5 684 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
andas vanlig plastfärg?
Har hört med flera färgbutiker om vilken färg jag bör måla ett rum i nedre våningen..
Rummet verkar ha lite markfukt, vägg mot toalett, hall , kallt garage och husfasad.
Isolerat med rockwool/spån,dock ej mot toan/hall där det är cement.
Hade tänkt måla med diffusionsöppen färg men det finns inga vackra färger som passar...
Svaren är jämt fördelade:
-du kan måla med vad som helst,all plastfärg andas mer eller mindre beroende på glans. Nordsjö bindoplast 7 glans passar utmärkt!
-du ska måla med en diff.öppen färg som andas!
Hjälp....vem ska jag tro på?
Har ni erfarenheter?
Rummet verkar ha lite markfukt, vägg mot toalett, hall , kallt garage och husfasad.
Isolerat med rockwool/spån,dock ej mot toan/hall där det är cement.
Hade tänkt måla med diffusionsöppen färg men det finns inga vackra färger som passar...
Svaren är jämt fördelade:
-du kan måla med vad som helst,all plastfärg andas mer eller mindre beroende på glans. Nordsjö bindoplast 7 glans passar utmärkt!
-du ska måla med en diff.öppen färg som andas!
Hjälp....vem ska jag tro på?
Har ni erfarenheter?
Precis, Den enda färg jag kan tänka mig att den andas är nog Silikat-färgen.. jag skulle nog satsa på den.,
Kan du inte lösa markfukten först så blir det mindre känsligt? Plastfärg där man ens anar fukt är ingen bra idé. De lätt tillgängliga silikatfärgerna innehåller - faktiskt - också plast även om det inte står på burken så du får leta noga för att hitta en "riktig" silikatfärg. Annars är det kanske det bättre alternativet. Den blir dock hård och det är ju bra om man vill ha den slitstark. En ren limfärg kan faktiskt passa om det bara funkar ur slitagesynpunkt. Den är "lätt" att ta bort. Eller papperstapet?
Plastfärg/akrylatfärg andas. Problemet är när man använder den utomhus där temperaturen varierar. Den släpper nämligen igenom vatten jättebra vid kallt väder och regn. När sedan temperaturen ökar så minskar genomsläppligheten (akrylatfärgen utvidgas och hålen i densamma minskar) och då får det förångade vattnet svårt att tränga ut.
I detta fall är det ju inomhus och ingen temperaturvariation så.....
/Gojan
I detta fall är det ju inomhus och ingen temperaturvariation så.....
/Gojan
Klicka här för att svara