Hej!

Jag håller på att försöka fixa ett tak där ngn tidigare målat plastfärg ovanpå limfärg och det har därför spruckit. Nu har jag tagit ner så mkt av den gamla färgen jag kan och nu hade jag tänkt att spackla så att det blir en jämn yta att måla på. Jag undrar därför om man måste göra ngt förarbete innan man spacklar. Kan man spackla direkt på puts eller ska man måla på ngt innan? Eventuellt kan det sitta lite limfärg kvar, hur fäster spackel på detta? Måste jag måla p.g.a. detta? Har förstått att alkydfärg verkar vara ngt som en del förespråkar.

Jättetacksam för svar!

mvh
Peter

Innan du gör nåt måste du vara säker på att all lös limfärg är borta. Efter det kan du måla en sväng med oljefärg. Gör du inte det, kommer spacklet släppa efter en tid. Jag tror att det är små partiklar i limfärgen som gör att det ej fäster. Man måste måla innan man spacklar, oavsett om det finns limfärg kvar eller ej.

Ok, är det alkydfärg som gäller då eller, och i så fall är det ngn skillnad på alkydfärgerna? Måste jag förbehandla underlaget innan jag målar, typ målartvätt eller nått?

/Peter

För att limfärgen ska försvinna måste du tvätta taket med typ målartvätt ett par gånger. Efter det använder du dig av en "patentfärg" (Beckers Nondrop) som är en alkydoljefärg. Därefter spacklar du, slipar och målar.

Måste man tvätta? Där ser man. Känns som överkurs om man grundar taket med Nondrop. Oljefärgen binder väl upp limresterna? Då borde man ju inte behöva tvätta eller?
Du har säkert rätt men jag undrar bara.

Nej, det spelar ingen roll vilken färg man målar med, man måste tvätta ner den. Anledningen är att den kommer att krackelera på dom ställen där man inte fått bort all limfärg. Det säger sig faktiskt själv... Kan man tvätta bort limfärg bör man ju inte måla något överhuvudtaget på den. Kommer ju aldrig att hålla. Men eftersom oljefärg inte blir lika "tung" som latexfärg sitter den lite bättre.

Men ibland får man ju spränga bort skiten om man vill ha ner allt. Menar du att man skall tvätta bort all limfärg?

Ja, såna är rekommendationerna. Meningen är att man ska tvätta tills man inte får någon mer färg på trasan/svampen. Är ju ganska smidigt med en svamp på ett teleskopskaft.

Men självklart kan man ju måla med limfärg igen, men vem har lust att blanda till det i dagens bekväma samhälle...

Tack för alla tips och shit vad svårt det var att spackla. Hur många lager ska man lägga? Så att det man inte ser det gamla underlaget alls eller räcker det att det bara blir jämt. Man kanske måste måla fler lager om man det är blandat spackel och botten (alltså samma inte "bottenfärg" överallt. En fråga till måste man tvätta av spacklet på ngt sätt när man har slipat det innan man börjar måla?

Jens nu har du lite fel.. Lösningsmedelbaserad färg lägger du på för att den vattenlösliga latexfärgen löser upp den slammade kritan i limfärgen och då släpper färgen. Inget med vikten att göra.

Ja, jag måste erkänna att jag har blivit felinformerad i just detta ärende. Kollade upp lite och hittade ett utdrag ur en artikel. Den citerar jag här....

"För att tåla övermålning med en annan vattenspädbar färg måste limfärgsytan först isoleras. Idag anser målare att denna isolering endast kan företagas med patentering (strykning med oljefärg till hälften spädd med terpentin) eller schellackering. Men två mycket enklare och billigare alternativ för isolering har fallit i glömska. Det ena består i att bestryka färgen generöst med en stark såplösning (25% såpa och 75% vatten). Det andra är att ge en motsvarande strykning med skummjölk (mini-mjölk), ofta till hälften förtunnad med vatten. Efter torkning tillåter dessa metoder övermålning i alla tekniker; såpisoleringen förutsätter dock att den gamla limfärgen innehåller krita, vilket den nästan undantagslöst gör.
Skall limfärg målas över med ny limfärg, måste det påförda skiktet vara limsvagare än underlaget, annars måste även härvid den gamla ytan isoleras.

Oljefärger och lösningsmedelsspädda färger kan dock alltid läggas direkt på limfärg utan förarbete. "

Hela artikeln kan ni läsa här... http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=419:limfaerg-ett-material-med-manga-foertjaenster&catid=40:faerg&Itemid=79

Tyckte väl att att jag hade rätt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.