4 547 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Vit falu rödfärg knut och foder
Hej,
Funderar på att måla knut och foder med falu rödfärgs vita men lite orolig för att jag målar in mig i ett hörn då man inte kan backa bandet och köra på något annat i framtiden.
Fönster har redan någon annan färg, vet inte vad man får från fabrik.
Svårt att veta om det blir märkbar nyansskillnad (fönster har jag inte tänkt måla nu)
Hur resonerar andra?
För och nackdelar?
Funderar på att måla knut och foder med falu rödfärgs vita men lite orolig för att jag målar in mig i ett hörn då man inte kan backa bandet och köra på något annat i framtiden.
Fönster har redan någon annan färg, vet inte vad man får från fabrik.
Svårt att veta om det blir märkbar nyansskillnad (fönster har jag inte tänkt måla nu)
Hur resonerar andra?
För och nackdelar?
Är inte omöjligt att måla om med annan färg än falu om du vill. Jobbigt att få bort färgen dock, iom borstning och risken för genomblödning.
Länge sen jag jobbade i målarbutik men åk och fråga.
Annars går det ju att byta foder och knutar när det är dags för ommålning.
Edit: glömde säga att falu rödfärg ska målas på hus som ”kräver” detta (läs gamla gårdar/hus i gamla områden). Allt annat målas med färg som håller. Alcro har en helmatt fasadfärg som heter Arkitekt, kolla på den.
Länge sen jag jobbade i målarbutik men åk och fråga.
Annars går det ju att byta foder och knutar när det är dags för ommålning.
Edit: glömde säga att falu rödfärg ska målas på hus som ”kräver” detta (läs gamla gårdar/hus i gamla områden). Allt annat målas med färg som håller. Alcro har en helmatt fasadfärg som heter Arkitekt, kolla på den.
Huset är från 1800-frös ihjäl så det röda har alltid varit falurödfärg. Vit falurödfärg är en ny företeelse så det är där tveksamheten finns
Klicka här för att svara