14 804 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
återställartapet?
Sida 1 av 3
Har läst många olika namn på dessa tapeter. vilket är bästa märket i förhållande till pris? såg nån på bauhaus som kostade 500 kr för 10 m rulle. det låter dyrt. såg på nätet en som heter easyup av duro. sen har jag hört om nån som heter problemlösaren.
Hur stora kan bubblorna vara i strukturtapeten men att återställartapet ändå slätar ut dem? eller måste man dra av strukturtapeten först?
Hur stora kan bubblorna vara i strukturtapeten men att återställartapet ändå slätar ut dem? eller måste man dra av strukturtapeten först?
Beckers LH är det bästa.
Spackel. Återställaren blir aldrig helt bra. Men visst, det går nog fortare och det är nog lättare, men om man ändå skall göra jobbet är det lika bra att göra det top-of-the-the-line.
Hej Norea!Tror att du måste kolla respektive "Återst.tapet" hur stora knölar den täcker, vad som räcker för dig. Jag skulle också kolla hur skarvarna ser ut, samt om den är flexibel eller stum. i ett gamalt skevt hus behöver man i allmänhet lite flexibla material. Strukturtapeter brukar vara i två skikt. Man kan lätt riva bort ytterskiktet med struktur och kvar blir ett tunt pappskikt. Är det "bubblor" på det skiktet så rollar man på "STÄRKA"(Alcro) eller liknande, så fäster det mot underlaget. Det funkar inte om ytan redan år målad. "Easyup" betyder att det är en tapet där man lägger lim på väggen, och sen sätter upp tapeten. Hoppas att jag inte bara rört till det!
"STÄRKA"eller liknande används när limmet släpt (eller aldrig funnits), så det blivit blåsor. Alternativet är att riva bort sånt (blåsor) som är löst.
Ska man sätta upp återställare så skulle inte jag använda "stärka". Meningen med att riva ner strukturtapeten var att få en slät yta att tapetsera med vanlig tapet på. Hur det ser ut med återställare på blåsor vet jag inte. Kanske jag missuppfattade vad "bubblor" är. Lycka till!
Ska man sätta upp återställare så skulle inte jag använda "stärka". Meningen med att riva ner strukturtapeten var att få en slät yta att tapetsera med vanlig tapet på. Hur det ser ut med återställare på blåsor vet jag inte. Kanske jag missuppfattade vad "bubblor" är. Lycka till!
Medlem
· skåne
· 41 inlägg
har själv kört med sådan tapet men från byggmax 249:- för 9,6 m2
funkade alldeles utmärkt och bra blev det
skär bara bort bubblorna i strukturtapeten och sen på med ett rejält lager vävlim och då menar jag rejält, tycker du att du har tagit mycket så ta lite till då är det lagom
funkade alldeles utmärkt och bra blev det
skär bara bort bubblorna i strukturtapeten och sen på med ett rejält lager vävlim och då menar jag rejält, tycker du att du har tagit mycket så ta lite till då är det lagom
jag var på k-rauta idag. där fanns easy cover som var dyr och nåt som hette armeringduk som var mkt billigare. det var glasfiberväv och tunnare, nästan genomskinlig. är sån bra. personalen verkade inte veta nåt, de sa att det var ingen tapet. men när jag kollar deras hemsida så står det att armeringduk och mikrolit är samma sak. alltså typ återställartapet. får väl åka dit och kolla igen..
Easy Cover är styvare och täcker nog bättre än dom mjukare varianterna skulle jag tro.
Har själv använt Easy Covern och det gäller att man öser på våtrumslim på väggen, ett riktigt tjock lager ska det vara. Blev riktigt bra.
Håller just nu på i ett stort rum och testade att bredspackla denna gång på strukturtapeten. Gick inget vidare då skiten bubblade sig något grönjävligt.
Så nu står jag och skrapar tapet, tänkte först måla över skiten med oljefärg för att binda tapeterna men det luktar så satans.
Efter att skrapat tapeterna tror jag att jag kör och köper Easy Cover igen. Går mycket snabbare och skitar inte ner lika mycket som när man ska bredspackla.
Har själv använt Easy Covern och det gäller att man öser på våtrumslim på väggen, ett riktigt tjock lager ska det vara. Blev riktigt bra.
Håller just nu på i ett stort rum och testade att bredspackla denna gång på strukturtapeten. Gick inget vidare då skiten bubblade sig något grönjävligt.
Så nu står jag och skrapar tapet, tänkte först måla över skiten med oljefärg för att binda tapeterna men det luktar så satans.
Efter att skrapat tapeterna tror jag att jag kör och köper Easy Cover igen. Går mycket snabbare och skitar inte ner lika mycket som när man ska bredspackla.
vi körde easy cover på blommig strukturtapet.. det vart hyfsat men strukturen lyste igenom på sina ställen så det vart en omgång bredspackel o då vart det perfekt..
så är man jävligt nogrann så bredspackla först o easy cover sedan eller tvärtom för bästa resultat ... men som sagt det beror nog på hur petig man är o jag är fruktansvärt petig med allt jag gör själv tyvärr!
så är man jävligt nogrann så bredspackla först o easy cover sedan eller tvärtom för bästa resultat ... men som sagt det beror nog på hur petig man är o jag är fruktansvärt petig med allt jag gör själv tyvärr!
Ja, det måste vara hyfsat jämnt, så se till att spackla dom värsta omjämnheterna innan ni sätter upp Easy Covern.putteb skrev:vi körde easy cover på blommig strukturtapet.. det vart hyfsat men strukturen lyste igenom på sina ställen så det vart en omgång bredspackel o då vart det perfekt..
Armeringsduk (microlit) funkar absolut inte som easycover. Microliten sätter man på bredspacklade helt släta väggar för att minska risken för sprickor bl a.