4 690 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Måla innertak av gips?
Hejsan!
Jag undrar bara om man måste för-måla alla skarvar mellan kortplanken med pensel innan man rollar?
Är det nödvändigt och måste man isåfall vara snabb att måla med rollern efteråt, så det inte blir stora nyansskillnader?
Bör man måla listerna med pensel också, eller funkar det att rolla dem samtidigt som man rollar taket?
Sambon och jag är inte riktigt överens om detta :
, så era tips och erfarenheter är välkomna...
//Helena
Jag undrar bara om man måste för-måla alla skarvar mellan kortplanken med pensel innan man rollar?
Är det nödvändigt och måste man isåfall vara snabb att måla med rollern efteråt, så det inte blir stora nyansskillnader?
Bör man måla listerna med pensel också, eller funkar det att rolla dem samtidigt som man rollar taket?
Sambon och jag är inte riktigt överens om detta :
//Helena
Listerna kan man välja att använda takfärg eller blankfärg. Smaken är som baken där...Jag skulle nog skissa på takfärg i taket och blankare på listen....Och ang hur man gör så hmmhelenae skrev:Hejsan!
Jag undrar bara om man måste för-måla alla skarvar mellan kortplanken med pensel innan man rollar?
Är det nödvändigt och måste man isåfall vara snabb att måla med rollern efteråt, så det inte blir stora nyansskillnader?
Bör man måla listerna med pensel också, eller funkar det att rolla dem samtidigt som man rollar taket?
Sambon och jag är inte riktigt överens om detta :, så era tips och erfarenheter är välkomna...
//Helena
1) spackla remsa
2) slipa spackla
3)grunda
4) kolla taket kanske behövs spacklas lite
5) färdig stryka
6) måla lister
2
Tack för svaren!
Ja, jag kanske var lite otydlig... :-[
Visst stämmer det att vi bygger nytt och det är försänkningarna mellan kortplanken som jag undrar över. Spackling kommer ske över skruvarna men inte skarvarna så taket blir inte helt slätt.
Vi tänkte att vi grundmålar taklisterna en gång innan vi sätter upp dem och sen tar vi och målar lister och tak med samma färg när listerna är på plats.
Men min stora undran är om man behöver gå med pensel i försänkningarna mellan kortplanken innan man rollar taket?
Hoppas jag är lite tydligare nu... :
//Helena
Ja, jag kanske var lite otydlig... :-[
Visst stämmer det att vi bygger nytt och det är försänkningarna mellan kortplanken som jag undrar över. Spackling kommer ske över skruvarna men inte skarvarna så taket blir inte helt slätt.
Vi tänkte att vi grundmålar taklisterna en gång innan vi sätter upp dem och sen tar vi och målar lister och tak med samma färg när listerna är på plats.
Men min stora undran är om man behöver gå med pensel i försänkningarna mellan kortplanken innan man rollar taket?
Hoppas jag är lite tydligare nu... :
//Helena
Klicka här för att svara