10 257 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Tapetsera på masonit?
Vi bor i ett gammalt stockhus från 1855 och trivs inte att arbeta i gips, inte huset heller för den delen, vilket gjort att senaste rummet fick masonit på väggarna. Vi har gjort det i ett mindre rum där en skarv har mellan skivorna har gjort att tapeten spruckigt men endast på ett ställe. Nu är det ett större rum vilket gjort oss lite betänksamma. Några idéer? Eller spacklade vi lite för dåligt i just den skarven.
Hälsningar Thomas
Hälsningar Thomas
Kan det möjligtvis vara så att ni inte använde er av skarvremsa i skarvarna? Hur tjock är masoniten? I allmänhet ska det inte vara några som helst problem med att tapetsera på masonite. Har själv 10 mm masonite på väggarna i mitt hus, förutom på dom ställena där jag har varit framme med tigersågen, där är det gips. Nu grundade jag med oljegrund och sedan bredspacklade på masoniten, men tapeterna som satt där innan satt endast rätt på masoniten.
Nix vi använde ingen skarv remsafördet skulle ju bygga ut en bit vid skarven. Masoniten är vanlig tunn 3,4 mm. Den är fast häftad på OSB med ca 5 cm mellan häfterna i skarvarna.
Funderar på att ta handhyveln och göra en lång fas, så långt det går innan häftorna kommer, i skarvarna för att få dit en lite smalare skarvremsa. Det kanske gör väggen lite säkrare?
Oljegrund målade du på för att det skulle fästa bättre?
Funderar på att ta handhyveln och göra en lång fas, så långt det går innan häftorna kommer, i skarvarna för att få dit en lite smalare skarvremsa. Det kanske gör väggen lite säkrare?
Oljegrund målade du på för att det skulle fästa bättre?
Där har du svaret, ni använde ingen remsa. den använder man för att motverka sprickor. Du kan sätta microlit över hela väggen också. Då behöver du inga remsor och då spricker det inte.
oljegrund målade jag med, dels för vidhäftningen och dels för att isolera från lukten och fläckar som kan utsöndras av masoniten när den blir bestruken med lim eller väggfärg. Jag har masonitskivor från början på 70-talet och dom är lite sunkiga. men har du nya, behöver du ju inte oroa dig för det.
oljegrund målade jag med, dels för vidhäftningen och dels för att isolera från lukten och fläckar som kan utsöndras av masoniten när den blir bestruken med lim eller väggfärg. Jag har masonitskivor från början på 70-talet och dom är lite sunkiga. men har du nya, behöver du ju inte oroa dig för det.
Klicka här för att svara