5 174 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Målning av spegeldörr
Det blir ju lätt glipor när man målar en riktigt gammal spegeldörr. Men det låter inte rätt när folk säger att man ska fylla gliporna med silikon före målning. Så gjorde man ju inte förr.
Den dörren jag ska ta itu med nu har inte varit omskött på herrans många år och har flyttats från annat hus och har nu före målningen en del springor (på rätt ställen). Mina befintliga spegeldörrar i huset har under alla år målats och vårdats och visst finns det små små springor mellan speglarna men på något sätt tycker jag inte att det egentligen är så fel ...
Tyckande, tack, tyckande från såna som gillar att vårda gamla hus

Den dörren jag ska ta itu med nu har inte varit omskött på herrans många år och har flyttats från annat hus och har nu före målningen en del springor (på rätt ställen). Mina befintliga spegeldörrar i huset har under alla år målats och vårdats och visst finns det små små springor mellan speglarna men på något sätt tycker jag inte att det egentligen är så fel ...
Tyckande, tack, tyckande från såna som gillar att vårda gamla hus
Ett tips: Lägg dörren ner när du målar, annars vill färgen gärna rinna där speglarna sitter.
Jag har målat gamla dörrar i en tidigare lägenhet och då fyllde jag gliporna med latexfog, det blev mycket bra och syntes inte alls. Men det var rejälva springor i kanten mellan dörren och själva speglarna. Småsprickor i trät spacklade jag över och var de ännu mindre så fylldes de upp av färg.
Innan jag visste bättre så spacklade jag även några rejäla glipor, men det tog bara några månader så hade det spruckit igen.
Innan jag visste bättre så spacklade jag även några rejäla glipor, men det tog bara några månader så hade det spruckit igen.
;D ;D ;D skrattar åt immobil ... ;D ;D ;D ... det gäller den 'nya' skjutdörren som byggts in i väggen. Hm, jag lägger alltså inte ner väggen vid målningen.
Numera klarar jag av att måla utan att färgen rinner. Men erkänner att det har blivit ganska många dörrar under åren
innan det funkat.
Tack för era kommentarer. Det var intressant att höra att det bör vara latex om man ska fylla igen.
Numera klarar jag av att måla utan att färgen rinner. Men erkänner att det har blivit ganska många dörrar under åren
Tack för era kommentarer. Det var intressant att höra att det bör vara latex om man ska fylla igen.
Klicka här för att svara