Vad är det för typ av tak du har? Gips, trä, betong eller annat material? Är taket målat tidigare? Är det väldigt längesedan det målades senast?
Du, förstår, vi behöver lite mer kött på benen för att kunna hjälpa dig ordentligt.
Du, förstår, vi behöver lite mer kött på benen för att kunna hjälpa dig ordentligt.
Hej
Om det är ett gammalt betongtak kan det vara målat med limfärg, då går det inte att måla med vanlig takfärg utan att man tvättar ner limfärgen, för att ta reda på om det är limfärg kan du prova att torka med en blöt trasa och se ifall färgen löser upp sig.
Om det är ett gammalt betongtak kan det vara målat med limfärg, då går det inte att måla med vanlig takfärg utan att man tvättar ner limfärgen, för att ta reda på om det är limfärg kan du prova att torka med en blöt trasa och se ifall färgen löser upp sig.
Jag tycker att taket ser grängat ut. Det du bör göra är att skrapa/dra ner färgen som sitter löst. Sedan tycker jag att du ska kontakta din lokala färghandlare för att se om dom kan komma ut och kolla på taket. Det är ju väldigt svårt att avgöra 100% på bilderna om taket är grängat. Annars så kanske du känner någon målare som kan komma och kika på det.
Om det är ett grängat tak bör du använda en takfärg för just grängade tak. Jag vet två produkter som fungerar... Antingen Beckers "Scotte Lätt Tak" eller Nordsjö "Lättvitt". Bägge är för sandgrängade tak.
Om det är ett grängat tak bör du använda en takfärg för just grängade tak. Jag vet två produkter som fungerar... Antingen Beckers "Scotte Lätt Tak" eller Nordsjö "Lättvitt". Bägge är för sandgrängade tak.
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Sandgränging är en sorts behandling man gör på typ betongtak. Det är ett slags spackel som man lägger på med en viss typ av roller. Det gör att ytan blir knottrig istället för slät som om man hade använt ett vanligt spackel.
Till ett sandgrängat tak bör man, om taket är tidigare målat, använda en takfärg med ett speciellt fyllnads- och bindemedel som är väsentligt lättare än det som används i en vanlig takfärg. Anledningen är att om man målar med vanlig takfärg för många gånger så klarar inte "grängningen" färgens tyngd. Då faller den ner. Uppstår det bör man ta bort gränget eller spackla över det med vanligt spackel.
Hoppas du blev lite klokare av denna matnyttiga info...
Till ett sandgrängat tak bör man, om taket är tidigare målat, använda en takfärg med ett speciellt fyllnads- och bindemedel som är väsentligt lättare än det som används i en vanlig takfärg. Anledningen är att om man målar med vanlig takfärg för många gånger så klarar inte "grängningen" färgens tyngd. Då faller den ner. Uppstår det bör man ta bort gränget eller spackla över det med vanligt spackel.
Hoppas du blev lite klokare av denna matnyttiga info...
Det kan fungera med att använda en alkydbaserad takfärg som är löst i lacknafta, den tynger inte ner det grängade taket lika mycket som en akrylat/latex färg gör, som är löst i vatten. Denna typen av färg anväds oftast till vävspända tak.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden