T
Tornhill 2: Låter "elegant". Förra ägarna till vårt hus hade satt trämönstrad plastmatta på väggar och tak i köket, inte kul alls att försöka ta bort. Lycka till med mattlimmet. / Fredrik
3 svar · 4,2k läst
J
jachopzon: Hej hej Har precis köpt ett hus med öppen planlösning. I vardagsrummet är väggarna och taket klädda med ohyvlat virke i olika dimensioner för att få "liv" i väggar och tak. Då det är öppen planlösning går taket ända upp i nock och forsätter även in i allrummet på övervåningen. I dom angränsande rummen (väggar saknas till vardagsrummet) är det målade gipsskivor i tak och
0 svar · 9,5k läst
J
Jens_H: Är det endast gipsskarvar du ska spackla eller ska du bre över hela väggarna? Du ska använda ett spackel med medium tjocklek på kornen. Fråga efter ett mediumspackel i färgaffären så löser dom det. Om det bara är skarvarna som du spacklar så tror jag nog att det räcker med att slipa av egen handkraft. Finns ju bra och lätta hjälpmedel för det i färgafären. Ett ledbart
1 svar · 3,8k läst
Manberg
Manberg: Ja du... Anledningen till att dom inte har så stort utbud beror säkert på kvadratmeterytan, som i sin tur speglas i förhållandet kvadratmeterpris i "city" kontra efterfrågan. En ond spiral? Helt klart, men i slutändan så är det konsumenten som bestämmer och jag säger "Bojkotta stormarknaderna!" Min upplevelse av stormarknader är sämre service, mer stress, och när butikerna som
10 svar · 16,6k läst
C
Chinaski: Gött, supertack för era snabba svar.
6 svar · 1,9k läst
5.2 racing
5.2 racing: Måla på bara! Spelar ingen roll om grundfärgen inte täcker helt hundra. Det behöver den inte göra. Lägg på ett lager färdigfärg och utgå från det.
4 svar · 8,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: När vi målade en Nalle-puh bild i barnrummet för ett par år sen (eller snarare min sambo målade och jag hejade på :) ) så hade vi en liten bärbar over-head apparat. Men en bildprojektor (inte en gammal dia alltdå - även om en sån förstås funkar om det är en diabild man vill ha) skulle nog funka minst lika bra. Se till att bildmaterialet har bra kontrast och inte är alltför
9 svar · 8,9k läst
K
kamy: Om valet står mellan svart o vitt så säger jag: svart!
7 svar · 1,9k läst
E
Eline77: Rit-Karin: Tack för tipset! Det kanske är så att pärlspont ger en "tyngre" känsla. Har slät råspont i badrumstaket och det blev vi nöjda med så vi kanske kör den lite ruffigare stilen även i vardagsrummet. Vi får se vad som döljer sig under pappen, ska bli spännande. Ta gärna kort när ditt tak är klart!
6 svar · 2,2k läst
Kommod
Kommod: Testade en vägg idag: [bild] [bild] [bild] Kanske bara skulle klarlacka över det och kalla det konst, en bit av 60 talet :p Vävtapeten var bara att riva ner med enbart en morakniv till hjälp, tapeten under den krävde lite vatten samt två sorters spackelspadar och den spacklade väven under det krävde mkt vatten... Ser väl skapligt ut ändå, vet inte hur mkt jobba det blir med att spackla
11 svar · 6,8k läst
SnickarNicke
SnickarNicke: [citat] Jag vill också veta...
16 svar · 31,1k läst
·
J
Jens_H: Prova först att göra som fresve säger... Om den inte fäster igen kan du mycket väl spackla den delen. Kruxet då är att det inte blir sama yta på tapeten som på spacklet. Men det är ju inget problem om ni ska tapetsera efteråt. Målar ni kommer ni nog se en liten skiftning där ni har spacklat.
2 svar · 2,9k läst
J
Jens_H: Taket ska vara vitast - om väggarna är vitare än taket ser ju taket smutsigt ut. Jag skulle nog måla väggarna med S0500-N och likaså golvet. Detta eftersom att du vill ha en blank golvfärg och blank golvfärg finns som alkyd och gulnar med tiden. För att motverka att alkydoljefärgen gulnar brukar man ställa den vita kulören i S0500-N. Då kommer den inte att gulna lika fult som om du
2 svar · 2,5k läst
A
akhagen: Spikpistol. Punkt slut. Det krävs inga lysande grejjer heller, en enkel Jula-picka eller så. Aldrig att jag spikar uppåt, och inte en chans att jag klarar det utan att slå breve ett par gånger. Jag slår ett slag ;-) för Siljanpanelen. Vi köpte en vit enkel laserad med god kvalitet. Och övermålningsbar om man så önskar.
4 svar · 4,3k läst
L
Lusthuset: Tack för ditt svar, det var så det blev. Mycket nöjd med resultatet!
5 svar · 3,6k läst
J
Jens_H: Du bör använda en vattenlöst snickerifärg till deras möbler. Det du gör först är att tvätta av sedan matta ner ytan och sen måla två gånger. Är möbeln tidigare målad behöver du inte grundmåla, men om den är obehandlad bör du grunda.
2 svar · 8,1k läst
A
Acerman: Tackar för tipsen. Ska kolla upp era nyanser lite mer. Det är inte lätt med färg...
4 svar · 1,4k läst
K
KurreBurre: Okej! Tack! Det ska jag prova :-)
2 svar · 7,1k läst
K
karin_h: Men då?!?!
15 svar · 9,2k läst
K
15 svar · 9,2k läst
L
Leena2: Jag har inte en aning om hur lång tid det tar innan det slutar fälla, Mårten. Jag har bara tvättat en gång, men om jag har rätt ska jag nog inte behöva ta mer än en gång till ser det ut som, eftersom det är väldigt lite fläckar på fönsterplåtarna nu. Men avfällningen beror nog mycket på hur vinden ligger på när det regnar. Vi har nämligen ett par sidor som inte har fällt
48 svar · 45,6k läst
·
K
kamy: För mig slog det igenom. Se http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/75363-blyerts-syns-genom-faergen.html
4 svar · 4,0k läst
T
tobiias: För sent. :) Men det gick jättebra med den där Sigma-grundfärgen.
5 svar · 26,6k läst
M
Maxwells_Demon: Tack! Nu har jag läsning så det räcker hela julen! =)
3 svar · 6,3k läst
MB77
MB77: Hej Vi har vaxade sängbord som vi vill måla, eller rättare sagt så vill kvinnan i huset ha dem målade. ;) Frågan är hur man ska bära sig åt när de är vaxade? Någon som har vet?
0 svar · 3,5k läst
T
tjaboo: [citat] Undviker de, inte så trevligt när hälften av borsten sitter kvar i den målade ytan :/ [citat] Känner du till hur långt 0.5L räcker? Byrån är 62*30*70cm.
8 svar · 11,7k läst
E
Eline77: Tror det är glans 20 också, fick både färgkod och glanstal från ett IKEA-varuhus ifjol.
10 svar · 19,6k läst
T
TorparJohan: http://unique.eco.se/main.php?act=home Där laddar du upp en egen bild och får som tapet. Kostar ca 500:-/kvm, men man behöver ju inte fylla hela väggen :D Beställde en som hade bredden 180 och höjden 65 ungefär och det blev 750:- med frakt. Men det blir rätt effektfullt ändå med en bred bård av ett eget foto. Kvaliten var perfekt men tycker att frakten va lite dyr, ca 200:-
3 svar · 6,7k läst
K
klingstrom: Tänk på att golvfärg är tunnare än vanlig lackfärg, vilket innebär att den rinner avsevärt lättare. Men tar man det försiktigt och lägger på lagom mycket färg fungerar golvfärg utmärkt till lister o dyl.
2 svar · 4,1k läst
J
Jens_H: Plaåttakfärg finns i finns i färdiga kulörer som du kan kika på. Finns en som heter tegelröd och så finns en som är röd. Kolla in dom först och se om dom matchar. Tegelröd brukar matcha bra. Om det inte skulle stämma kan du ju alltid kolla mot en NCS-solfjäder som du säkerligen kan låna i färgaffären mot en deposition.
1 svar · 3,2k läst
knekten
knekten: Okej! tack för snabbt svar:)
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.