A
AndersG: Ja, latex passar bra bland de saker man undrade hgur man klarade sig utan förut ;)
1 svar · 2,1k läst
P
PatrikJ: Jag tror Helena menat kortplank med fasad kant, gjord för att ej spacklas över. Jag skulle nog dra ett par drag i skarvarna innan jag målade resten av taket men jag vet ej om det behövs... / PJ
6 svar · 4,7k läst
6
6543: oj då! den hamnade lite fel skulle ju skriva under kök & badrum...
1 svar · 2,2k läst
I
ILind: Hej! Vi har bott i hyreshus med målade innerväggar (direkt på gipsskiva utan microlit) i sex år. Huset är sju år gammalt. Vi har bytt upp oss i bostadsyta allt eftersom familjen växt och har nästan bara bra erfarenhet av väggarna. Det är lätt att laga eventuella skador - och sådana har vi inte sett många! Med spackel och lite brytfärg går det att få i princip osynliga lagningar.
6 svar · 5,6k läst
G
Gutte: Jag har svårt att tro att en tapet kan "svälja" strukturen på den gamla tapeten. Men det går ju alltid att riva tapeten och kanske få ett mycket bättre underlag. Vad är det för väggar? Har själv lättbetongväggar som är spacklade och sedan satt det en grov strukturtapet. Denna rev vi väck och fick ett bra underlag för tapetsering. Om du tycker det tar lång tid med att riva, så
4 svar · 11,4k läst
G
gaia: [quote author=Dadid link=board=Farg;num=1103125429;start=0#3 date=12/15/04 kl 23:27:11] Jo, tanken har förespeglat mig. Tilsätter man en del balsamterpentin är det detta som kallas Roslagsmahogny. /Dadid Så där har jag lärt mej en fint namn på tjärrfärgen ;). Mahogny eller inte så skulle jag säkert välja den sorten om jag skulle ha ett mörkfärgat hus, även om den skulle blänka
4 svar · 2,1k läst
M
mino: Bra tips! Det skulle vi kunna testa! /mino
2 svar · 3,1k läst
A
AngelMia: Hej igen, finns det ngn som vet var jag kunde hitta bilder på en hel vägg med liknande "liggande panel".. Det är svårt att föreställa sig med bara enstaka plankstumpar hur helheten kunde se ut..?? Webbsida? Bild? /Mia
4 svar · 1,9k läst
M
mino: Man har förvisso plastfärger utomhus men bara på lodrät panel och inte på utsatta delar som vindskivor och foder och knutar. Den vattenbaserade färgen är bra för trä på så sätt att den har högre genomsläpplighet så att träet kan andas och röra på sig. Men den egenskapen är inte lika bra vid mer vattenutsatta ytor. Det går säkert bra att måla med vattenbaserad lack i taket
4 svar · 10,4k läst
A
AndersG: " Bra virke i rejäl tjocklek och en rejäl luftspalt bakom panelen. " Intressant är att Finska "Trätek" anger 28mm panel som minimidimension , hur många hus byggs med det i dag? I dag verkar man använda 20-22 och ibland ned till 18mm och visst spricker det och slår sig. Det skall även vara Gran och inget annat. Då jag botaniserar i den blöta spillvedshögen som skall bli ved så känner
12 svar · 6,1k läst
B
byggherreNR1: Johannes: självfallet kan du göra som Nithin säger och göra en provbit. Problemet är bara att järnvitriol inte "färgar" panelen på direkten utan det sker under en längre period. När vi behandlade vårt hus hade det till en början mycket mera bruna toner för att sedan gå över mot lite mörkare typ svart. Idag 2 år senare är det mer åt grått, silver och jag tror att det kommer
2 svar · 3,8k läst
M
Michailoff: blanda strukturmedel i färgen.
4 svar · 6,9k läst
P
Pes: Tack! Det är nog en bra och nog så viktig synpunkt, det där med åldrandet. Både dörrfoder och dörrar blir vita så det får bli vita lister.
2 svar · 3,8k läst
Q
que: Det finns också träfärgad (tex furu) fogmassa "plastiskt trä" att köpa från tex Bostik, som ett annat alternativ.
1 svar · 2,3k läst
A
ag: Borosan/decorama (prisgr 7) är aktuellt o att priset skiljer beroende på antal väggar... hmm.... jo, men skillnaden kan kanske jämföras ändå? Typ, ÄR det skillnad o i vilken riktning? Fast det är klart, det beror ju på om jag tänker ha färg med guld i...
2 svar · 2,0k läst
C
Chief_Ryback: De blir defentivt böjda efter lång användning, man spacklar bara med en sida. Personligen får jag en mycket kraftig böj på mina spadar.De böjer sig lite olika från målare till målare. När de är helt slut brukar en av ytterkanterna gå av. Men oavsett så föredrar jag nya hårda spadar om jag ska spackla gips. Men det var intressant att veta att nya spadar är böjda från början,
6 svar · 1,9k läst
D
djpa: I och med att trä rör sig kommer det att bli glipor oavsett. Kör du igång din målning i september så blir det bra.
1 svar · 4,3k läst
Linska
Linska: [citat] När Hasse Johansson (Allt i hemmet) testat den, sågade han den totalt!
2 svar · 2,2k läst
M
mino: Vill du ha det riktigt snyggt så lämna in det för sprutlackering, det kostar kanske 3-400 kr om det räcker med ena sidan (färg+pensel+lacknafta etc går ju på nästan det samma). Jag har målat en mdf med högblank lackfärg och jag använde en målardyna en sk jetstrykare för att släta ut färgen så mycket som möjligt, tycker dock inte att det blev jättebra.
2 svar · 14,2k läst
M
mino: Oljebaserad färg flyter mycket riktigt ut bättre och ser jämnare ut. Det är verkligen att föredra så länge det inte är hobbymålning.
6 svar · 6,2k läst
P
pleximaster: om det är en gammal gummilist så kanske det är dags att byta? plexi
3 svar · 7,0k läst
A
AndersG: Japp. Du kan måla på med vad katten som helst. Fast helst slamfärg och den finns i alla färger.
3 svar · 2,9k läst
P
Pure: Tackar för tipsen! :D [citat] Vilken tillverkare har denna? mvh
4 svar · 3,2k läst
J
JLT: Byggmax rollers och penslar fungerar mycket bra. Dessutom billiga. Har också haft problem med Biltema, speciellt deras penslar.
6 svar · 11,1k läst
T
Tommy_S: Som vädret har varit senaste tiden har det krävts ommålning oftare än vanligt med "vanlig" färg. Väljer du slamfärg är det lättare att måla om, men du måste göra det oftare.
1 svar · 3,1k läst
morsan
morsan: http://www.flugger.dk/se/om/koncernen/ där finns tydligen någon av deras tapeter i "lek med tapeter"
1 svar · 2,6k läst
K
koho11: Om man ska olja in sin cederträfasad behöver man då speciell cederträolja eller går det bra med vanlig träolja?
0 svar · 2,9k läst
D
Draven: Vad kan det tänkas kosta materialet alltså (vi målar själva) undervåning i puts, övervåning i trä + garaget.tot ca 260kvm ?
0 svar · 2,4k läst
M
Michailoff: Nej.
1 svar · 4,4k läst
M
1 svar · 4,4k läst
D
david_persson: när du stoppar ner blandpinnen i burken och tar upp den igen skall den efterlämna en tunn tunn sträng färg..om det blir droppar så är den för tunnt spädd. ;)du förtunnar den med dess bas som står på burken..använder du industrilack som är det bästa skall du blanda 50procent färg 50 procent förtunning plus en liten skvätt härdare...använd bredaste sprutbilden för att undvika
3 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.