14 684 läst ·
6 svar
15k läst
6 svar
Färg/lasyr på trätak?
Bor i en gammal lägenhet i Stockholm (1600-tal). Det största rummet (snedtak) har genomgått en omfattande, men varsam renovering.
Bland annat är nytt innertak i trä ditsatt. Det är breda plankor från golv till tak. Ytan uppskattar jag till ca 90 - 100 kvm.
Taket är nu helt obehandlat. Har tänkt oss en vit kulör av något slag. Färg eller lasyr?
Har fått tipsen att använda linoljefärg (grund) som enda strykning eller vit färg blandat med linolja. Bägge skulle enligt uppgift ge en lasyr-liknande effekt.
Är det någon snäll själ som skulle kunna ge mig tips vad som gäller. Det måste vara enkelt att stryka på samt passa i den i övrigt gamla miljön.
Tack på förhand!!
Stefan
Bland annat är nytt innertak i trä ditsatt. Det är breda plankor från golv till tak. Ytan uppskattar jag till ca 90 - 100 kvm.
Taket är nu helt obehandlat. Har tänkt oss en vit kulör av något slag. Färg eller lasyr?
Har fått tipsen att använda linoljefärg (grund) som enda strykning eller vit färg blandat med linolja. Bägge skulle enligt uppgift ge en lasyr-liknande effekt.
Är det någon snäll själ som skulle kunna ge mig tips vad som gäller. Det måste vara enkelt att stryka på samt passa i den i övrigt gamla miljön.
Tack på förhand!!
Stefan
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
det finns olika vattenburna panellacker som man pigmenterar med vit brytpasta.
Detta har dom prov på i butikerna. Blir en väldigt fin "kalkad" yta.
Är virket väldigt färskt och kådrikt kan du få beskymmer med kvistgenomslag.
Mvh
Naffats
Detta har dom prov på i butikerna. Blir en väldigt fin "kalkad" yta.
Är virket väldigt färskt och kådrikt kan du få beskymmer med kvistgenomslag.
Mvh
Naffats
Lite förvirrande att du pratar om att lasera.
Det du förmodligen är ute efter är en bruten klarlack som ger ett kalkat eller nästan betsat utseende (man ser träts ådring genom lacken).
En lasyr är heltäckande och kompletteras ofta med någon form av effekt t.ex. svamp.
En bruten klarlack går väl att rolla...
Det du förmodligen är ute efter är en bruten klarlack som ger ett kalkat eller nästan betsat utseende (man ser träts ådring genom lacken).
En lasyr är heltäckande och kompletteras ofta med någon form av effekt t.ex. svamp.
En bruten klarlack går väl att rolla...
Men inte behöver väl en lasyr vara heltäckande ???Fredrik_J skrev:
Man kan väl antingen lasera eller lacka och beroende på hur mycket man bryter resp. sort få den mer eller mindre vit, men heltäckande som en täckfärg blir ju ingendera, eller........??
Min personliga uppfattning är att slutresultatet med vitlaserad resp. panellacksbehandlad(brutet med vitt först förstås) takpanel, rent utseendemässigt inte skiljer sig särskilt mycket, däremot upplever jag att den panellackade, spec. när det gäller "låga" snedtak (och ff. om man har barn
//Christina.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden