Hej!

Håller på och tar ner de gamla strukturtapeterna. Det sitter även ett lager tapet under strukturtapeten. Tyvärr är det understa lagret inte ...tja, homogent klistrat så att säga. På vissa ställen sitter det som berget. På andra ställen är det bara att dra ner. Känns bäst att försöka ta bort alltihopa ända ner till gipsskivans papplager.

Har använt tapetångare på betongväggarna men vågar inte riktigt köra den (eller tapetväck eller vad det nu heter) på gipsväggarna. Har även testat planslip och det fungerar men det tar en j-a tid. Vågar man gå på väggen med en bandslip? Nån som testat? Jag börjar vekna lite...

Till min planslip (en bosch) skall det gå att köpa olika sorters slippapper (rött för trä, vitt för färg tror jag). Har dock inte hittat någon affär som säljer vita papper. Är dessa bra att slipa tapeter med?

//Christian
 
Har du inte funderat på att bara ta ner det som sitter löst och sedan spackla ojämnheterna? Risken finns att även pappen på gipsen följer med då du börjar riva.

 
:'( kom ihåg när jag höll på med samma sak för två år sedan. Efter 3 rum så gick vi över till att måla väggarna istället för tapet i de övriga rummen. Men det som funkade bäst var att riva ner allt som satt löst, sedan målade vi ytan och därefter spackel på det som behövdes, sedan tapet. Att vi målade var för att om vi tog spackel på den tunna tapethinnan som satt kvar så släppte den och det bubblade sig, det blev bättre att lägga ett spärrskickt med en tunn billig färg, det funkade i alla fall för oss
 
que skrev:
:'( kom ihåg när jag höll på med samma sak för två år sedan. Efter 3 rum så gick vi över till att måla väggarna istället för tapet i de övriga rummen. Men det som funkade bäst var att riva ner allt som satt löst, sedan målade vi ytan och därefter spackel på det som behövdes, sedan tapet. Att vi målade var för att om vi tog spackel på den tunna tapethinnan som satt kvar så släppte den och det bubblade sig, det blev bättre att lägga ett spärrskickt med en tunn billig färg, det funkade i alla fall för oss
Tack för svaret! Låter onekligen som nåt att prova. Vad använde ni för färg då? Fäste spacklet bra på färgen?

//Christian
 
Måla väggarna med våtrumsgrund det blir en hård och bra yta att bredspackla på.
 
Annars kan det vara en bra ide att riva ner allt som du ser är löst och sedan måla väggarna med en oljefärg tex Nordsjös spärrvit. Sedan bredspackla eller bara spackla ojämnheterna.
 
Det jag målade på var någon typ av oljefärg, kanske grund kommer inte ihåg nu. Spacklet fäster bra, men gör en lätt slipning av ytan först. du ser också ojämheterna bra på den målade ytan. Tycker inte man ska behöva bredspackla, om man inte kan tekniken så står man oftast och slipar bort det mesta igen. Jag målade enbart på de ytor där det fortfarande satt större mängder tapetrester, på de ytor där all tapet kom bort där tog jag bara en spackling i skarvar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.