Hejsan!

Vi har tänkt måla direkt på väggarna i vårt nybygge, istället för att tapetsera. Jag har hört att man kan antingen måla direkt på gipset, eller så kan man sätta någon slags väv? Jag har dessutom hört att man inte behöver ta ner väven och spackla och krångla om/när man vill sätta en tapet över, utan det skall bara vara att tapetsera ovanpå.

Vet någon vad den väven heter och om den är lättarbetad?

//Helena

Du kan måla direkt på den spacklade, släta väggen, men ytan blir väldigt ömtålig. Alternativet (som jag vet i varje fall) är glasfiberväv som finns i en massa olika strukturer. Ger en tåligare yta. Vet ej om man kan tapetsera direkt på senare dock.

Jag tror att väven heter mikrolit men jag har aldrig provat att använda den själv. Man sätter upp den som tapet, fast den är mycket bredare så det blir inte lika många våder/skarvar.

Jag har fått microlit uppsatt på mina gipsskiveväggar i källaren. Den är mycket tunn, ger helt slät yta och inga skarvar efter att man målat den. Eftersom den kan ge en ganska blackt 'död' yta efter målningen kan det vara vettigt att måla den med en färg som blir lite varierad. För ett antal år sedan, då det var modernt med ägglasyr (eller vad det nu heter ;)) var just microliten ett utmärkt material att måla på.

Microlitrester är dessutom utmärkt att använda som reparationsväv när man målar. Jag har målat om gamla tapeter och rev av bitar av microliten där skador uppstått. Efter målningen ser man överhuvud taget inte något av skadorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.