mvh /Eric
blockqoute: Hej, Vi har haft en plåtslagare som gjort ett plåtjobb för anslutning mellan uterumstak och husvägg. I samband med det behövde sista spikraden på lockbrädorna på sista spikläkten kapas bort. Det har gjort att det nu är en bit från den nya sista spikraden till slutet på lockbrädan. Det är ungefär 30-40 cm, se försök till bild också. Min fråga är om jag behöver spika locken
virenoverarvilla: Spännande! Vi har hittat precis lika i vårat hus från 1918. Det är gammal liggande panel, vindpapp och ny stående panel (kärnvirke) med smal lockläkt. Ingen större luftspalt, utan endast kanske ett par mm här och där. Det är slaget ganska glest med spikrader vilket skapar en glipa på ett par mm mot vindpappen. Vi har bytt ut den liggande panelen på ovandelen av huset och slagit på
docydry: Hej, Behöver ny utskjutsstege och väljer i princip mellan två modeller: Wibe 8000 och Skeppshult proffs. Båda verkar vara bra och priset skiljer sig inte avsevärt, så jag är främst ute efter om någon av dem har någon avgörande fördel. Nån som har nån erfarenhet och kan yttra sig om den ena är avsevärt bättre än den andra? Skeppshulten verkar i alla fall vara mycket bredare.
Silfveroxel: [citat] Den löser upp tjocka lager! Men vill få bort dom flesta färgrester som är kvar. Se bilden. Så frågan kvarstår att smidigast få till trärent på panel samt lockpanelen. Blir skrapmärken mm som jag gärna slipar bort. Sedan på med linolja. Får hoppas på fler synpunkter
anders07: Jag har en suterrängvilla där vi haft enormt med problem med norrväggen som består av putsad lättbetong (300 mm). Putsen är rätt OK skick men finns några mindre sprickor men största problemen är sättningssprickor i plattan från övre våningen samt en motstående innervägg (i betong) mitt på. Jag har tidigare försökt täta med husfix, senare med tätningsmassa, men det fortsätter
Dr Jumping Jack: Du kapar 2 bitar fjällpanel och vänder dom uppochner och fäster dom mot underlaget. Då får du en helt slät yta.
Tanweer: I need to paint trå fassad already painted with ground, with acrylic or oil based color. which is is the best to color? in the ''spik holes'' in fassad which fog is best ?
Sture1956: Hej Sportkeps, Vi är också intresserad av samma fråga och försöker hitta eventuella svar du har fått. Vi har ett äldre hus och det kanske inte passar. Kan du skicka de svar du fått så är vi tacksam. Vi har svårt att se på de bilder som finns utlagda allmänt där är det svårt att se hur man kanske kan göra. Vänliga hälsningar sture1956@live.se
Evamag: https://www.powerpress.se/sv/produkter/borstverktyg/borstverktyget-paket.html Kör med ett sådant här verktyg - borste så kommer den mesta slamfärgen bort. ’vi har bytt röda knutar slamfärg till vita knutar fasadfärg. Det dammar på bra när man borstar men slutresultatet blir bra.
AntonRNL: [citat] Ja jag antar det, när jag kapar vanligt är där inga problem dock..
JPMax: [bild] [bild] Hej, Jag lägger upp min tidigare förfrågan i nytt forum som borde passa bättre. Jag letar efter en träpanel som ska sitta mellan fönster på min tegelkåk från -73. Jag började glatt riva innan jag kollade var man kunde köpa den.... Det är en 12x95 panel med raka kanter. 7 cm trä med ca 1 cm mellanrum om ni förstår. Jag har hittat den på traguiden.se med vad jag tror
Matti_75: Vad fyller asfaboarden för funktion? Blanda inte in något material som du är osäker på om det fungerar. Det har funkat i många år utan så det kommer funka i lika många till om du fortsätter med samma lösning som innan.
Autodidak1: [citat] Isoleringen ska helst inte vara på insidan i ett skyddsrum (ska kunna tas bort snabbt). På utsidan gör isoleringen nytta om man vill ha värme (vilket skyddsrum ska ha möjlighet till) Lockläktfasaden ska väl se ut som den gjorde innan? Förstår inte problemet riktigt?
Urban J A: Använder du Jotun Demideck är Visir grundfärg och grundolja i ett. Har mycket bra erfarenhet av det färgsystemet.
Joaquin: Tack för era tips. Nej, den är inte snygg så något måste på. Får testa att knacka lite lätt och se så inte rent för mycket/stora bitar ramlar av och sen på med fog.
Pthia: Jag har läst några trådar här om färg men det verkar vara en hel vetenskap att välja färg till en putsad husfasad. Det är ett tegelhus där jag själv murat igen något fönster och dörr med lecablock så det såg inte så fint ut, jag har just nu därför folk här som putsar hela fasaden. De lägger grundputs och tjockputs i putsnät, de lägger inte ytputs så jag får själv måla
Anna_H: Plåt kan nog funka. Något behöver ju göras, det är en massa fåglar elelr möss som tagit för sig och byggt bo ser jag.
Lerstenstegel: Jag skrev i lördags hur man lagar sprutade struktur. Din ser ganska finkorniga ut så du kan nog hålla dig till en 0-1mm men tekniken är det samma. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-efterliknar-jag-befintlig-struktur-pa-denna-puts.382905/#post-3779095
Skorpan: TS här :D Vi valde en mörkt gråbrun färg istället för svart ”Beckers Åska” Några lockläkt har bytts, men det kanske beror mer på dålig kvalitet än färgen. Det blir riktigt varmt i söder och när vi målade panelen igen efter 11 år var det stor skillnad på södersidan än norr på panelen. De ”vita ränder” vi hade fått beror mer på hur SV målar panelen och inte på
Huss888: Hej! Vi har ett fritidshus byggt 1958 fasaden är av masonit med lock. Huset är nu målat men en sida av huset ska bytas ut helt där masoniten gått sönder och även en mindre del av en angränsande vägg måste bytas ut pga dåligt virke. Tänkte då bygga med annat virke istället för masonit. Vad är bäst då? Panel som ”sticks in i varandra” typ pärlspont eller ska man bygga med
tompaah7503: [citat] Man vet aldrig hur fasaden ser ut bakom, om där ens är någon kvar. I bästa fall så var det ett modets nyck som sammanföll med ett ommålningsbehov, så man satte plåt istället. I sämsta fall är fasaden i dåligt skick och/eller delvis borta på grund av att man flyttat på fönster eller dörrar samtidigt som man satte plåten. Det är nog bara att riva försiktigt i plåten och