Färg, Måla & Tapetsera
Jens_H: Det finns färdiga golvbetser att köpa i färgaffären. Om du inte hittar någon bra kulör kan du använda vanlig träbets som du sedan lackar tre ggr ovanpå. Beckers har en som heter "decor träbets" som du kan få i mängder av olika kulörer. Även om du köper en färdigblandad golvbets så måste du lacka ovanpå för att få en bra slityta. Glöm inte att slipa och tvätta golvet innan
Dclxvi: [citat] Ok, vattenbaserad späärfärg ska jag definitivt fråga efter till nästa tak. Nu har vi ju redan målat halva taket med denna såp vi får lov att måla upp det vi har. Emellertid är det troligt att vi måste måla en gång till. Kan man välja en vattenbaserad färg då?
Jens_H: Bägge dina projekt kommer att fungera alldeles utmärkt..
Jens_H: S0502-Y drar åt gult S0502-R drar åt rött S0502-B drar åt blått S0502-G drar åt grönt S0500-N drar åt grått Där har du 5st olika "vita" kulörer som var och en drar åt skilda håll, men som ändå är vita. tycker du ska åka till färgaffären och köppa ett par provburkar och åka hem för att måla upp dom. Då känner du lättast vilken som är din kulör.
Linska: Har sett i flera inredningsprogram (dock engelska) att det finns etslack i sprayflaska . I flera avsnitt "etsades" spegelglasdörrar. Hittade de här produkterna: http://se.plasti-kote.co.uk/Product/pcode---4144/pccode---3620 http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=244124
FRS05: Nej, du är inte sent ut. Jag tänkte börja måla imorgon, jag kan alltid testa att köra den varianten först och tycker jag inte det blir snyggt så tar jag och sätter upp "återställartapet". Jag behövde ändå köpa färg till taket så om det här inte blir tillräckligt snyggt har jag ändå lagt en grund vilket borde göra att taket inte suger lika mycket våtrumslim om jag får gå
Apprentice: Hornbach m fl säljer Nordsjö-Sadolin, halva priset mot standard Nordsjö. Vet dock inte vilka öppna färger de har i sortimentet.
nite: Att kvistlacken skall ge värre fläckar var väl det jag förmodade. Jag kör nog på med laserade tak ett tag till. Blir inte blödningen av kvistarna värre står jag ut. Det gula syns (än så länge...) bara i dagsljus om man studerar kvistarna. Kanske skall prova med en strykning till och se om det blir bättre. Troligtvis inte. Täckmålning är nog sista utvägen... Jag är inte sugen på
larsa_c: [citat] Lät mystiskt. Va det långt mellan inköpen? Den kan vara omvärderad kanske. Aja huvudsaken är väl att den täcker? ;)
Bergling: För att maximera utnyttjandet så kan man göra något i stil med vad vi gjorde när vi målade takpanel. Vi byggde en ställning som såg ut som en stege utan ena långsidan. Gör den så att det får plats en 5-6 brädor i bredd, och sedan kan man sätta dessa "stegpinnar" hyfsat tätt. Huvudsaken är att det går att lyfta in och ut brädorna i sidled, så det borde räcka med runt 10 cm
Jens_H: Det hela beror nog på att trät sväller resp. krymper vid temperaturskiftningar. Färgen du har målat med är en alkydoljefärg och den är inte elastisk alls utan spricker när det rör på sig i trät. Ett tips är att måla med snickerifinish eller någon liknande snickerifärg som är lite elastisk när den torkat. Med andra ord en vattenlöslig snickerifärg där bindemedlet är akrylat.
ivo: Tack. Jag ska måla med röd täcklasyr då ska det inte vara några problem. Hälsningar Ivo.
softarn: Enligt min ringa erfarenhet så räcker inte/knappt denna kompressor till för annat än intermittent bruk av de luftsnålaste sprutor man kan hitta. De flesta sprutor behöver 150-300l/min. Du får sikta in dig på en liten färgspruta med överliggande kopp i stil med denna för att överhuvudtaget kunna spruta eftersom överliggande kopp generellt brukar förbruka mindre än underliggande.
pleximaster: Okej det är vinter nu och kallt men annars är det rätta att tömma värmestsystemet och skruva loss elementen. Oftast är det inte så svårt som det låter. I vårt gamla hus struntade jag dock i att göra detta på de stora gamla gjutgärns elementen med rör dimentionerade utan ciruklationspump. Här fanns det dock plats att komma in bakom med en spakelspade tejpad på en pinne. sedan
LAINE: Blir inte billigt, jämför olika målerifirmor för att få bästa pris. Min kvalificerade gissning blir mellan 40000- 60000kr.
morsan: Gick det att torka av märken efter isoleringstape är det förmodligen en våtrumstapet och inte en vanlig papperstapet Kolla det innan du tapetserar :cool:
Miles: Om färgen sitter fast o bra så räcker det nog med att rugga upp ytan/slipa upp ytan till ok finish. Spackla vid behov. Lägg på grundfärg först ... o rolla på all färg för bäst resultat. Oljefärg kan användas bara om det tidigare är oljefärg målat (vilket det väl troligen är om dom har nåra år på nacken). Väljer du vattenbaserad färg så går den att måla på både olje-
Bloink: Finns även plåtvinklar man kan sätta bakom gipsen i innerhörn. Då spricker det garanterat inte.
bridgett: hejsan, tack för era svar. Det luktar fortfarande konstigt. Det l uktar som nåt har väckts till liv faktiskt. Som om nåt kemiskt reaktion hände mellan väggen och färgen. Dräneringen på huset verkar vara fungerande, ska kanske köpa en fuktmätare. Lukten är verkligen svårt att beskriva.
Bödde: Instämmer med Bloink och 5.2 racing. Satte väv i hela förra huset, jag vet att det låter som extremt dålig fantasi men så var det i alla fall... Allt syns.
5.2 racing: Man sätter inte Easy cover på ny gips. Microliten är omdebatterad här på forumet. Sök och du skall finna.
Jens_H: Man ska vara försiktig med att måla rätt på en tapet i en hyresrätt utan att fråga hyresvärden om man får det först. Det kan kosta mer än det smakar då. Jag skulle nog försöka med grönsåpa eftersom det inte löddrar så mycket. Om tapeterna är nästan vita kan ni ju testa med väl utspätt avfettningsmedel. Då minskar ni risken för missfärgning.
Bloink: [citat] Det behöver du inte om du spacklar och målar alla väggar som kommer att bli synliga, innan ni monterar köket.
danielr112: Ser ok ut., Första gången ja satte upp nw-tapet. Ska upp med resten av rummet imorn. Gammalt hus gör att väggarna är snea och vinna åt alla håll. Extra skoj vid hörd, fönster och dörrar =)
Jens_H: Vad bra att ni klarade det! Alltid roligt när folk skriver hur dom lyckas med alla tips som skrivs här på forumet. Jo, det är fina tapeter ECO Metall finns ju i många kulörer. Lätta att sätta också... Ja, om man har gjort underarbetet ordentligt vilket är A och O, men det har ju ni fått erfara nu,
Jens_H: Är det ytterväggar av betong? I så fall är det nog fukt som vill komma in på besök. Annars kan det kanske vara så att den färgen är känslig för temperaturförändringar...
5.2 racing: Jepp, så är det. Men kör schellac, men måla hellre en gång med oljegrund, och två ggr med färdigfärgen. Det är lätt att det blir friställen* om man bara målar en gång med sista lagret. *Att man missar nånstans.
EmMi: 1. Håller precis på själv också. Med samma remsor. Vi har sett att det fungerar bättre om man limmar fast remsorna med papplim först, istället för att endast fästa dem i spackel. Då ville det lätt bli bubblor. Hur man kommer till rätta med det i efterhand är jag också nyfiken på att höra. Dock blev det näst intill inga bubblor med lim... 2. På sidan om fasningen i gipsskivorna,