Hej,
Jag har sök om svaret men grejen är att jag bara har ett lager tapet och under det sitter det gips.

Funkar det samma sak med tapetklister eller används det bara om man har många gamla tapeter under??

Tänker måla vit vägg, och tänkte först bara sandpappra ner skarvana eller använda tapet hyvel och sen spackla och slipa, men har läst och hört att det kommer att synas att det funnits skarvar där.

Så bredspackling blir det troligen, en snygg och felfri vägg vill jag ha :)

Tack

Har du testat att riva ner tapeten torrt? Det kan också fungera bra om du bara har ett lager tapet.

Jag tycker du ska skära ner skarvarna och sedan måla med en binder.http://www.beckers.se/#/en_produkt/detail/535c9405-20ef-4047-9cbe-62f65083041a/ När det torkat så tar du och slipar av väggen. Då ser du om du har ett slätt och fint underlag för att måla på. Anser du inte det så kan du bara bredspackla ytan ett par gånger.

Den är grym! Har t.o.m satt väv på tapet efter grundning med bindern, inte en blåsa. Dyr men guld värd.

Redigerat:
Ja, det är den verkligen! Luktar lite skumt bara, men det beror på att det är en uretanmodifierad alkydoljefärg löst i vatten.

Just det. Testade jotun som har en liknande produkt, funkade inte alls. Blåsor på en gång, rev ner väven, grundade med bindern och den funkade bra. Den torkar ju fortare än våtgrunden samt att den har lite pigment i sig.

Så med Beckers Binder, ska jag alltså hyvla/slipa ner skarvarna, spackla, sen slipa, och därefter rolla man bara på binder över hela tapeten!!

Kommer det ens synas nånting att det funnits skarva eller likande??
Hur blir det när solljuset kommer fram, syns det då??

Tack

Ska du måla på tapeten så behöver du inte använda dig av bindern. Blåsorna som blir drar till sig efter ett dygn. Eftersom du inte har flera lager tapet så ska det inte vara några problem. Måla första varvet, låt det torka. Blir det några blåsor som inte drar till sig, så ta bort dom och spackla i. Det är lite beroende på hur mycket pengar du vill lägga ut, bindern är bra, men det är inte säkert att den gör någon nytta i ditt fall, utan blir bara en merkostnad.

Jag vill helst måla tapeten då det går snabbast, bredspackla har jag inte ork till :(
Men jag vill ju ha det så snyggst som möjligt, utan att skarvarna syns, vilket betyder bredspackla eller??
Ta bort skarvarna och spackla o slipa, blir det verklgen bara??
Har ju bara ett laget tapet på gips vägg och betong vägg.

Tack

Att slippa ner skarvarna och spackla blir hur bra som helst!
Bredspackling är en konst för nybörjaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.