Kanske någon ruinromantiker :).
Tack för svaret då behöver jag inte fundera mer på vad resterande semester skall användas till ???
 
harrys skrev:
Det är inte helt osant. Skulle snarare påstå "kan" i s f "skall". Anledningen är att färgen får bättre fäste i lite ruggat och väderbitet virke än i helt nytt. Det kommer inte att mögla mer efter målningen för det än om man målar omedelbart. Mögelsporer tar effektivt färgen kål på när den stryks på. Det finns ju faktiskt gamla hus som stått omålade i åratal och sedan målas med falu rödfärg och inte blir de nermöglade efteråt. Så tänker du måla med slamfärg tycker jag du kan unna dig lite semester.
Det gäller i än högre grad om fasaden är relativt slät. Då behöver den tiden för att "ruggas upp".

Eller behöver och behöver...

Båda sätten funkar.
 
Tack för de svaren, några dar ledigt i alla fall ;D
 
Vi har försökt få på lite färg på vårt hus sen i slutet på maj men regnskurarna har kommit alltför tätt. Särskillt torrt vill jag inte påstå att det varit, inte i år ialla fall.

//Anders
 
Pocke skrev:
Som målare kan jag säga att jag tycker att VX'n är den sämsta färg som påkommits!
Man måste veta om det ska regna senare på dagen, har VX'n bara setat på väggen i kanske 3 timmar och det börjar regna och slå på väggen så kan man räkna med att det mesta av färgen ligger på backen när det regnat klart.
Har varit med om det vid ett flertal tillfällen, den långa torktiden kombinerat med vattenlösligheten funkar inte.

Vi håller som bekant på att måla vårt hus och använder ju Tinova VX så jag måste ju erkänna att jag blev "lätt panikslagen" ;) då det från "ingenstans" blåste upp i halv orkanstyrka och började ösregna precis som vi målat ena gaveln samt vindskivor och dyl. på andra sidan huset, arbetet fick ju skyndsamt avbrytas för kvällen och det var med hjärtat i halsgropen jag somnade och tänkte shiiiit........

Men ovanstående skrämsel till trots så hade det inte hänt ett enda smack med färgen nästa morgon utan det såg ut som om det hade varit kanonväder hela tiden ;D ;D
Så riktigt sååå känslig verkar inte Tinova VX vara trots allt ;)

//Christina.
 
Det var kanske hyffsat varmt när ni målade, inte så fuktigt och inte slagregn rakt på panelen.
Det var det inte för mig i exemplet.
Nej den är kanske inte så känslig som jag sa men man bör tänka på det. Sen är den jä..ligt trög att måla med.
Tacka vet jag latex.

Tror att Nordsjö gjort om VX'n till i år och den ska vara bättre, har inte målat med den själv i år så jag vet inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.