Har satt in pärlspånt i vårt nya kök, även ovanför
diskho och spis. :) Har därför några frågor:

Kan / ska man grundolja sponten ovan ho och spis innan man målar och kan man i så fall måla över med "vanlig vägg färg" ? ???

Samt måste/borde man ha glans 20 på väggarna
i köket eller klarar man sig med vanlig gl. 7 :-/

Tacksam för svar

Det där med pärlsponten har jag ingen koll på. Men anledningen till att man har glans 20 i ett kök är att det lätt blir smutsigt i ett kök och den högre glansen i färgen gör att det blir lättare att torka av och hålla rent. Så det ÄR sjysstare med högre glans i ett kök. Tyck´ ja iallafall.

Måla panelen med snickerifärg. Glan 20 låter lite det oxå. Skulle gå på utterligare blank för att hålla rent lättare.

Just det. Använd snickerifärg. Jag skulle använda oljefärg, dvs inte vattenbaserad, det håller bra. Grundmåla med grundfärg på hela sponten, färdigstryk med blank eller högblank.
I tak och på väggar kan du måla med "vanlig" plastfärg, vattenbaserad. Kör med 20- glans, eller kanske mer. Ju mindre glans desto mattare yta på väggarna. Stekos (stek-os?) sitter hårt på en matt vägg.

Komihåg att använda schellack på alla kvistar även om du målar med oljefärg, med akryl är det ett måste.

Glans 20 har länge vart en "standard" för kök. Men har man ny renoverat och en ny bra fläkt med bra filter går det är använda en mattare färg. Har man barn är det ju en annan grej. Högre än 20... om man tycker det är snyggt så... men det behövs inte.

Om du har mycket kvist på sponten är schellack är ett alternativ. Det finns även andra vattenlösta produkter avsäda för att spära genom slag från kvistar, nikotin osv.

Men kom ihåg att det minimera bara risken att kvistarna blöder igenom.. nån garanti är det inte.

Oljefärgen håller lite bättre och har bättre utflytning än den vattenlösta lackfärgen. Men den gulnar med tiden och luktar apa när man anväder den.

Använd INTE någon av de vattenlösliga produkterna, kör med schellack på kvistarna. Jag har sett alltför många genomslag på kvistar. Med schellack är du säkrast.
Färgtillverkarna vill hävda att de tagit fram bra vattenlösliga produkter för att patentera med, men jag kan säga att det är BARA alkydfärg som tar bort det gula från ett riktigt nerrökt tak.

0m du bryter den vita (för det skulle väl vara vitt?) färgen med en gnutta grått förhindrar du att den vita färgen gulnar lika fort när du använder oljefärg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.