15 113 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Snygg skarv mellan tak och vägg vid ommålning?
Hur ska jag göra för att få en snygg skarv mellan tak och vägg när jag målar både väggar och tak?
På väggarna sitter tapet som jag slipat och spacklat överallt där det behövs utom i skarven mot taket. Där är tapeten ojämn, ibland går den upp några millimeter i taket, ibland inte. I vissa skarvar är den trasig.
Jag har funderat på en del olika alternativ, men vet inte vad som blir bäst:
1. Skära med en kniv i vinkeln. Ta bort den tapet som sitter i taket och slipa och ev. spackla den som sitter på väggen.
2. Spackla eller använda någon annan typ av fogmassa i skarven. (Enbart där tapeten är ojämn/trasig).
Ska man eftersträva en skarp vinkel eller en avrundad skarv?
På väggarna sitter tapet som jag slipat och spacklat överallt där det behövs utom i skarven mot taket. Där är tapeten ojämn, ibland går den upp några millimeter i taket, ibland inte. I vissa skarvar är den trasig.
Jag har funderat på en del olika alternativ, men vet inte vad som blir bäst:
1. Skära med en kniv i vinkeln. Ta bort den tapet som sitter i taket och slipa och ev. spackla den som sitter på väggen.
2. Spackla eller använda någon annan typ av fogmassa i skarven. (Enbart där tapeten är ojämn/trasig).
Ska man eftersträva en skarp vinkel eller en avrundad skarv?
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
gör som proffsen .... LATEXFOG.... funkar
måla sen ner taket 3cm på väggen
måla sen upp väggen eller tapetsera så du får ca 1cm kvar till taket, kallas för snobbrand
finns speciella rollers både för hörnet och snobbranden
måla sen ner taket 3cm på väggen
måla sen upp väggen eller tapetsera så du får ca 1cm kvar till taket, kallas för snobbrand
finns speciella rollers både för hörnet och snobbranden
Nej, gör som proffsen spackla ut takvinkeln och slipp en rund takvinkel.
Sen funkar en större elementpensel att måla takvinkeln med tejpa fast penseln på ett skaft så slipper du stå på bock eller sträcka dig.
Behövs ej någon hörnroller, bara dyrt att köpa en, kan vara bra om du tänker måla 3-4 tak i veckan.
Sen funkar en större elementpensel att måla takvinkeln med tejpa fast penseln på ett skaft så slipper du stå på bock eller sträcka dig.
Behövs ej någon hörnroller, bara dyrt att köpa en, kan vara bra om du tänker måla 3-4 tak i veckan.
Klicka här för att svara