Färg, Måla & Tapetsera
Wasa: Hej Verkar bli en massa besvär med att sätta smygarna direkt mot regel. Om du ändå bestämmer dig för det tror jag mer på att klossa mot regeln istället för att hyvla i smygarna. Sticka ut från väggarna? Ska du inte ha foder? Om inte så är det i a f bättre att de sticker ut några mm än att de ligger i liv med väggen, det ser fattigt ut...
AKTIVERAMERA: Tack för era synpunkter! Precis vad jag eftersökte. Det lutar åt att vi målar hela huset inkl. foder i 0502 och känner efter.
peppe400: Osmos hårvax finns i två glanser en sidenmatt som är ca:20 glans och en helmatt. Den helmatta är mest lik en oljad yta
danielr112: skaffa fyrkantiga färdiga klisterlappar. att maskera ett golv med rutor är fruktansvärt. bästa är redan urklipta färidga eller färdig matta som man lägger på. som man sedan målar över för att sedan ta bort...
5.2 racing: Åfan. Det har jag helt missat... Svart eller vitt är inte frågan.
LAINE: Att slippa ner skarvarna och spackla blir hur bra som helst! Bredspackling är en konst för nybörjaren.
peppe400: Det kan fungera med att använda en alkydbaserad takfärg som är löst i lacknafta, den tynger inte ner det grängade taket lika mycket som en akrylat/latex färg gör, som är löst i vatten. Denna typen av färg anväds oftast till vävspända tak.
Mejram: Håller med om att Sandberg har urfina tapeter! Tack för dina tips!
AndersS: Det finns även praktiska skillnader mellan taklist jämfört med foder och golvlist utifrån färgval: På en taklist ser man inte ev. penseldrag med matt färg då man får en skuggeffekt och ljuskällor/solljus sällan lyser på listen så det syns, till skillnad på foder som sitter i ögonhöjd dessutom. Taklisten är aldrig utsatt för beröring och behöver inte samma slitstyrka och
Jens_H: Själv spacklar jag en gång ett litet tjockare skikt med grovspackel för att fylla. Efter det ett lite tunnare skikt och sist ett lager med spackel som jag spätt ut med vatten för att få en slät yta. Då slipar jag endast om det har blivit något märke av spackelspaden. Detta är då bara vid bredspackling. Vid skarvspackling är det tre gånger med Mediumspackel som gäller. Då gärna
Havsutsikt: Glans 7 i tak dödar inte skuggor och kan blänka lite. Dövitt är snyggast i tak, kör på 3 :an i taket.. Blanka tak har man i tvättstuga och badrum.
Jens_H: Ja, jag vet. Men jag försöker få dom att göra detta utan att på visa vad som står i dom olika lagarna.
Psycho Dave: [citat] Då kanske det blir till att köpa en spruta då. :D Jo men det känns som att rengöra sprutan går snabbare än vad det skulle ha tagit att penselmåla allt.
5.2 racing: Slipar man med t ex 180-papper, ska det inte synas efteråt.
Bonan: Det borde det säkert finnas. Hade nog kollat med kommunen eller den lokala återvinningsstationen om de vet vem som mer tar hand om sådant materiel. Lycka till
akhagen: Jag håller med racing. INte min smak, men genomarbetat och genomtänkt!
Karakorum: [citat] Det beror ju på hur mycket fasaden är utsatt för väder och vind. Jag tror att man får vara beredd på att en första ommålning kan behövas tidigare än efter tio år. Därefter håller färgen förhoppningsvis längre. Vi har börjat måla om byggnaderna som målades första gången för ca femton år sedan, så i vårt fall stämmer informationen rätt bra.
Kurtivan: Sist jag målade om ett tak som behövde rengöring innan så köpte jag en förpackning med speciella våtservetter som inte behövde ngn eftersköljning.
Jens_H: Lägg på spackel två eller tre gånger till och slipa ner det sen. Det är lättare att slipa ner det till en jämn och fin kant.
lenaigen: Hej Jag har använt vilken liten färgslatt jag haft (vattenburen) ex v allmogefärg, sådan man köper ex v på ÖB i pyttesmå burkar på hobbyavdelningen. Jag har ett bord och stolar som det var 8 år sedan jag målade och det håller än. Kommer iofs inte ihåg om det var vattenburen häftgrund men har även målat saker senare med vatenburen. DET HÅLLER!! Men man måste slipa med jättefint
5.2 racing: Nope, ingen väv i hörn. Skär upp, spackla, lägg en latexfog, måla.
Jens_H: Vad jag vet så bör väl den få bränna i ett par tre veckor innan man målar över den... Vet inte helt säkert, kanske bäst att du frågar när du inhandlar den. Det kanske till och med står på säcken.
Jens_H: Ofta kan man lossa radiatorn från väggen och försiktigt flytta ut det från väggen och sedan palla upp det på ett par klossar. Man måsta då vara noga med att lossa lite i rörkopplingen för att sen dra åt lite när man flyttat ut det. Så gjorde jag.. Men om du vill ta bort det helt så blir du tvungen att tömma systemet på vatten och sen plugga rören när det är borta. Tycker dock
Jens_H: Jag kan inte svara på hur lång torktid det är på just den specifika produkten. Men generellt så är takfärgen klibbfri efter 30 minuter och övermålningsbar efter 3 timmar. Tycker inte att man ska måla andra strykningen förrän efter minst tre timmar. Jag har träffat på fall där man har målat andra strykningen efter en timme och då har man efter ett par dagar bara kunnat dra av