S
Spoon195: kommen nog bli riktigt bra! satte själv råspont i vardagsrummet fast vågrätt. lite dåligt bild men lite inspiration! målades koksgrå [bild]
5 svar · 13,5k läst
·
E
evoline: Jo, det är det jag har men tycker endå att det syns lite, Tror bara för att jag inte spacklat så tjockt att remsan syns..
16 svar · 2,1k läst
H
Henrik T: Hej! Snabb fråga som behöver ett snabbt svar: Vilket är dyrast, täckmåla eller lasera ett tak? Arbete + material. Jag vill veta inför en "förhandling" med målaren imorgon, vi hade först tänkt täckmåla paneltaket i vårt nya hus men nu lutar det åt att vi laserar istället. Därför kan det vara bra att ha ett hum om prisskillnaden. Tack på förhand! /Henrik
0 svar · 990 läst
J
JPW: [citat] Det är ju jag som svamlar, det var förstås just Aqua jag använde. Men jag tror faktisk att Aqua är svårare att få att flyta ut än tex Caparol Lackfärg V25 som jag använt på sistone. Den behöver jag knappt späda alls. Jag tycker att svårigheten är att inte få sprutdamm på en färdigmålad yta när man målar intilliggande ytor, det krävs att man planerar stråken...
8 svar · 20,3k läst
Bödde
Bödde: Jo, det blir förvisso lite skiftningar beroende på gammalt virke/nytt virke, men det är så marginellt så man uppfattar det knappt. På några ställen har jag tagit fram hela bjälkarna, där de tidigare varit täckta av väggar och tak. Där de varit täckta fanns ingen bets alls, så jag fyllde i och resultatet blev kanon. Det syns inte alls att det är ifyllt! Den betsade ytan har
3 svar · 2,7k läst
gafsan
gafsan: Om du målar med linoljefärg så kan du ha i sikativ för att få kortare torktider. Man kan också talka ytorna som ligger an mot varandra när det är dammtorrt. Då fastnar inte fönstrena om man behöver stänga till. Bättringsmålar du eller helrenoverar? Jag plockar ur bågarna och täcker från utsidan med skivor, då kan jag arbeta med karm och bågar parallellt. Men vi bor inte i huset
8 svar · 15,1k läst
A
anglice: Hejsan, Ny här inne och vore tacksam för er hjälp. Bor i ett gammalt hus från 20-talet. Håller just på att iordningsställa ett rum i källaren som skall fungera som gästrum. Väggarna är "råa" stenblock som har målats vita med silikatfärg. I taket löper en del rör som jag nu skulle vilja gömma/täcka in. Takhöjden blir vid dessa ställen ganska låg och jag vill därför täcka in
0 svar · 1,1k läst
Amstaff_Loco
Amstaff_Loco: Hej vänder mig till er som har koll, för färg är inte min starka sida precis... Skall måla mitt obehandlade plank undertak pga av jag har fått "renovera" en del av planken.. nu undrar jag om man kan rolla på första lagret med Bindoplast vägg/tak färg glans 7, för att sen penselmåla medBecker vattenbaserade lackfärg glans 70,, jag kanske är helt ute å cyklar men det är därför jag
0 svar · 924 läst
_bystrom_
_bystrom_: Mina föräldrar lämnade in alla sina köksluckor och lådfronter för lackering på billackeringen. Normaltstort kök, runt 20 luckor plus 10 lådfronter kostade 2000kr. Dock gopris då de kände varandra sen tidigare... Så kanske det dubbla i vanliga fall?
10 svar · 10,0k läst
5.2 racing
5.2 racing: Du behöver inte slipa mellan strykningarna, det blir så jobbigt då ytan blir dammig. Använd 120-papper när du slipar av. Tryck ej, utan låt slipklossen göra jobbet. Slipmaskiner och annan skit gör det hela bara jobbigare, och resultatet blir bara sämre (om du inte får tag på en giraff vill säga). Enligt min mening så kan du inte köpa en bättre färg än Alcro eller Beckers.
7 svar · 26,0k läst
C
Cheeva: Måla sponten men dra av färgen som blir på underkanterna, med pensel eller trasa !
11 svar · 11,1k läst
E
esox71: Om tapeten under "sitter som berget" så skulle jag bara smacka på renoveringstapet. Klart enklast och snabbast. I andra hand skulle jag jaga rätt på en tapetborttagare (B&D har en i princip likadan som Jula men för drygt dubbla priset). Det tar lite tid (eftersom plattan är så "liten") men det går. Risken är dock att det inte är så jämnt under så att man till slut får ta till
7 svar · 1,7k läst
M
malinahlen: Att vara för snål med limmet är ingen höjdare. Ialalfall inte när man ska tapetsera eller spackla/måla om efter ett par år. Sitter då inte ursprungstapeten fast ordentligt pga för lite lim börjar allt att bubbla loss och man får börja om från början. Har man följt Roomservice under årens lopp, kan man se dem i en del avsnitt svära högt när de bredspacklat alla väggar, för att
3 svar · 15,2k läst
H
Havsutsikt: Tips, måla dörrarna hängande på plats, då målar du hela på en gång. Använd skumgummi roller, blir slätt och bra även med vattenbaserad färg. Doch måste grundningen vara oljebaserad.
16 svar · 53,8k läst
P
peppe400: om ni inte har problem med fukt och inte måste använda en färg som andas mycket, så kan man prova med en grundfärg som binder upp underlaget ex. en alkydfärg, sedan kan man spackla ut ojämnheterna.
1 svar · 3,2k läst
J
Jens_H: Man kan skära ut fyrkanter runt det skadade och ta bort och spackla igen. För att sedan sätta upp nya bitar väv. Det förutsätter dock att man har väv kvar eller att man vet exakt vilken struktur det är på väven. Jag har själv lagat många väggar och hål på det viset och det har blivit riktigt snyggt. Men som racing säger så är det lättaste att trycka i lite latexfog i skadorna
2 svar · 1,6k läst
M
Melkerberg: Skall kolla efter en lill-skrapa hur nu en sådan ser ut. Jo, jag har märkt att det blir rejäla repor i trät när man slinter med färgskrapan, men det har varit masonite på dörrarna, så det blir mycket spackling ändå. Men vilka snygga speglar det var under masoniteskivorna! Dörrarna har varit ådringsmålade med någon tjock krackelerad färg så det måste bort, sidan som varit utåt
7 svar · 3,9k läst
mattiaswahlberg
mattiaswahlberg: Fick tag på Kent P måleri i Lerum som är experter inom området. De jobbar mycket med kulturbyggnader och både med vävspända tak och pappspända tak och väggar. http://www.kentpmaleri.se/
6 svar · 24,9k läst
S
Subscream: Tack för svaren! Vi funderade igår och kom fram till att renoveringsgipet nog är lätt att det går sönder om det blir för höftiga lekar inne i barnens rum, med snedtak...
3 svar · 4,7k läst
A
Abris1: Kolla om du kan få tag på en liknande färg för vindskupan typ Falu Vapen Fasadfärg, en produkt du kan köra på både tryckt och impregnerat virke. Det är en vattenburen, öppen färg som du kan få i en Faluröd kulör. Man lägger på den på samma sätt som en slamfärg, dvs bara en gång vid om målning och två gånger vid nymålning. Sitter som berget.......
9 svar · 3,3k läst
E
evoline: Ok, tack så hemskt mycket OHE för ditt svar. Så många visningar men inga svar från andra. Uppskattar verkligen din hjälp, tack.
7 svar · 1,5k läst
v-g
v-g: Ett par dygn skulle jag vilja säga då är du väldigt säker. Annars läs bruksen ;) Använd färg avsedd för golv. Skulle om möjligt rekommendera att spackla hela golvet för att slippa att få ojämnheter eller olika struktur.
1 svar · 4,5k läst
O
OHE: De flesta affärer har bättre färger, dock inte billigare. Om du vill ha billig men helt okej färg så hade jag nog rekommenderat dig att köpa nordsjös färg på någon byggmarknad eftersom priserna brukar vara lägre där än i färgbutikerna. Men kolla runt lite. Välj något känt märke!
4 svar · 2,6k läst
5.2 racing
5.2 racing: Ajaj. Här kommer en länk som lättar ditt sinne. http://www.weebls-stuff.com/flash/397_tamale.swf
10 svar · 5,6k läst
J
Jens_H: Dra ner det som går att dra ner av bården och slipa sedan ner den i nivå med tapeten. Borde gå ganska snabbt eftersom kök ofta har väggskåp monterade.
3 svar · 3,3k läst
T
titti.b: Tack för de båda tipsen! Nu ska man ju bara välja också!!
3 svar · 2,6k läst
J
Jens_H: Ring runt och kolla...Men vilken färaffär som helst har tapetlim. Det borde fungera med vilket tapetlim som helst
3 svar · 1,0k läst
Torparen1
Torparen1: Det skiter jag i för tillfället;) Njuter av den nyuppsatta rena för dagen, skiten/dammet, det problemet tar jag senare. Tror iofs att det inte blir så farligt, det som blev vid tapetseringstillfället borstade jag bort för hand.
20 svar · 6,6k läst
S
Spiti: Hej Magnus, undvik brunt och svart. Färgen suger åt sig värmen när det är sommar och sol och det går hårt åt det underliggande trävirket. Dessutom gör det huset onödigt tungt. Om jag var som du skulle jag välja en ljus (blå)-grå färg till både sockel och fönster. Hälsningar Karin
3 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.