Jag har några stolar som där limningen har släppt. När jag läser på står det att man ska använda "animaliskt lim". Är detta verkligen nödvändigt? Går det inte att använda vanligt trälim?

Det står också att man ska ta bort alla gamla limrester. Det går väl bra på pinnarna, men hur får man bort resterna i hålen?

Jag har också förstått det som att man kan använda gasbinda om hålet är för stort, men rent instinktivt känns det inte som en bra metod. Någon annan metod som är lämplig?

Jo, man måste skrapa bort det gamla animaliska limmet om man ska limma med modernt "vitlim". Skrapa ur så mycke du kan i hålet med kniv eller smalt stämjärn och slipa med sandpapper på ytorna. Blanda ut limmet med sågspån, blir nog snyggare än gasbinda.
Har hört att vanligt gelatin som man har i matlagning kan fungera som animaliskt lim, men jag har aldrig prövat.

Tjaa, pröva PU-lim? Det sväller ju duktigt när det härdar...

Jag läste att man absolut inte skulle använda polyuretanlim. Är det fel?

AndreasElin skrev:
Jag läste att man absolut inte skulle använda polyuretanlim. Är det fel?
Antagligen för att det svller så in i hel.... så vill man inte ha det synligt på möbler.
Har det väl torkat så får man ta bort det mekaniskt.
Ej härdat lim torkas av med aceton.

Steos skrev:
Antagligen för att det svller så in i hel.... så vill man inte ha det synligt på möbler.
Har det väl torkat så får man ta bort det mekaniskt.
Ej härdat lim torkas av med aceton.
Precis, man får vara riktigt snål, så blir det ungefär lagom. =)
Har man tid så kan man sitta och torka bort allteftersom det sväller ut.. Nån timme. =)
Annars är det mitt favoritlim, fäster som bara f-n!

Vilket lim man väljer att använda beror på vad det är för möbel man renoverar/restaurerar. Om det är en möbel med antikvariskt värde, bör man ju använda sig av traditionella material och metoder, tex benlim,fisklim, men om det är en modern möbel är man friare. Då är PU-lim, eller tex Araldite OK. Man behöver då inte rensa bort gammalt lim. Tänk på att dubbellimma dvs lim på både tapp och i hål. Man kan också ritsa skåror, räfflor på tappen, så att limmet i botten av tapphålet kan tränga upp. Skydda omgivande ytor med plasttejp så är överflödigt uppträngande lim lätt att ta bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.