Hej, hallen ser ut som f*n själv varit på besök milt sagt.
Tapeten sitter bitvis inte fast i väggen så börjar man dra får man loss stora sjok, sprickor på ett par ställen och spikar som varit på väg ut.

Idag fick jag en säkerhetsdörr installerat så nu ser de lite värre ut, enkelgips runt den gamla karmen som spruckit ut mot väggen.
Fastighetskötaren prata om att skadorna på gipsen ska fixas nästa vecka när dörrfodret ska upp men sa inget om hur de skulle fixas.

Funderar lite på nu om man eventuellt skulle försöka göra en deal om att jag fixar skadorna samt hallen mot att fastighetskötaren fixar färg, spackel och verktyg.

Skall det göras ordentligt så måste den gamla tapeten bort och blir då en del att spackla, vet hur en spackelspade ser ut men inte mycket mer.

Hiur svårt är det att spackla hela väggar så det ser bra ut när det målas?
Kan man slipa av väggar med en planslip?
Är det ens värt att tänka tanken på att försöka att få väggarna bra med målarfärg om man inte är "pedantisk" i arbetet?

Mvh tjaboo

Rekommenderar att du pillar bort all tapet. Hemma hos oss hade tapeten också släppt helt bitvis. Medan på andra ställen satt den stenhårt fast. Tänkte att vi kunde ta bort bara det som var löst och spackla slätt, och sedan tapetsera. När vi strök på tapetklistret (nonwowen-tapeter) lossnade resten av den gamla tapeten också och det var bara att börja om.
Vi fuktade all tapet, det gick bra med en blomspruta, och väntade ett slag så löstes den gamla tapeten och limmet upp, och det var jättelätt att ta bort alla gamla rester. (Varför gjorde vi inte det från början...) Det finns förvisso speciella sådana fukt-maskiner för tapetborttagning att hyra/köpa, men den kändes billigare med en blomspruta...
Alltså, bort med allt. Och sen, för att slippa bredspackla, som inte är lätt att få perfekt om man inte är proffs, köper du EasyCover och våtrumslim att sätta upp det med. Blir helt slätt och en perfekt grund att måla eller tapetsera nytt på. Att måla på ett ojämnt underlag blir inte snyggt. Såvida man inte gör det med flit, att man vill att det ska ha en rustik look... Lycka till!

Närmaste jag kommit tapetsering är att titta på en hink med lim i typ.
Svårt att sätta upp easycover?

Nä, inte svårare än vanlig tapet. Möjligen är det lite knöligare vid hörn, då den är tjock. Men det går ju att mäta och skära till den precis i passform innan man sätter upp den, så att man får skarvar i alla hörn. Den ska ju heller inte läggas omlott, utan kant i kant. Läs gärna "bruksanvisningar" om hur man tapetserar på internet, exempelvis på denna länk: http://homepoint.se/index.php?option=com_content&task=view&id=119

Förvisso står det inte exakt om just EasyCover där, men läs som om det vore en NonWowentapet, och använd våtrumslim. Då dessa "tapeter" är väldigt tjocka, tycker jag att det är svårt att sätta upp våden först och skära sen. Jag mäter gärna innan exakt hur lång bir jag behöver, skär till exakt, och klistrar sedan upp den. Sätt heller inte klister på för stora fält i taget, börja med två-tre våder, så att det inte hinner torka innan du kommer dit med tapetvåden. När man fått in rätta tekniken går det fortare och man kan förklistra större ytor.

Det bästa tipset är annars att loda. Är det snett från början blir allt besvärligare sen, och lita inte på att dörrkarmen är i lod. Kolla med ett egentillverkat lod med en lång sytråd och en mutter eller liknande.

Lycka till!

malinahlen skrev:
Det bästa tipset är annars att loda.
Det ska verkligen göras, på vissa ställen kan man se hur väggarna buktar och vinklar som är allt annat än 90grader.

Vad jag vet så är det bara behov med våtrumslim i tak ock på snedväggar. Om man limmar flödigare med ett 2 trianglat vävlim så räcker det. Och pricken på i:et är latexfog i hörnorna, det blir kanonbra. Men som sagt ALL LÖS tapet SKALL alltid bort innan vidare fortsättning.
Anders

malinahlen skrev:
Möjligen är det lite knöligare vid hörn, då den är tjock. Men det går ju att mäta och skära till den precis i passform innan man sätter upp den, så att man får skarvar i alla hörn.
Bra ide att grunda alla hörnen med målarremsa och sen renoveringstapeten på det?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54215853

Då dessa "tapeter" är väldigt tjocka, tycker jag att det är svårt att sätta upp våden först och skära sen.
På vilket sätt är det svårt?

malinahlen skrev:
Vi fuktade all tapet, det gick bra med en blomspruta, och väntade ett slag så löstes den gamla tapeten och limmet upp,
Har ingen blomspruta men skumgummiroller och en vattenskål kanske funkar?

Anders_S skrev:
Om man limmar flödigare med ett 2 trianglat vävlim så räcker det
2-trianglat vävlim?

Och pricken på i:et är latexfog i hörnorna, det blir kanonbra.
Övermålningsbar mjukfog?

Men som sagt ALL LÖS tapet SKALL alltid bort innan vidare fortsättning.
Och all tapet som sitter fast också;)

Är det nån ide att ha renoveringstapet ovanför garderoben?
Är lite smådåligt ljus så tror inte det syns om man skulle fuska, och väggen är rätt jämn där.
http://img168.imageshack.us/img168/9025/pc312628mf3.jpg

En del av väggen bredvid dörren till badrummet buktar utåt och har en svag känsla av att de sakta blir värre.
Bilden är lite dålig men man kan se att tapeten har veckat sig av rörelsen.
Värt besväret att ge sig på eller ska jag bara försöka skruva fast gipskivan i reglarna istället?
http://img508.imageshack.us/img508/2296/1pc3126215lq1.jpg

Har ett telefonjack som sitter lite insjunket i väggen, vågar man sig på att försöka få det i våg med resten av väggen?
Kanske räcker att spackla upp runt jacket och sen renoveringstapet över?
http://img267.imageshack.us/img267/55/pc312623tb9.jpg

Har ett par hål i väggen efter att dörrkarmen byttes, runt 2-3cm djupt.
Kan det fyllas igen med vanligt spackel eller skall det till nåt annat för att de ska hålla de närmaste 15åren?
http://img255.imageshack.us/img255/475/pc312620nd9.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.