3 391 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Rimligt pris på målare?
Sida 1 av 2
Tja!
Håller på renoverar min lägenhet och ska nu fixa mitt sovrum som är ca 17 kvm och 2,80 högt. På väggarna sitter det gammal tapet och en del väggar är lite småbulliga. Huset är från 20-talet så det är en del sprickor i taken. Jag har fått ett prisförslag av en målare att utföra följande arbete svart:
Prima tapeter
Bredspackla alla väggar
Skrapa ner delar av taket
Spackla i taket
Sätta microlite i taket
Slipa lister, socklar
Måla hela rummet, inkl fönsternischar, lister, dörr, element osv
inkl. all material
för piset av 11.000:-
undrar därför vad folk här tycker, är det ett rimligt pris? själv tycker jag det var dyrt men har också hört att det är dyrt att sätta microlite. Tacksam för alla svar.
Afemio
Håller på renoverar min lägenhet och ska nu fixa mitt sovrum som är ca 17 kvm och 2,80 högt. På väggarna sitter det gammal tapet och en del väggar är lite småbulliga. Huset är från 20-talet så det är en del sprickor i taken. Jag har fått ett prisförslag av en målare att utföra följande arbete svart:
Prima tapeter
Bredspackla alla väggar
Skrapa ner delar av taket
Spackla i taket
Sätta microlite i taket
Slipa lister, socklar
Måla hela rummet, inkl fönsternischar, lister, dörr, element osv
inkl. all material
för piset av 11.000:-
undrar därför vad folk här tycker, är det ett rimligt pris? själv tycker jag det var dyrt men har också hört att det är dyrt att sätta microlite. Tacksam för alla svar.
Afemio
Redigerat:
Prima tapeter tar kasnke 3h med täckning av golv. Spackla väggarna typ 5h fördelat på kanske 3 tillfällen. Taket borde man skrapa på 1h eller 2 och spacklingen där är väll liknande den på väggarna. Microlit i taket sätter han väll på 2h max och slipa lister och socklar typ 2-3h. Måla väggarna 3 vändor tar väll 3h. Socklar och lister i 2 vändor tar någon timme styck och så lägg till typ 5h för diverse så typ 25h. 25x200= 5000 och materialet känns inte som det kostar 6000 så det är väll lite i överkant. Sedan med ROT-avdraget så är det ju ganska förmånligt att göra sådant här vitt nu för tiden.
Kan du pruta det till 9,5 så är det väll prisvärt iaf. Du slipper ju göra något själv.
Kan du pruta det till 9,5 så är det väll prisvärt iaf. Du slipper ju göra något själv.
25 timmar måste vara max. Sen beror det ju på hur mycket man räknar i hans timpeng. 200 har ju varit i underkant ett par år nu. Räknar man 250 så blir materialkostnaden något mer rimlig. 8-9000:- hade känts mer normalt.
Dålig dag?
Och varför i egentligen anlita svart arbetskraft.
Någon här räknade tiden jobbet skulle kunna ta, 25h.
Du hittar säkert en målare som gör jobbet för 400 kr i timmen inklusive moms.
25 gånger 400 blir 10000kr. Blir alltså inte dyrare att anlita ett företag helt enligt skattereglerna.
Ev billigare med rot avdrag?
Någon här räknade tiden jobbet skulle kunna ta, 25h.
Du hittar säkert en målare som gör jobbet för 400 kr i timmen inklusive moms.
25 gånger 400 blir 10000kr. Blir alltså inte dyrare att anlita ett företag helt enligt skattereglerna.
Ev billigare med rot avdrag?
Svårt att uppskatta tiden för ett sånt där jobb utan att ha sett det själv!
Bara en sån sak som elementet kan skilja timmar, beroende på om det är ett stort flänselement, eller ett litet platt modernt sattyg.
Huset är från 20-talet, då kan det se ut precis hur som helst. Jag tycker priset är rimligt faktiskt, gamla hus kan vara förbaskat svåra att få till!
Visst är det alltid bäst att köra vitt, du får garanti på jobbet dessutom. Men det blir knappast billigare, inte ens med ROT-avdraget.
Bara en sån sak som elementet kan skilja timmar, beroende på om det är ett stort flänselement, eller ett litet platt modernt sattyg.
Huset är från 20-talet, då kan det se ut precis hur som helst. Jag tycker priset är rimligt faktiskt, gamla hus kan vara förbaskat svåra att få till!
Visst är det alltid bäst att köra vitt, du får garanti på jobbet dessutom. Men det blir knappast billigare, inte ens med ROT-avdraget.
Nu är jag inte målare utan korvgubbe så det är inte mitt gebit riktigt. Däremot så har jag målat och fejjat en del själv här hemma under renoveringen och jag har gjort precis det som efterfrågas själv samt att jag har anlitat hantverkare till samma jobb så jag har lite hum om vad det handlade om därav mitt svar. Men det är väll bara dumt att försöka hjälpa till antar jag...Toaster skrev:
Men som jag föreslog i mitt först inlägg så är det troligen bättre att ta det vitt och använda sig av ROT-avdraget. Om det är som det varkar så kan man ju dra av halva beloppet var om man är två som samäger. Är inte insatt nogrannare men 50% skulle ju räcka bra i detta fall för att ta det vitt.
Köra dit allt 1h
Skyddning: 1h mtrl 150:-
Prima tapeter: 2h mtrl binder 1500:- kundpris
Bredspackla alla väggar: 2-4h 2-4 burkar spackel a 300kr/st
Skrapa ner delar av taket: skrapa sprickor 2h, riva ner limfärg? 5000:- bara det.
Spackla i taket: 1 gång 828, 2 ggr spackel. 3h 3 tillfällen. 828, 150:-
Sätta microlite i taket: slipa, limma, sättning 2h, efterlimning 1h mtl 500:-
Slipa lister, socklar, i och på spackling: 3h
Slipa väggarna: 1h
Måla hela rummet, inkl fönsternischar, lister, dörr, element osv: 5h 1000:- bruten väggfärg, snickerislip 300:-, snickerifinish 300:-
inkl. all material
25h a 400:- = 10000
Material 5100:-
Landar runt 15000:- och är det limfärgstak kan du lägga till ett par tusenlappar.
Vill kunden ha ett fast pris lägger man självklart till ett par timmar för säkerhets skull. Ingen tycker det är kul att jobba gratis.
Skyddning: 1h mtrl 150:-
Prima tapeter: 2h mtrl binder 1500:- kundpris
Bredspackla alla väggar: 2-4h 2-4 burkar spackel a 300kr/st
Skrapa ner delar av taket: skrapa sprickor 2h, riva ner limfärg? 5000:- bara det.
Spackla i taket: 1 gång 828, 2 ggr spackel. 3h 3 tillfällen. 828, 150:-
Sätta microlite i taket: slipa, limma, sättning 2h, efterlimning 1h mtl 500:-
Slipa lister, socklar, i och på spackling: 3h
Slipa väggarna: 1h
Måla hela rummet, inkl fönsternischar, lister, dörr, element osv: 5h 1000:- bruten väggfärg, snickerislip 300:-, snickerifinish 300:-
inkl. all material
25h a 400:- = 10000
Material 5100:-
Landar runt 15000:- och är det limfärgstak kan du lägga till ett par tusenlappar.
Vill kunden ha ett fast pris lägger man självklart till ett par timmar för säkerhets skull. Ingen tycker det är kul att jobba gratis.
Ja, om man är helt säker på att få jobbet eller om det är så mycket att göra att det inte spelar nån roll om man får jobbet eller inte. Är det ont om jobb så får man räkna noggrannare eller sänka så lågt man vågar och chansa lite.TorparJohan skrev: