Nu när köket snart är färdigt så kan jag inte låta bli att måla väggarna i matrummet som ligger i direkt anslutning till köket. Eftersom vi kommer att riva ner dessa väggar inom ett par år för isolering etc så funderar jag på att måta direkt på tapeten som är fräsch men ful. Kommentarer om detta eller är det ok?

Väggarna i köket är vita, men i matrummet vill jag ha det mera mysigt, så att man gärna vill sitta länge och ha det gott! Förslag på färg? Någon som har målat och blivit jättenöjd med färg-resultatet?

Sista fråga: Är fondväggar numera på väg att bli hopplöst ute?

Det går utmärkt att måla gamla trista tapeter men man får bäst resultat om det finns någon struktur i de gamla tapeterna. Är de helt släta är eventuella skador svåra att reparera då minsta lilla justering syns tydligt. Vi klistrade på en 10 cm bred remsa microlit längst ner mot sockeln eftersom barn, hundar & katter slitit mycket på väggen. Snyggast resultat blir det vid ommålning om man väljer en 'melerad' färg dvs färg som kvastas.

Finns det struktur i den gamla tapeten blir det lätt & ursnyggt att måla. Använder man en vattenbaserad tvättbar färg håller en sådan i många år.

Fondvägg är en smaksak. Jag själv faller aldrig för vad som är 'inne' när det gäller inredning men för många är det uppiggande att göra något flashigt à la mode.

Var tvungen att gå och kolla på tapeten ;) och det är struktur i den. Bör alltså gå bra att måla!

Melerad färg som kvastas? Om det innebär vad jag tror så låter det jättesnyggt, men även lite krångligt.

Måste surfa på lite färgsidor för att hitta inspiration!

Mången tack!

Helt ok att måla på tapeten. Det som kan hända är att den bubblar sig. En del går tillbaka då färgen torkar andra bubblor blir kvar....
Stryk en gång med grundfärg och låt torka ordentligt. Om det är kvar några stora bubblor snitta dessa med rakblad och pilla in lim.
Måla.

Ja, jag skulle då, som vanligt ::), föreslå någon variant på nougat/"kaffemedmjölk", jag älskar den färgen och både varma och kalla accentfärger är snyggt till, mao. lätt att variera tillbehör efter säsong och ger en otrolig "mys" faktor ffa. på vintern.

//Christina.

Den dag jag "blir med" matrum blir det definitivt rött! Den ultimata mys och festfärgen, som både känns modern och traditionell.
http://www.beckers.se/inspire/indoor/trender.asp?SubCategory=inspiration
Beckers KÄRLEK (miljöbilden nere till höger) är inte dum!

Du kan ju också, eftersom ni har ett gammalt hus, kasta ett öga på allmogefärger, helst ( i mitt tycke) den grå-blå-gröna skalan.

En sak att tänka på om du väljer gult är att ta en nyans som ligger så långt bort från ditt furumöblemang som möjligt, eftersom de (återigen i mitt tycke) tar ut varann och inte riktigt gör varandra rättvisa.

Lycka till //Malin

Nordsjös "världens färger" är urläckra. Har använt 3 av dem i vårt hus. Kenya tex, är en färg i 5 olika nyanser av beige. Har själv använt mig av kenya ljus vid vår matplats och kenya djup som fondvägg.
Fondväggar är inte ute, tvärt om det e ju jättepoppis med tex en fondvägg med 70-80 tals mönster.
Kolla in MIO möblers nya katalog. Där e en del fondväggar som exempel. Här är en fondvägg från katalogen:
http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/hoffsan1980/detail?.dir=/e56a&.dnm=87ac.jpg

Jag tycker förslaget med nougat, kaffemjölk låter skitsnyggt. Har precis sett ett vardagsrum målat med capuccinoaktig färg där de dessutom blandat sand i färgen för att få struktur.

Varför inte göra en fondvägg randig? Endera lodräta ränder som är lite smalare, eller kanske dela in väggen i 3 vågräta delar och måla den i 3 olika nyanser av brunt, varav den ena nyansen fortsätter ut på de andra väggarna.

Kvastat är nog det värsta jag kan tänka mig....speciellt om det görs utav någon som inte behärskar det så bra.....jag tror till och med att jag hellre skulle ha medaljongtapet! :)

Tycke och smak.............frågar du 1000 personer kommer du antagligen få lika många svar!
tycker absolut att du ska lita på ditt eget omdöme och nonchalera alla andras bättre vetande.
dessutom bör man nog se rummet i dess helhet/omgivning för at överhuvudtaget kunna ge ett konkret tips, MEN ett generellt tips är att försöka arbeta någotsånär tidlöst, trender går allt för snabbt ur tiden och man tröttnar fort...............

Lycka till. :D

Jag vill bara ge tips till er som gillade nougat-färgen:
Jag har just målat vårt sovrum med en sådan färg, som är helt underbar, den är som min man uttryckte det "snäll" och behaglig. NCSS 2005-Y50R. Som fondvägg kommer jag sedan sätta upp Boråstapeters Combi 435, där nougat-färgen finns i mönstret på den tapeten.

http://www.melack.se/swe/ncs.asp?sh...5X@2a8@@jR9jUQ@KkPPl61Ei2vUoyri@hp3J8P@Ghoq@N

pappskallen skrev:
trender går allt för snabbt ur tiden och man tröttnar fort...............

. :D
Bra svar, Pappskallen!
Att måla om går ju i fall man ångrat sej. Det är nog svårare att ångra sej när man kaklat superträndigt ;). gaia

gaia skrev:
Bra svar, Pappskallen!
Att måla om går ju i fall man ångrat sej. Det är nog svårare att ångra sej när man kaklat superträndigt ;). gaia
Det är åtminstone dyrare att ändra sig ;D

pappskallen skrev:
Det är åtminstone dyrare att ändra sig ;D
Det också :) :D ;D
gaia

pappskallen skrev:
tycker absolut att du ska lita på ditt eget omdöme och nonchalera alla andras bättre vetande.
Visst visst, men jag frågar just för att jag vill veta vad ni tycker! ;)

Det är svårt med färg, det är det! Värre blir det när man har en matgrupp som man måste utgå ifrån som man inte gillar massor! ;) Men så är det och målat ska det bli!

Tack alla som gett förslag! Ska gå till färghandeln och frossa i färg! Sambon har gett mig någotsånär fria händer!

Funderar på en varm gul färg men är egentligen inte så stort fan av gult. En röd vägg vore härligt! Men vad ska då de andra väggarna få för färg?

Kaffe, nougat osv är underbara färger! Kanske blir det så!

Jag har mycket att fundera på inser jag nu! Ska plocka fram inredningstidningarna!

Charisma,

Fondväggar är inte ute och kommer att användas mycket framöver. Är förutom effekten ett bra sätt att påverka rummets form.
Vi ville ha en del tapeter, men eftersom det inte rekommenderas i nybyggda hus så satte vi det som fondväggar för att ge rummen lite liv. Hela nedervåningen är dock målad och så har vi experimenterat på övervåningen.

Vi har en jättefin olivgrön färg i våran matsalsdel, 3 väggar. Den är helt undebar och på vintern blir just den delen väldigt mysig, inbjudande och rogivande. På sommaren är den också en kontrast mot allt ljus. Trodde först att den skulle upplevas som mörk men det blev super.

På vårat kontor har vi tre beige nyanser som går ton i ton - de ligger bredvid varandra på färgkartan. De tre nyanserna ligger vågrätt som tre breda "bårder" i rummet. Mycket effektfullt och min sambo som tjatade om beige fick tre på en gång. Hade tänkt ha lite vitt mellan dem (så som det är på färgkartorna) men målaren missuppfattade mig. Det blev dock bra ändå.

Jag tycker gult kan vara svårt att kombinera med trämöbler + att det är vanligt, speciellt i hyresrätter. Känns som de köpte in ett stoooort parti med gulrandiga tapeter och tapetserade hela Sveriges alla rum med dessa, eller varianter i ljusblått eller ljusgrönt.

Rött, vinrött är en av mina favoriter och tillsammans med en beige ton kan det bli riktigt mysigt. Vi har en häftig sjögrästapet (fondvägg) som är vinröd och en ljus beige färg målat i resten av rummet. Känns lite orientaliskt och de vita accesoirer som vi valt passar jättefint till.

Peronligen gillar jag målade ytor i en färg, d.v.s. ej rollat med lasyr, svampat, kvastat eller annat. Det är något lugnt över en slät enfärgad vägg...

Du får helt enkelt känna dig för nu då du fått lite tips och jag tror att magkänslan hjälper till då du står i butiken. Ge det tid att smälta bara.

Lycka till,

anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.