Fungerar det med vitmålade fönstersmygar eller brukar man oftast måla dem i efterhand för att dölja spikskallar?
Det står såhär på Beijers hemsida: "Lägg en droppe vatten på spikhuvudet så reser sig trät runt spiken och huvudet försvinner, simsalabim." Hur bra fungerar det?
Tänkte att om de är målade på 3 alt. 4 sidor, så måste man kunna ha den kapade sidan innåt, osynlig. Eller kommer man åka på att måla dem i alla fall? Tänkte att vi skulle köpa vitmålade direkt så man slapp måla dem. Om man nu bör måla dem i alla fall, kan man ju lika gärna köpa omålade... Eller de kanske alltid är vitmålade?

Redigerat:
Måla på plats, tycker jag. Det ser bäst ut.

köp färdigmålade,det är ett j-a jobb att måla dessa själv.
enda fördel det är billigar att måla själv.

nybyggd skrev:
köp färdigmålade,det är ett j-a jobb att måla dessa själv.
enda fördel det är billigar att måla själv.
Äsch, inte då... =)
Ser ju så mycket bättre ut med platsmålade att det med lätthet är värt det.
Tycker iaf jag - återigen.

Gillar inte penseldragen... i så fall vill jag ha dem sprutmålade, men det blir för mycket jobb...

Skumgummirulle då? Blir ju rätt sjyst...

Fördelen med färdigmålade är att ytan blir mycket mer slitstark och lättare att hålla ren. För att slippa synliga spikar kan smygarna monteras på fönstret innan det sätts på plats. Fönster går att beställa med "salningsspår" eller så fräser man det enkelt själv. Sitter fönstren redan på plats blir det värre. Om smygen inte är så djup kan man borra igenom den och spika / skruva i krmen. Dessa skallar döljs ju av fodret.

Hälsn Wasa

Kan man inte tänka sig att limma smygbrädan mot regeln?

Hej

Kanske fungerar att limma. Tänk bara på att avståndet ytterkant karm till insida regel kanske inte är lika på båda sidor. Det kan också vara så att reglarna inte är satta med samma noggranhet som fönstret, dvs de lutar lite...

Ja, det kan bli problem. Har sett att det lutar ca 5mm på 2.10m, på 2 fönster.... Blir till att kapa snett och hyvla för ett finare snitt? Kan det fungera att hyvla MDF tro?

Hur mycket ska smygbrädan sticka ut från väggen, 3mm, 5mm eller mer? Måste väl vara så pass att man kan lägga en liten mjukfog mot den.

Hej

Verkar bli en massa besvär med att sätta smygarna direkt mot regel. Om du ändå bestämmer dig för det tror jag mer på att klossa mot regeln istället för att hyvla i smygarna.

Sticka ut från väggarna? Ska du inte ha foder? Om inte så är det i a f bättre att de sticker ut några mm än att de ligger i liv med väggen, det ser fattigt ut...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.