6 497 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
måla fasad med 0502 Y, vilken färg på foder?
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Hej! Vi skall måla om vår fasad på vårt 20-tals hus och det blir vitt. Vi skall ha en röd dörr, zink fönsterbläck, grå "zink" hängrännor.
Funderar på att måla foder och vindskivor i rent vitt så det blir "kontrast" mot huset. Men det kanske gör att huset upplevs som smutsigt? Är det bättre att måla allt i 0502Y isåf?
Funderar på att måla foder och vindskivor i rent vitt så det blir "kontrast" mot huset. Men det kanske gör att huset upplevs som smutsigt? Är det bättre att måla allt i 0502Y isåf?
I så fall är det nog bättre att ni målar allt i S 0502-Y. Annars kan ni ju måla foder med S1502-Y, så blir det en liten brytning mot fönster. Ser nog inte jätteroligt ut om allting är målat i samma kulör.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Lite tvetydigt svar... men du rekommenderar alltså en annan kulör på fodren. Tycker oxå det är roligare om det bryter lite. Drar S1502-Ym åt grått?Jens_H skrev:
Jag hade målat en annan kulör på fodren och på knutbrädorna för att rama in huset. Det tycker jag blir snyggare.
S1502-Y ligger i den gula gråskalan precis som S0502-Y. Gå till en färgaffär och be att få se den gula gråskalan. Där har du kulörer i samma nyans som S0502-Y S1502-Y var bara ett exempel, vill du ha mörkare så finns ju det.
S1502-Y ligger i den gula gråskalan precis som S0502-Y. Gå till en färgaffär och be att få se den gula gråskalan. Där har du kulörer i samma nyans som S0502-Y S1502-Y var bara ett exempel, vill du ha mörkare så finns ju det.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
ja ok. bra att få tips. är S1502-Y mörkare än S0502-Y? Tycker det är snyggare när foder etc är ljusare... men då kanske vi skall välja en mörkare till huset.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
hur funkar det med S0502-Y på huset och ren vit tro? (Är så rädd att det skall bli fel, har redan målat om en sida två gånger redan med "fel" beige färg innan vi nu beslutat oss för vitt. :-/ ) mannen stryper mig snart.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
varför tror du inte det? 
Det hela är ju en smaksak och alla har ju inte samma smak. Själv hade jag aldrig valt att måla så. Därför att det är alldeles för lika kulörer. Jag skulle vilja ha mer bryt.
Men varför provar du inte om du inte är övertygad..? Är inte lätt att ge råd om kulörer över ett forum.
Men varför provar du inte om du inte är övertygad..? Är inte lätt att ge råd om kulörer över ett forum.
0502-y funkar absolut inte ihop med 0500-n.
Kör med 0502-y på allt, sen kan ju se om ni vill stryka foder o dyl i en mörkare kulör senare.
Blir aldrig fel med 0502-y.
Kör med 0502-y på allt, sen kan ju se om ni vill stryka foder o dyl i en mörkare kulör senare.
Blir aldrig fel med 0502-y.
jag tycker 0502-y blir för gul om man är ute efter ett vitt hus. vill man ha ett vitt hus så skall man måla med helt obruten vit färg. vi målade först vårat hus med 0502-y men var inte nöjda. det såg bra ut när det var solsken och bra väder. men så fort det blev molningt och tråkväder såg det inte bra ut. men nu när det är helt vitt så är det kanonsnyggt hela tiden... det är mina tankar som inte behöver vara rätt för någon annan... lycka till.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Tack för era synpunkter! Precis vad jag eftersökte. Det lutar åt att vi målar hela huset inkl. foder i 0502 och känner efter.
Klicka här för att svara