4 371 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Vad göra med en gammal trappa?
Här kommer jag med fler funderingar, jag sitter här och skissar på den planerade renoveringen och har kommit till källartrappen.

Det första man ser när man kommer in i huset är trappen ned till källaren. Jag tycker inte det ser speciellt roligt ut. Kan man liva upp det med lite färg eller behövs det större förändringar? Funderar på om man kan sätta panel på räcket, både på ut och insidan och även låta panelen följa med hela vägen ned till källaren för att få en lite mer robust känsla. Vad tror ni om den idén?

Det första man ser när man kommer in i huset är trappen ned till källaren. Jag tycker inte det ser speciellt roligt ut. Kan man liva upp det med lite färg eller behövs det större förändringar? Funderar på om man kan sätta panel på räcket, både på ut och insidan och även låta panelen följa med hela vägen ned till källaren för att få en lite mer robust känsla. Vad tror ni om den idén?
Hmm....., nu ser jag inte så tydligt vad det är för typ av utrymme som brer ut sig där trappen kommer ner, är det ett TV-rum eller....??
Jag skulle nog inte välja att klä in räcket med panel då det lätt ger ett både klumpigt och instängt intryck i trappnedgången, är dessutom inte förtjust i de där svarvade spjälorna i räcket, men det är en smaksak och beror väldigt mycket på vilken stil man har runt om i huset
Jag skulle byta ut de svarvade stolparna mot ett räcke med raka spjälor och variera bredden på spjälorna som enda detalj ( tex. 2 smalare-1 bredare- 2 smala osv osv) de skulle då harmoniera bättre i utseende med spaljén på källarplan.
Panelklädd vägg skulle jag gärna kunna tänka mig men på vänstra sidan i trappnedgången i stället och då ända ner till källarplan förstås, då får du även där ett enhetligare intryck jmf. med nuläget när du har två olika tapeter samt den där listen tvärsöver som bara förstärker det uppdelade intrycket.
Sen det viktigaste av allt
MÅLA all den där gulnade furun samt ev. ny panelvägg och räcke i tonat vitt, byt ut handledaren till en rund vitmålad variant med ändavslut och du kommer att få en fräsch, snygg, luftig och lättstädad trappnedgång 
Du bör i de fall du använder panel på väggarna i köket, använda dig av samma sorts modell på alla ställen i huset, ger ett lugnare och enhetligare intryck.
//Christina.
Jag skulle nog inte välja att klä in räcket med panel då det lätt ger ett både klumpigt och instängt intryck i trappnedgången, är dessutom inte förtjust i de där svarvade spjälorna i räcket, men det är en smaksak och beror väldigt mycket på vilken stil man har runt om i huset
Jag skulle byta ut de svarvade stolparna mot ett räcke med raka spjälor och variera bredden på spjälorna som enda detalj ( tex. 2 smalare-1 bredare- 2 smala osv osv) de skulle då harmoniera bättre i utseende med spaljén på källarplan.
Panelklädd vägg skulle jag gärna kunna tänka mig men på vänstra sidan i trappnedgången i stället och då ända ner till källarplan förstås, då får du även där ett enhetligare intryck jmf. med nuläget när du har två olika tapeter samt den där listen tvärsöver som bara förstärker det uppdelade intrycket.
Sen det viktigaste av allt
Du bör i de fall du använder panel på väggarna i köket, använda dig av samma sorts modell på alla ställen i huset, ger ett lugnare och enhetligare intryck.
//Christina.
Bilden är tagen då mina svärföräldrar fortfarande bodde i huset, vi kommer inte ha tv-rum där nere då det är ett ganska trångt utrymme med vinklar, dörrar och ytterligare en trappa (till en ytterdörr från källaren). Tänkte använda rummet som datarum/kontor och direkt till vänster finns ett rum som ska bli biorum så småningom!byggimpert skrev:
Ja, att klä in räcket i panel skulle ge ett lite instängt utrymme, men jag tror att det är lite den känslan jag vill ha? En källare ska kännas som en källare... det är åtminstone så jag tänker just nu. Kanske har jag fel, är så himla osäker på vad jag vill göra här mer än att jag måste göra NÅGOT. Precis som du så gillar jag inte heller de där svarvade stolparna, ska jag ha stolpar så tror jag att jag skulle gilla raka mycket bättre.
Jag måste som sagt också få bort all denna furu som finns i huset, samtidigt är jag lite feg när det gäller målningen... kan man måla hela trappan? Och vad gör jag i så fall med den andra trappan till övervåningen som också är i furu och ligger i samma hall? Den trappan tycker jag faktiskt om himla mycket som den är...
Att ta bort den där avdelande listen mellan våningarna har du rätt i, det har jag inte tänkt på! Det skulle harmonisera mycket bättre...
Edit: Det finns även en inbyggd bokhylla direkt till vänster på ovanvåningen (man ser den lite på den vänstra bilden). Jag både gillar den och inte gillar den.
Det kan man förvisso göra, men det är noga vilken färgtyp man använder för den ska tåla en hel del slitage och samtidigt riskerar den att bli ganska hal i målat tillstånd MEN jag menade inte att du skulle måla trappstegen, de tycker jag du kan behålla som de är, däremot är det snyggt att måla vangstyckena samt räcke, spaljé och handledare och väggen om du klär den med panel.Maxal skrev:
Det är en del maskeringsjobb om du ska måla vangen och känns det mycket i nuläget så tycker jag att det går lika bra (nästan iaf.
MÅLA i samma färg som i trappnedgångenDet finns även en inbyggd bokhylla direkt till vänster på ovanvåningen (man ser den lite på den vänstra bilden). Jag både gillar den och inte gillar den.Det är standardmått på den så man kan köpa en dörr från ikea och sätta på, tror ni det skulle se kontigt ut? Eller kanske bara måla den i samma färg som trappan?
//Christina.
Klicka här för att svara