Hej

Jag håller på och målar lite obehandlade möbler och vill att de ska få lite patina, shabby chic sådär. Jag har provmålat en pall och gjorde så att jag först antikbetsade den och sedan målade med en skvätt vit väggfärg som jag hade över. Sen slipade jag med sandpapper för att få den att se gammal och sliten ut. Resultatet blev sådär, snyggt med inte så snyggt som möblerna man köper "färdigpatinerade".

Hur ska man göra för att få till det så? Först funderade jag på att vitbetsa och slipa men då blir ju trät som kommer fram färskt och det blir inte rätt.

Jag har även funderat på att grunda med en gråaktig färg och sedan täcka med vit och slipa men det känns som om vanlig vattenbaserad plastfärg inte ger det rätta känslan.

Ska man kanske först gå på med järnvitrol och sedan linoljefärg eller någon gammal limfärg? jag har ingen erfarenhet av sådan färg men den färg jag har erfarenhet av tycks inte passa.

Hur har ni gjort?

Måla först möbeln i den färg du tänkt dig, stryk sedan på en lösning av grön umbra med trasa, så ser det lagom smutsigt ut. Om du vill slipa färgen för att det ska se nött ut ska du nog göra det innan du går på med umbran. Tror du kan lösa den i lasyrolja.

Hej

Jag har målat en del möbler med shabby chicstil och jag har gjort så här...

Måla först lite slarvigt med den färg du vill ska "skina" igenom på de nötta ställena. Måla sedan 1-2 ggr med vattenburen Häftgrund. Slipa sedan lätt på de ställen du vill ska se nötta ut . Låt den vita/ljusa färgen torka längre än vanligt innan du slipar.

Hälsningar Lena

Ps man kan också misshandla möbeln lite före målning med lite slag och sparkar så den inte ser ny ut. Dock inga karatesparkar!!!

Jag har försökt mig på att måla på det sättet som du beskriver lena, fast med antikbets under. Och det blev snyggt. Ser dock mer ut som om möbeln stått utomhus än så som dom ser ut i dyra affären. Vilken färg har du använt under?

Hej

Jag har använt vilken liten färgslatt jag haft (vattenburen) ex v allmogefärg, sådan man köper ex v på ÖB i pyttesmå burkar på hobbyavdelningen. Jag har ett bord och stolar som det var 8 år sedan jag målade och det håller än. Kommer iofs inte ihåg om det var vattenburen häftgrund men har även målat saker senare med vatenburen. DET HÅLLER!!

Men man måste slipa med jättefint sandpapper eller den gröna sidan på en scotchbritekudde.

Hälsningar Lena

Ps håller på just nu med samma sak fast på laminatmöbler, verkar funka det också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.