K
KimNissas: [citat] Det tror jag också att den är. Panelen på denna vägg är bytt av förra ägaren för 4-8 år sedan bara. Men den ska bytas igen av andra anledningar än att den är i dåligt skick. Så skulle ändå kännas bra att göra det ordentligt. Elskåpet ska även det fixas.
6 svar · 1,8k läst
·
A
Annaviola76: Hej! I samma läge som er. Hur slutade det för er? Bytte ni fasad? Pris?
1 svar · 5,2k läst
Stefan N
Stefan N: Sen att få det att inte spricka upp igen är en annan sak, det kommer nog tillbaks ganska snabbt.
3 svar · 2,7k läst
·
W
witten: Hittar inga distanshylsor till den här fasadboarden. Är det tänkt att skruva fast läkten utanpå skivan utan hylsor i och med att den är så tunn? Distanshylsor finns 30 mm och uppåt. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/isolering/glasull/fasadboard-33-620-020-006605356
0 svar · 804 läst
Danne5
Danne5: Väggen är byggd utan luftspalt idag, panel rakt mot isolering och vindpapp, så borde väl inte bli några fuktproblem?
2 svar · 2,7k läst
·
F
Fbe79: Tack för info
8 svar · 1,9k läst
·
F
8 svar · 1,9k läst
·
G
Ganescha: Ser ut som teglet suger åt sig, mer färg!
1 svar · 5,8k läst
·
Sandra___
Sandra___: Tack för hjälpen! Hittade snarlik panel och det var hur lätt som helst att skjuta in dem på plats.
11 svar · 10,3k läst
·
L
Lerstenstegel: Du känner ingen som har firma eller är anställd på mur/målar firma. På t.ex caparols amphisilian som är en av de bästa fasadfärgerna så tror jag den kostar 3800:- i butiken men jag som anställd kunde köpa den för 1800:-. Om du inte känner någon gå bara in och säg att du jobbar på något stort målarföretag men du vill köpa den privat så brukar du få deras rabatt.
1 svar · 2,4k läst
M
mlkjhr: Ja det syns ju ingen skillnad så det blir bra!
2 svar · 3,1k läst
·
Blocket
Blocket: *uppdatering* asfaboarden var hel tills dess att jag körde hål i den på några ställen med kofoten....
1 svar · 4,4k läst
·
D
Dr Jumping Jack: [citat] Förr hade man för sig att om man blandade lite koppar(vitriol?) i järnvitriolblandningen så fick man en skyddseffekt (liknande tryckt trallvirke). Av detta blev husen fult grönfärgade. Inget som händer med järnvitriol.
8 svar · 6,3k läst
·
R
RoBo: Googla multiverktyg.
7 svar · 2,1k läst
A
Alexradegard: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
9 svar · 16,1k läst
·
A
Argastesnickaren: Låt du den sitta kvar, vet faktiskt inte vad dom satte upp den med för klister men finns gott om hus som har kvar denna sortens fasad i olika färger.
3 svar · 3,9k läst
·
F
Fredrik_Smedsgard: Ingen som kan tipsa mig?
1 svar · 1,7k läst
·
M
Möla76: Tidigare ägare har satt natursten på en sida av grundmuren. Nu tänkte jag göra det på resterande grundmur. Jag har aldrig jobbat med bruk/cement tidigare. Vilket bruk borde jag använda? Och hur gör jag för att få "stenskivorna" att sitta? Har hela trädgården full av tunna stenar så det finns material:-) [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
I
InsidersUnited: Vattenglas vilket primer består av sprutar man på om man har smulig/löst sittande puts etc. Det binder ihop med din smuliga puts och bildar "sten", vilket sedan går utmärkt att måla på med silikatfärg. Har du slätt och fint och inget parti som smular etc så hade jag inte primat. Sidospår: Vattenglas/primer är för övrigt utmärkt att pensla i fogarna på vilket tegelverk som helst
1 svar · 5,0k läst
vattenmelon
vattenmelon: Hej! Hälsar på en nybliven husägare. Kan någon hjälpa till att berätta vad det är för typ av fasad på bifogade bilden? För mig tycks det vara någon typ av sand på ytskiktet, och cement under. Men jag antar att det finns något bättre namn på fasaden? Tar även gärna emot tips på hur den bör åtgärdas. Vad är ett bra sätt att renovera? Skulle det exempelvis gå att
0 svar · 1,5k läst
·
G
GoodstuffWallerius: Jag har en timmerstuga byggd på 60-talet som troligen är behandlad med tjära-imitation, jag antar någon slags bets. Nu är jag intresserad av att måla den med slamfärg(faluröd). Jag har hört att man kan blanda i tjära i slamfärgen för att den ska fästa bättre, men har själv ingen erfarenhet av slamfärg. Någon som har erfarenhet av att måla slamfärg över befintlig fasadfärg?
0 svar · 3,3k läst
·
T
tergo: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtanger/spikutdragare-2000019229
2 svar · 3,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Förmodligen får du måla/lasera dem själv, precis som du får göra med panelbrädor. Men de finns att köpa "överallt": Googla på spårad plywood https://www.google.com/search?=sp%C3%A5rad+plywood
6 svar · 2,8k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Otrevlig konstruktion. Är huset från ca 1974-1975 när tillverkarna var tvungna att panikanvända eternit till allting innan det blev förbjudet med asbesthaltigt byggnadsmaterial? Har ingen bra lösning tyvärr.
2 svar · 2,5k läst
·
R
Revoman: Har en gäststuga på gården med liknande panel och den är bara skruvad i ovankant. Ser inte ut o slagit sig.
2 svar · 1,4k läst
M
MarcussucraM: När jag nu vet att det kallas Spritputs så hittade jag även denna lite äldre tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/spritputs-aedelputs.220176 För någon utan murarerfarenhet så känns denna kvastteknik ganska lockande. Får helt enkelt testa mig fram och se vad jag klarar av att fixa :oops: https://www.dropbox.com/s/fojvczpvuu61s53/Spritputs.flv /M
4 svar · 8,1k läst
·
T
tergo: kallas T-panel
2 svar · 1,1k läst
·
Hellbergh
Hellbergh: Hejsan, vi har ett tegelhus från 1965 där gavlen i västerläge har fått en "grådassig" missfärgning som vi nu försöker tvätta ren. Men, ingen "bra" metod vi testat hittills har fungerat tillfredsställande. Vi har provat en fasadtvätt som färghandlaren rekommenderade, hursmorsknep med ogräsättika, vi har blötlagt,skrubbat med svamp och spolat med högtryck. Men inget hjälper. Det
0 svar · 2,4k läst
·
Keiller
Keiller: [citat] Ja, att kapa panelen nertill, slå dit en eller två offerbrädor och måla allt ordentligt samt ordna till hängrännan är det enklaste, billigaste och snabbaste sättet för TS att snygga till den väggen. Det lär ju i alla fall hålla tills det är dags att göra det ordentligt.
8 svar · 7,7k läst
·
M
Majsans66: Men grundfärgen ska ju torka helst ett dygn.. Kan man fuska med skarven och måla över grundfärgen före? Jag fick ett tips att om man trycker å vrider fingret på grundfärgen, och fingret är torrt, då kan man måla igen.
2 svar · 2,8k läst
H
Häcksax: Hej! Jag bor i ett 30-tals hus med tegelfasad. Tegelfasaden är inte original utan har uppförts någon gång på 60-talet om jag förstått saken rätt. Tyvärr är fasaden dåligt underhållen med frostsprängningar och armering i dagen. Eftersom det börjat regna in funderar jag på att slå på stort och byta fasad (till träpanel), och samtidigt byta fönster (vilket behövs) från tv-rutor
0 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.