D
danielr112: jag gör det iallfall.
1 svar · 975 läst
B
bridgett: Hejsan, Jag har precis flyttat till ett hus där det finns gammalt 70-tals väv på väggen i källaren. Vi ville bara göra en snabblösning, så vi målade vit tak och vägg farg, vatten baserad och billig. Nu luktar rummet konstigt. Inte målarfarg precis, jag vet inte riktigt. När man luktar men näsan på väggen luktar det svagt målarfärg men i luften luktar det lite blött hund. Vad ska
4 svar · 5,7k läst
T
tjaboo: Är det nån ide att ha renoveringstapet ovanför garderoben? Är lite smådåligt ljus så tror inte det syns om man skulle fuska, och väggen är rätt jämn där. http://img168.imageshack.us/img168/9025/pc312628mf3.jpg En del av väggen bredvid dörren till badrummet buktar utåt och har en svag känsla av att de sakta blir värre. Bilden är lite dålig men man kan se att tapeten har veckat
7 svar · 3,9k läst
mandus
mandus: Vilket lim man väljer att använda beror på vad det är för möbel man renoverar/restaurerar. Om det är en möbel med antikvariskt värde, bör man ju använda sig av traditionella material och metoder, tex benlim,fisklim, men om det är en modern möbel är man friare. Då är PU-lim, eller tex Araldite OK. Man behöver då inte rensa bort gammalt lim. Tänk på att dubbellimma dvs lim på
6 svar · 19,5k läst
S
Steos: [citat] Tror jag har sett något sådant på K-Rauta
3 svar · 1,8k läst
T
Toaster: Och bilden sa ju inte ett smack....
2 svar · 3,2k läst
P
petviken: På tak körde vi takfärg vit Alcro. Helmatt. På vägg använde vi Nordsjö vit. Den är bäst! Om man vill att den ska se vit vit ut. Andra vita har gul, grön osv. Nordsjö vit rules.
2 svar · 4,0k läst
L
larsa_c: Man sätter aldrig en väv i våtrum med våtrumslim. Den ska sättas i våtrumsgrund(grundfärg) och sedan ett lager till på väven VÅTT-I-VÅTT när väven är på plats. Lim och färg i ett. Detta för att det ska bli vatten och ångtätt. Därefter täckfärg. Både våtrumsgrund och spackel är blåfärgat för att en besiktningsman skall kunna skära upp väven och se att det är rätt
25 svar · 18,9k läst
·
settler
settler: Har för mig att det är marmorkross man ska blanda i färgen för att få snygg struktur. Man använder roller för att måla. Krossen finns där man köper färg.
2 svar · 4,7k läst
F
fremag: Finns en del inlägg som svarar på din fråga. Sök på färg till källarvägg. Om det är en yttervägg så rekommenderar man inte vanlig väggfärg pga att den inte andas tillräckligt bra. /fremag
1 svar · 4,3k läst
settler
settler: Hura hura! Nu har jag sågat ut rektanglar mellan reglarna, skråspikat fast kortlingar och sen spacklat fast gipsrektanglarna igen. För första rektangeln borrade jag ett hål som jag sen sågade från med sticksåg. För den andra rektangen tog jag ett sågblad från metallsågen och höll bara i bladet och sågade mig ner utan att borra, blev bättre med finare skåra. Den ena rektangeln blev
6 svar · 9,9k läst
G
Gonate: ok så desto mer 90graders desto bättre alltså :)
4 svar · 1,4k läst
J
johanfilip: Jag har en sommarstuga där vi nu röjer lite i sovrummet. Väggarna är reveterade och i bedrövligt skick. Innanför reveteringen finns en timmervägg som jag nu tänker skrapa fram. Ytterväggen är tillägsisolerad på utsidan. Till frågorna: Jag vill behandla den timrade väggen på något sätt. Helst ljusa upp den lite med något lasyraktigt. Är det bara att måla eller riskerar jag
0 svar · 2,8k läst
5.2 racing
5.2 racing: Se bara till att fuskfaneret sitter ordentligt, så det inte släpper nånstans. Då, ser det illa ut.
2 svar · 5,0k läst
E
EvaQ: Hej, Jag har matsalsmöbler i oljad ek som jag har tänkt att svartbetsa. Möblerna skall bli så svarta det bara går. Jag undrar nu hur viktigt det är att slipa möblerna innan betsningen? Måste hela träskiktet som är oljad slipas bort? Finns det risk för ojämnheter i betsen även om ytan ska göras helt svart? Förhindrar kvarvarande olja betsen att tränga in?
0 svar · 4,5k läst
5.2 racing
5.2 racing: Tyckte väl att att jag hade rätt...
11 svar · 5,5k läst
J
Jens_H: [citat] Det är väl lika gott att tvätta innan slipning och efter slipning. Sen tycker jag verkligen att man ska slipa och avfetta när man har en oljad bänkskiva så att det inte blir mjukgörarvandring och färgen släpper.
3 svar · 10,7k läst
T
TorparJohan: För duktigt yrkesfolk finns det alltid jobb. Jag hade varit orolig om jag hade fått ett alldeles för billigt pris, då hade jag undrat vad det är för fel på den killen eller vad han fuskar med. Är nog få som jobbar för att vara snälla. Det bästa är att få någon rekommenderad och vara ute i god tid. Måste ju finnas en anledning till att vissa är lediga till att ta ett jobb på
15 svar · 3,4k läst
L
Lenkan1: Nu har jag haft grannen (snickarn) här och han visade hur jag skulle bära mig åt. Gick ut för lite på sidorna och slipade lite för hårt, men nu är jag på banan igen. Nu är det bara att vänta på att det ska torka. Hoppas på att jag kan kleta upp taperterna imorrn.
2 svar · 1,5k läst
Immobil
Immobil: Samma som ovansidan, annars ser det mysko ut. Du sparar en herrans massa maskning också. Jag antar, att med sidorna menar du vangstyckena.
1 svar · 1,2k läst
J
Jens_H: Söker du här på forumet kommer du definitivt få svar på din fråga. Sök på "salning" Tror dock att det blir mycket mer arbete för dig om du sätter upp renoveringsgips.
6 svar · 1,1k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jo vissa. Men långt ifrån alla.
33 svar · 39,0k läst
·
C
Cheeva: Du behöver inte sätta remsa i hörnen. Klarar man inte av att spackla hörn så gör man som Jens och räser, använder latexfog.
7 svar · 5,8k läst
I
injonil: Och se till att kapa masoniten till upp-och-ner-vända L ovanför fönster och dörrar; dvs låt inte masoniten gå längs med en dörrkarm och upp till taket...
5 svar · 10,3k läst
S
Sailorman: Glanstal, dvs hur matt ytan blir, skiljer oftast. Det är det som gör att taket är känsligare för fingeravtryck etc.
5 svar · 53,0k läst
J
Jens_H: Finns många olika märken med det. Alla färgaffärer har det...
8 svar · 32,0k läst
K
kristian69: hej har precis tagit bort gamla tapeter med en ångborttagare mycket smidigt....
6 svar · 12,2k läst
J
Jens_H: Det låter som om det är ett dugligt spackel. Hoppas konsistensen är den "rätta" också. Lycka till med renoveringen!
3 svar · 4,8k läst
J
Jens_H: Förhållandet klibbfri respektive övermålningsbar varierar bland olika produkter. Väggfärger t.ex är klibbfria efter 30 minuter och övermålningsbara efter 3 timmar. Torktiden på en färg beror till största delen på temperatur och luftfuktighet. För att snabba på torktiden så att man kan måla tidigare, kan en luftavfuktare användas. När färgen torkar dunstar lösningsmedlet i
2 svar · 49,6k läst
Immobil
Immobil: Lite svårt att se på bilderna, men det ser ut som frigolitkuletekniken. Man blandade frigolitkulor i färgen innan man rollade. Isf skrapa bort kulorna med en skrapa, spackla, slipa och sedan är det fritt fram för kreativiteten. :)
1 svar · 9,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.