5 238 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Tunn, svart färg på lackat faner
Har ett gammalt skåp klätt med fanér, som sedan är lackat. Lacken är nu delvis sliten/borta
Jag skulle vilja måla skåpet heltäckande svart, helst matt/halvmatt, men med något som inte bildar en alltför tjock färgfilm (jag gillar när trästrukturen fortfarande syns). Dock vill jag slippa slipa bort all lackn, tänkte bara rugga upp den en aning.
Några bra idéer? Funderade först på bets eller lasyr, men vet inte hur det skulle gå med tanke på att lackytan är ojämn och delvis existerande, delvis inte...
Jag skulle vilja måla skåpet heltäckande svart, helst matt/halvmatt, men med något som inte bildar en alltför tjock färgfilm (jag gillar när trästrukturen fortfarande syns). Dock vill jag slippa slipa bort all lackn, tänkte bara rugga upp den en aning.
Några bra idéer? Funderade först på bets eller lasyr, men vet inte hur det skulle gå med tanke på att lackytan är ojämn och delvis existerande, delvis inte...
Du kan endast betsa en möbel om den är fri från lack. Alltså måste du slipa ner all lack som sitter kvar på den. Annars blir det inte bra. Då bibehåller du ådringen i träet.
Alternativet är att grundmåla och täckmåla den. Då blir det en heltäckande yta där du inte kommer se ådringen.
Det är tyvärr dom två alternativen du har. Det är nog bara till att välja.
Alternativet är att grundmåla och täckmåla den. Då blir det en heltäckande yta där du inte kommer se ådringen.
Det är tyvärr dom två alternativen du har. Det är nog bara till att välja.
Jag brukar oftast använda äggoljetempera, och då kan man ju få en färg som är heltäckande, men själva färglagret blir så tunt att man i alla fall ser träets struktur. Min (begränsade) erfarenhet av andra färger är att många av dem lägger sig i ett så tjockt, kletigt lager att man inte alls ser vad det är för material under.
Den här gången funderade jag i alla fall på att använda något modernt för att slippa vänta tiden det tar för äggoljetemperan att härda, men det kanske får bli äggolja i alla fall då.
Den här gången funderade jag i alla fall på att använda något modernt för att slippa vänta tiden det tar för äggoljetemperan att härda, men det kanske får bli äggolja i alla fall då.
Klicka här för att svara